مهدویت و وحدت ادیان؛
هیچ فرقهای در تاریخ منکر مهدویت نشده است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، گفت: در تاریخ هیچ فرقهای نیست که منجی را منکر شده باشد و در طول تاریخ تمام مذاهب بر عقیده منجی موعود اتفاق داشتهاند.
حجتالاسلام مهدی فرمانیان، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفتوگو با خبر نگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش مهدویت در وحدت ادیان گفت: اگر بخواهیم بحث مهدی(عج) را به عنوان یک منجی مطرح کنیم که ناجی مردم از دست ظالمان و ستمگران است، میتوان وجود اعتقاد به چنین منجیای را همه ادیان مشاهده کرد.
وی افزود: در یک بررسی اجمالی درباره ادیان خواهیم دید که تمام ادیان منجی دارند و حتی آیینهایی که آسمانی نیستند بر باور منجی موعود از دیدگاه خود پایبندند و به آن اعتقاد دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: این مسأله در اسلام به عنوان مهدویت و مصداق آن مهدی(عج) معرفی شده است، مهدی یعنی کسی که هدایت شده است و دیگران را هدایت میکند و مسأله مهدویت مورد اتفاق تمام مسلمین اعم از سنی و شیعه است.
وی تصریح کرد: در تاریخ هیچ فرقهای نیست که منجی را منکر شده باشد، در طول تاریخ تمام مذاهب بر عقیده منجی موعود اتفاق داشتهاند و معتقد بودهاند که کسی میآید که نجاتگر انسان از منجلاب ظلم و ستم است.
حجتالاسلام فرمانیان یاذآور شد: نکته مهم این است که کسانی که اعتقاد به مهدویت داشتهاند، در مصداق آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند از حیث اینکه در چه زمانی ظهور میکند و در چه خانوادهای بزرگ شده و پرورش یافته است.
وی افزود: اکثر فرقههای اسلام اعتقاد دارند که مهدی از خاندان اهل بیت(ع) و از نسل حضرت زهرا(س) است که در آینده ظهور خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز داشت: در طول تاریخ کسی نیست که منکر مهدی باشد مگر قلیل افرادی که از تعداد انگشتان دست تجاوز نمیکند و خیلی از این افراد هم منکر قطعی نبودند و در مهدویت تردید داشتهاند.
وی خاطر نشان کرد: البته بعضیها مهدی(عج) را توجیه و تحریف کردهاند ولی اصل مهدویت را منکر نشدهاند و بیشترین اختلاف در میان مذاهب به مصداق منجی برمیگردد که هر مذهبی برای منجی، ویژگیهایی را تعریف کرده است.
حجتالاسلام فرمانیان اظهار داشت: بیشتر اهل سنت بر این عقیدهاند که مهدی(عج) از تبار امام حسن مجتبی(ع) است و در آینده میآید و ظهور میکند وجهان را پر از عدل وداد میکند، وهابیها هم بر عقیده اهل سنت هستند.
وی ادامه داد: اما در شیعه اتفاق شیعه بر این هستند که امام زمان(عج) از نسل امام حسین است و فرقههای شیعه هم بر این عقیدهاند مثل زیدیه و اسماعیلیه، ولی در این که آیا متولد شده است یا نه با نظر شیعه اختلاف دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در این زمینه در حدود 60 نفر از علمای اهل سنت هستند که عقیده دارند که امام زمان(عج) پسر امام حسن عسکری(ع) است که تا کنون غایب شده است و در این عقیده شیعه را همراهی کردهاند.
وی درپایان افزود: درباره زمان ظهور و نشانههای ظهور اشتراکات فراوانی بین شیعه واهل سنت وجود دارد که این نشان میدهد این موضوع مسألهای اجماعی بین فرق و مذاهب اسلامی است./979/ت302/پ
ارسال نظرات