۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۷۲۹۵۷
دبیر کنگره آخوند کاشی خبرداد؛

کنگره آخوند کاشی در اواخر مهرماه امسال برگزارمی شود

خبرگزاری رسا‌ ـ دبیر همایش کنگره آخوند کاشی گفت: کنگره آخوند کاشی که پیش از این قراربود اردیبهشت ماه امسال برگزارشود، به دلیل تقارن این کنگره با انتخابات 24 خرداد، به هفته پایانی مهرماه امسال موکول شد.
دبير همايش آخوند کاشي

عباسعلی فراهتی، رییس دانشگاه پیام نور کاشان، درگفت ‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در این شهرستان، با اعلام این خبر اظهار داشت: همایش آخوند کاشی در هفته پایانی مهرماه امسال به مدت دو روز در کاشان و در مشهد اردهال کاشان، درجوار آستان مقدس علی بن امام محمد باقر(ع) در نزدیکی زادگاه، فقیه، حکیم و عارف نامی مولی محمد آخوند کاشی برگزار می شود.  

 

 وی یاد آورشد: اولین مصوبه کنگره آخوند کاشی در بیست و یکمین جلسه فرهنگ عمومی شهرستان کاشان در 9 آذر سال 90 مطرح شد و در دیدار آیت الله نمازی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان مقرر شد کنگره آخوند کاشی در اردیبهشت امسال برگزار شود اما به دلیل تقارن با انتخابات ریاست جمهوری به هفته آخر مهرماه امسال موکول شد.  

 

 فراهتی ارائه طرح و برگزاری کنگره آخوند کاشی از سوی شورای فرهنگ عمومی کاشان را گامی مؤثر برای معرفی اسوه‌های این شهرستان اعلام کرد و افزود: خیلی از مفاخر این شهرستان نه تنها برای عوام، حتی برای خواص، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان نیز ناشناخته هستند.

 

 وی با اشاره به این که از شخصیت های برجسته و اساتید حوزه و دانشگاه برای حضور در این کنگره عظیم دعوت شده است، گفت: فراخوان مقالات این کنگره به دانشگاه ها، مراکز عالی و حوزه های علمیه اعلام شده است که آخرین مهلت، ارسال مقالات 31 مرداد سال جاری است و مقالات برگزیده در ویژه نامه همایش چاپ و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد.

 

 فراهتی فراخوان مقاله اولین کنگره آخوند کاشی را در 5 محور شخصیت فردی، اجتماعی و علمی علامه آخوند کاشی،  مکاتب فقهی، فلسفی و عرفانی در عصرآخوندکاشی، نقش علمی و عملی، سیره عملی و روش تربیتی و نقش حوزه های علمیه در رشد و پویایی علوم اسلامی و فعالیت های اجتماعی، اعلام کرد و گفت: شرکت کنندگان در فراخوان ذکر دقیق آدرس، شماره تلفن تماس و یک صفحه از پیشینه علمی و فرهنگی خود را نیز ارسال نمایند. 

 

 دبیرهمایش کنگره آخوند کاشی یاد آور شد: علاقه‎مندان می توانند پژوهش ها و مقالات خود را در قالب لوح فشرده و یا یک صفحه A4 تایپ شده به دبیرخانه همایش در اصفهان، بزرگراه شهید خرازی، نبش خیابان شهیدان شرقی، ستاد دانشگاه پیام نور استان اصفهان و به آدرس کاشان بلوار قطب راوندی مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان  و یا از طریق پست الکترونیکی به آدرس info@hakimakhoondekashi.com ارسال نمایند و یا با شماره تلفن های4-03615559731 – 03615425252 و دورنگار 03615559730 و 03615426100 تماس حاصل نمایند.

 

 لازم به ذکر است که اولین کنگره فقیه و حکیم عارف نامی مولی محمد آخوند کاشی با همکاری دانشگاه کاشان، دانشگاه پیام نور استان اصفهان و دانشگاه پیام نور مرکز کاشان در آخرین هفته از مهرماه سال 92 در کاشان و مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.  

 

 آخوند ملامحمد کاشانی ‹‹کاشی›› عارف، فیلسوف، حکیم، فقیه و عالم شیعی در سال 1213 در کاشان به دنیا آمد و مقدمات علوم را در زادگاهش پشت سر گذاشت، پس از آن راهی اصفهان شد و حکمت و فلسفه را نزد ‹‹ میرزا حسن نوری›› و ‹‹ محمدرضا صهبای‌قمشه‏‌ای›› آموخت تا آنجا که در علوم عقلی به کمال رسید. 

 

 سرانجام این حکیم فرزانه سوم شعبان سال 1333 ﻫ. ق، درگذشت و بنا به وصیت ایشان، در بیابانی که محل خاکسپاری فقیران و غریبان بود در کنار تکیه گلستان شهدا در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد./939/ت302/ب

ارسال نظرات