۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۱۷۲۵۷۹
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

غضب از گناهان کبیره و فاسد کننده ایمان است

خبرگزاری رسا ـ فعال عرصه تبلیغی کشور با بیان اینکه غضب از جمله گناهان کبیره و فاسدکننده ایمان است، بر ضرورت تعقل در عواقب این صفت رذیله و بالا بردن حلم و ظرفیت درونی در برابر آن تأکید کرد.
سبک زندگي اسلامي
حجت‌الاسلام احمد پاکنهاد، فعال عرصه تبلیغی کشور، در تبیین خصیصه بد پرخاشگری و عوامل حاکم بر آن، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: در اصطلاح روان شناسی پرخاشگری آن خشم و غضبی است که از حد عادی فراتر رفته و به مرحله عمل و آزار و اذیت دیگران رسیده باشد و این ناراحتی نه به صورت درونی بلکه به صورت آشکار به دیگران ابراز می شود.
 
وی در ادامه افزود: بر اساس روایات و  فرهنگ دینی ما خشم و غضب در همه جا نکوهیده نیست بلکه این خصیصه مانند سایر صفاتی که خدای متعال در انسان قرار داده، یک حد تعادل و ممدوحی دارد، که اگر از آن حد اضافی خود و یا در غیر موارد خود به کار رود تبدیل به یک پدیده نکوهیده و حرام خواهد شد.
 
وجوب به کار بردن غضب در جای خود
این فعال عرصه تبلیغی کشور تأکید کرد: در بعضی جاها انسان باید غضب داشته باشد و اگر انسان مؤمن بدون غضب، بی تفاوت و بدون خشم مناسب و به جا باشد، در حقیقت مؤمن نیست، از این رو در روایات و اصول دینی هم نهی از منکر و هم امر به معروف را داریم، به کار بردن غضب در جای خود نه تنها نکوهیده نیست بلکه حتی واجب و لازم است و حتی در برخی از موارد ترک آن معصیت خدا محسوب می شود.
 
این استاد حوزه با اشاره به سیره نبی مکرم اسلام در این زمینه به ذکر روایتی از کتاب سنن­النبی مرحوم علامه طباطبایی پرداخت و گفت: نقل شده است که هیچ گاه نبی مکرم اسلام را خشمناک و غضبناک ندیده ایم به جز در مواردی که امر الهی ترک شده بود، که در این موقعیت کسی جرأت چشم به چشم شدن با رسول خدا را نداشت، ایشان با اینکه در امر الهی غضبناک می شدند اما در امر شخصی خود حتی اگر اهانت و جسارتی به ایشان می شد با نرمی برخورد می کردند.
 
غضبناک شدن برای امر الهی
وی تصریح کرد: در امور شخصی خود نباید به دلیل تفاوت سلیقه با دیگران غضبناک شویم، بلکه در اموری که حد الهی زیر پا گذاشته شد از خود عکس العمل نشان دهیم، از این رو اگر همین یک صفت پیغمبر اسلام را جامعه عمل بپوشانیم در تحقق آرمان های جامعه بزرگ اسلامی گامی مؤثر برداشته ایم و می توانیم با کمی دقت در سیره پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار و عمل کردن به آیات و روایات این خصایص بد اخلاقی را از خود دور کنیم. 
 
حجت الاسلام پاکنهاد در تبیین ریشه های پرخاشگری به روایتی از حضرت عیسی(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت عیسی(ع) در پاسخ به این سوأل که ریشه غضب چیست و چرا عصبانی می شویم. فرمودند «ریشه پرخاشگری و غضب در خود بزرگ بینی، گردن فرازی کردن و تحقیر دیگران است».
 
عدم حلم و بردباری از عوامل بروز پرخاشگری
وی ابراز داشت: البته امروزه در جامعه ما دلایل متعدد دیگری همچون عدم حلم و بردباری، ظرفیت کم، مشکلات اجتماعی، گرانی و همچنین شرایط جوی و گرمای هوا نیز در بروز پرخاشگری تأثیر گذار بوده و سبب خواهند شد به علت ضعف نفس و عدم بردباری در برابر مشکلات زندگی با اندک جرقه ای خشم انسان شعله­ور شده و مرتکب خصیصه بد پرخاشگری شود.  
 
این کارشناس مذهبی با بیان روایاتی در زمینه روش های جلوگیری از پرخاشگری و بی صبری اظهار داشت: در روایات وارد شده وقتی عصبانی و خشمگین می شوید مجلس را ترک و یا سکوت اختیار کنید تا آن غضب و خشم شعله­ور تر نشود، و نیز در برخی دیگر از روایت آمده اگر خشمناک شدید و غضب بر شما چیره شد بنشینید، یا اگر نشسته اید  بخوابید و یا دراز بکشید و در کل حالت خود را تغییر دهید.
 
ضرورت تعقل در عواقب پرخاشگری
وی با اشاره به راهکار­های ذکر شده، راهکار­های اساسی دیگری را نام برده و بیان داشت: در حقیقت با بالا بردن حلم و ظرفیت درونی خود در مرحله نخست و نیز با توجه به بعد تعقل به عنوان مرحله دیگری از راهکار های ارائه شده در کتب بزرگان اخلاق و اندیشیدن به مفاسد، عواقب و تبعات ناشی از پرخاشگری، می توان از آن دوری کرد.
 
حجت‌الاسلام پاکنهاد با بیان روایتی دیگر در زمینه اوصاف انسان های پرخاشگر، اظهار داشت: بر اساس روایات کسی که غضب او بالا بوده و توان مهار کردن آن را ندارد و به بیان دیگر عنان از دست او رفته است در حقیقت به مرگ نزدیکر می شود، در جامعه کنونی ما درست همین اتفاق رخ داده است و فرد به واسطه عصبانیت، فشار خون و فشار قند او بالا رفته و دچار سکته های قلبی و مغزی می شوند.
 
وی تأکید داشت: غضب از جمله گناهان کبیره ای است که اگر ما آن را مهار نکنیم آتش جهنم را به دنبال دارد، در روایات وارد شده است که نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند «غضب ایمان را فاسد می کند»، یعنی هر چند که انسان به جاهایی هم رسیده باشد اگر خشم را کنترل نکند تمامی آن خدمات را به مانند سرکه ای که عسل را فاسد می کند، نابود خواهد کرد.
 
این فعال عرصه تبلیغی کشور با اشاره روایتی از امام علی(ع) در زمینه غضب که فرمودند «غضب آتش قلب ها است»، افزود: یعنی قلبی که در آن آتش باشد دیگر جای پروردگار نیست و حرم الله نخواهد بود، و همچنین در روایت دیگر از این حضرت آمده است «غضب و پرخاشگری یک قسم از دیوانگی و جنون است»، همان طور که انسان مجنون و دیوانه زود پشیمان می شود و اهل پشیمانی است، صاحب خشم و غضب نیز پس از آرامش پشیمانی به سراغ او خواهد آمد.
 
خویش تنداری عامل نجات انسان در قیامت
وی با ذکر روایتی از امام باقر(ع) در زمینه کنترل غضب، اظهار کرد: کسی که خویش تنداری کند و غضب خود را از مردم نگه دارد خدای متعال او را حفظ خواهد کرد و در روز قیامت او را از غضب و عذاب خود حفظ می کند، از این رو یکی از کلید های بخشش الهی در قیامت، بخشیدن دیگران و فرو خوردن خشم خود بخاطر خداوند است.
 
حجت‌الاسلام پاکنهاد در بیان رابطه میان پرخاشگری و مشکلات مالی و همچنین تجمل گرایی ابراز کرد: هر اندازه دنیا گرایی در میان ما افزایش یابد، معنویت و ذکر الله کم خواهد شد، این یک قاعده کلی است، دنیا و آخرت مانند بازی کودکانه است، این طرف که سنگینی می کند آن طرف سبک می شود، و آن طرف سنگینی کند این طرف سبک خواهد شد.
 
وی در ادامه گفت: دنیای مذموم و شیطانی دنیای آخرت ساز نیست، هر چقدر آتش این دنیا بالا رود از آن طرف معنویت کاهش خواهد یافت، که در صورت بروز این امر، نشان دهنده پایین بودن حلم، صبر و ذکر پروردگار و همچنین عدم خویش تنداری و ایثار در میان افراد جامعه بوده که در مقابل آن، کبر، غرور، غضب و خودبینی افزایش خواهد یافت.  
 
این کارشناس مذهبی در پایان راه برون رفت از این خصیصه بد اخلاقی را عمل به سفارشات دینی دانست و بیان کرد: برخی از این بیماری‌ها و رذایل نفسانی یک شبه از دل بیرون نمی‌رود و نیازمند تمرین زیاد است از این رو باید دعا کرد و برای برخورد ریشه ای با آن از کتاب‌های اخلاقی بزرگان دین استفاده و بدان عمل کرد، تا در سایه دستورات الهی به آن نقطه مطلوب دست یافت.
 
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟/9192/ت301/ی
ارسال نظرات