مهدویت و رسانه؛
مهمترین وظیفه رسانه ایجاد امید به آینده است
خبرگزاری رسا ـ استاد و نویسنده حوزه علمیه قم، گفت: مهمترین رویکردی که رسانهها درباره مهدویت میتوانند داشته باشند و جزء رسانههای مهدوی به حساب آیند، ایجاد امید، اعتماد و اتکا به آینده است.
حجتالاسلام رحیم کارگر، استادو نویسنده حوزه علمیه قم، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت نقش رسانه در بحث مهدویت گفت: رسانهها امروز نقش مهمی در مهدویت را بر عهده دارند، رسانهها به ایجاد و انتقال پیام و مفاهیم و معارف اهتمام دارند.
مهمترین وظیفه رسانه ایجاد اعتماد به آینده است
وی افزود: گاهی نوع رسانه از نوع مکتوب است و نوع دیگر رسانههای صوتی و تصویری مانند تلویزیون و کتاب و مجله و رادیو و حتی رسانه های اینترنتی و آنلاین هستند که وظیفه عمده این مجموعه مهم، انتقال مفاهیم و پیامها است.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر بخواهیم مجموع رسانهها را باهم در نظر بگیریم، مهمترین رویکردی که رسانهها درباره مهدویت میتوانند داشته باشند و جزء رسانههای مهدوی به حساب آیند، ایجاد امید و اعتماد و اتکا به آینده است، یعنی همه مردم باید این روحیه اعتماد و اطمینان به آینده روشن را کاملا لمس، درک و حس کنند.
وی یادآور شد: تا زمانیکه این نوع اعتماد به وجود نیاید و تصویری شفاف و روشن از برنامه الهی ارائه نشود، مردم شاید این ارتباط لازم و مهم با مهدویت را نتوانند برقرار کند.
رسانه مهدوی اشاعه دهنده تربیت مهدوی است
نویسنده حوزه علمیه قم افزود: بر همه رسانهها لازم است که یک بخش مهم علمی در مورد مهدویت داشته باشند و آن را در اولویت کارهای خودشان قرار دهند، و تبدیل به یک کار جنبی، فرعی، تفننی و حاشیهای نشود و اصل و اساس همه فعالیتهای آنان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: رسانههای مهدوی، باید بتوانند پیامها، اهداف و آرمانهای مهدوی را به طور کامل ارائه دهند، باید این نکته را برای مخاطبان خودشان و کسانی که به نوعی میتوانند مخاطب آنها باشند، برسانند که اهداف و انگیزه و آرمانهایی از این طریق در آموزههای مهدویت دنبال میشود و خود این اهداف و آرمانها که احیاگرانه و اصلاحگرانه و امیدبخش است، دارای چه ویژگی و ابعادی است، این نکته بسیار مهمی است، که مورد غفلت قرار گرفته است.
حجتالاسلام کارگر ابراز داشت: بخش مهم و عمدهای از اطلاعات درباره مهدویت، فقط در یک سری مباحث و مسائل کلی مانند عدالت، تحقق رفاه و آسایش و رفع ظلم خلاصه شده است.
اخلاق و معنویت از ویژگیهای رسانه مهدوی است
وی ادامه داد: اگر به آموزههای مهدویت و روایات گرانقدری که در این زمینه هست مراجعه کنیم، با اقیانوسی از اطلاعات و معارف مواجه میشویم، که هر کدام از اینها، نه تنها میتواند نگاه ما را به آینده روشن تغییر دهد، بلکه میتواند در اصلاح رفتارهای ما و اصلاح و رفع مشکلات جامعه اثر گذار باشد، حتی در فرهنگ سازی جامعه نقش مؤثری داشته باشد.
این پژوهشگر مهدویت خاطر نشان کرد: یک ویژگی دیگر رسانههای مهدوی، این است که اخلاق و معنویت، مهمترین برنامه حضرت مهدی(عج) است، در روایات داریم که وقتی امام زمان(عج) ظهور میکند، دست خودش را بر سر مردمان میگذارد و افکار و عقول آنها را متمرکز میسازد و اخلاقشان را کامل میکند.
وی با اشاره به ویژگیهای رسانه گفت: رسانه های مهدوی، رسانههای اخلاق گرا هستند، رسانههایی هستند، که به فضایل اخلاقی و انسانی بیشتر از همه اهمیت میدهند، و از تهمت و غیبت و تخریبهای تبلیغاتی و دروغگویی و سوء استفادههای ابزاری از مسائل مختلف به دور است و با فطرت و سرشت واقعی انسانها سروکار دارد.
ضرورت توجه به رستگاری وسعادت انسانها
این نویسنده حوزه عمیه قم افزود: رسانههای مهدوی امروزه باید، مدافعان اخلاق و مسائل و فضایل اخلاقی باشند و از این طریق به جذب قلوب و جذب افراد همت گمارند.
وی گفت: ما در رسانه دو راه بیشتر نداریم، یک راهی که الان همه رسانههای دنیا به ورطه هلاکت، نابودی، فتنه اخلاقی دچار میشود و بشریت دارد سقوط میکند و همه دنیا دارند با هم به سمت این زوال و سقوط پیش میروند و انسانهای مسمومی دارند این مطبوعات را پیش میبرند، سلیقهها دارد تغییر پیدا میکند و افکار پوچ میشوند.
حجتالاسلام کارگر تأکید کرد: راه دوم راهی است که ما باید راه درست را انتخاب کنیم، در مسیر درستی قرار گیریم که به سمت و سوی تعالی و پیشرفت و سلامت اخلاقی و اصلاح جامعه پیش رویم.
وی در پایان افزود: رسانههای مهدوی باید بیایند و راه درست را به مردم نشان دهند، راهی که سرانجام آن رستگاری و سعادت و پیروزی است و راهی که فرجام آن نجات انسانها از سقوط و ضرر و ازمهلال اخلاقی، فکری و روحی و نجات از زندگی فرومایه است، در نتیجه رسانه های مهدوی باید، در این زمینه حتما سرمایه گذاری مهم و اساسی داشته باشند./979/ت301/پ
ارسال نظرات