۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۱۷۳۲۱۱
به مناسبت ولادت حضرت مهدی؛

ویژه‌نامه «حُسن ختام عشق» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «حُسن ختام عشق» به مناسبت ولادت حضرت مهدی(عج) در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه حُسن ختام عشق
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «حُسن ختام عشق» شامل کلیپ‌ها، نواهنگ‌ها، تصاویر ویژه، مداحی و سخنرانی، پیامک‌های میلاد، قفسه، از لا‌به‌لای متون، ترنم انتظار و ویژه‌نامه‌های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
بشر در انتظار چیست، جواز یا منع تشکیل حکومت، انتظار معیار ارزش انسان‌ها، با خودت لحظه‌ای بیندیش، انتظار فرج یک شعار نیست، آمادگی برای ظهور امام زمان علیه‌السلام، مسیر حقیقی به یاد او بودن است، تجدید بیعت با امام زمان علیه‌السلام، ندبه بر امام زمان علیه‌السلام، منتظر حقیقی چگونه باید باشد، پاسخ به چهار پرسش مهم در باب مهدویت، روزهاى خوش فرج، شکست هر خیزشى قبل از قیام قائم(عج)، فتواى مفتی‌های مذاهب چهارگانه اهل سنت، نیمه شعبان و مسجد مقدس جمکران، نیمه شعبان لیلة قدر اهل بیت علیهم‌السلام، ویژگى‌های آرمانشهر مهدوی و 90 فایده در دعا برای فرج امام زمان(عج) از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
موضوعات طلوع ماندگار، عطر بهار، چشمه فیض، سپیده امید و عصاره خلقت در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه‌نامه آمده است و در بخش ترنم قلم این ویژه‌نامه موضوعاتی همچون جلوه‌ دریا، کوثر دو عالم، پابوسی خورشید، آینه‌ ناب آسمان، عیـد قیـام بشریت، محراب سبز گهواره، صبح سپید آخرین موعود به چشم می خورد.
بشر در انتظار چیست
در این مقاله از ویژه نامه می‌خوانیم: بشر در انتظار است، در انتظار چه چیزی، در انتظار یک تغییر، در انتظار یک حادثه و رویداد، چرا بشر در انتظار است، چرا بشر انتظار یک واقعه را می‌کشد، کدام واقعه بشریت را این چنین منتظر خود کرده است.
این همان سؤال بسیار با اهمیتی است که خردمندان آگاه از موجودیت انسان و صاحب نظران اقوام و ملل، از آغاز تاریخ بشری تاکنون همواره برای خود و دیگر انسان های عاقل و اندیشمند مطرح کرده‌اند، اما انگیزه این سؤالات مهم در عواملی خلاصه می‌شود که می‌توان آن‌ها را بدین صورت مطرح کرد.
انگیزه پرسش
اولین انگیزه برای طرح چنین پرسشی عدم رضایت از وضع موجود است، این عدم رضایت دامن‌گیر اغلب مردم جوامع است که از مشاهده پایمال شدن حقوق انسان‌ها و تجاوز و بی‌عدالتی‌هایی که گریبان‌گیر اکثریت آنان است و ایشان را به سختی می‌فشارد، ناشی می‌شود، احساس ناگوار در نابسامانی‌های زندگی بشری او را به فرداهایی متمایل می‌سازد که از ناملایمات رهایی یابد، پس او در انتظار فرداهایی روشن و به دور از ناگواری‌هاست.
انگیزه دوم انتظار بشر عدم رضایت تکاملی اوست، بسیاری از تکامل یافتگان بشری در هر زمانی که زندگی کنند و در هر موقعیتی از فرهنگ و تمدن بشری که قرار بگیرند، موقعیتی بالاتر از آن را می‌جویند و به وضع موجود قناعت نمی‌کنند، پس ایشان نیز به دنبال فردایی روشن هستند که انتظارش را می کشند.
انتظار مقدس
گروه دیگر به علت عدم رضایت مقدس، انتظار می‌کشند، ایشان انگیزه‌ای عالی‌تر از دو گروه دیگر دارند، زیرا انسان دارای استعدادها و قوا و سرمایه‌های وافر و خیره کننده است، هیچ وضع و موقعیتی او را نمی تواند اشباع کند، اگر چه عالی‌ترین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و جوامع را برای خود تهیه کرده باشد، زیرا عظمت وجود خود را در حدی می‌بیند که هیچ چیزی نمی‌تواند او را احاطه و اشباع کند، از طرف دیگر هیچ‌گونه پیشرفت و گسترش علمی و سلطه‌ای در این کیهان بزرگ نتوانسته است او را به موقعیتی که خود برای خود ساخته است، قانع کند.
این عدم قناعت ریشه در گرایش انسان به ماورای طبیعت و فطرت او دارد، انسان با این عامل عدم رضایت مقدس همواره در انتظار روزهای خدایی و الهی به سر می‌برد.
روزنه امید
 بنابراین با هر انگیزه‌ای که باشد بشریت همواره در انتظار فردا و فرداهایی روشن‌تر از امروز است فرداهایی به دور از ناملایمات و ناگواری‌ها، فرداهایی برای پیشرفت و تکامل بهتر و فرداهایی که رنگ خدا داشته باشد، پس همه بشریت به نوعی امید و انتظار دارند، به طور کلی افراد بشر با امید به حقیقتی زندگی می‌کنند که ساخته او و طبیعت نمی‌باشد بلکه ما فوق او و طبیعت است.
براین اساس بشر با هر انگیزه‌ای از پرسش که باشد به دنبال روزنه امید به آینده ادامه حیات می‌دهد، این آینده امید بخش و آرمانی در افق او ترسیم می‌گردد و او را به سوی فردایی روشن تر از امروز می‌کشاند، پس بشریت منتظر است، منتظر یک فردای روشن به دور از همه بی عدالتی‌ها و بی‌تکاملی‌ها و نقص‌ها و در یک کلام بی خدایی ‌ها.
 تجلی امید بشریت
چه کسی می‌تواند این امید و آرمان بشریت را تحقق بخشد و بشریت باید منتظر چه کسی و یا چه چیزی باشد، بی‌شک انسان‌ها در انتظار کسی هستند که آن فردای روشن و پرامید را برایشان به ارمغان آورد، مصلح آخرالزمانی بشریت کسی است که بی عدالتی‌ها و ناگواری‌ها را سامان می‌بخشد و نیز همه عوامل نقص و موانع تکامل را بر طرف می سازد و راه‌های تکامل و خود شکوفایی را نشان می‌دهد و فراهم می سازد تا همه رشد یابند، او کسی است که عدم رضایت مقدس بشریت را نیز پاسخ می‌گوید و خود را بقیّة الله می‌نامد، از این رو حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌تواند همان تجلی تام و کامل امید بشریت به فردای روشن تاریخ باشد که با هر انگیزه ای انتظار را تجربه می‌کند.
انتظار معیار ارزش انسان‌ها 
در مقاله دیگری از این ویژه نامه آمده است: آرزوها و آمال انسان‌ها معیار خوبی برای سنجش میزان رشد، کمال و تعالی آن‌هاست، تا آن جا که برخی می‌گویند: بگو چه آرزویی داری تا بگویم کیستی، آرزوهای بلند، متعالی و ارزشمند حکایت از کمال روح و رشد شخصیت انسان‌ها و بلندای همت آن‌ها می‌کند، به عکس، آرزوهای خرد، حقیر و بی ارزش نشان از بی‌همتی و رشد نیافتگی افراد دارد.
آرزو انسان را به حرکت وا می‌دارد و به طور طبیعی هر چه همت، بلندتر و آرزو ارزشمندتر باشد حرکت و تلاش انسان نیز از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود.
امام علی علیه السلام در همین زمینه می فرماید: «قَدْرُ الرَّجُلِ‏ عَلَى‏ قَدْرِ هِمَّتِهِ؛ ارزش مرد به اندازه همت اوست» و در جای دیگر می فرماید: «قِیمَةُ کُلِ‏ امْرِئٍ‏ مَا یُحْسِنُه‏؛ مرد را آن بهاست که در دیده‌اش زیباست».
انسان همواره طالب رسیدن به مراتب بالاتر و دست یافتن به قله‌های پیشرفت و ترقی است و این در همه انسان‌ها با تفاوت‌هایی در سطح کمال مورد نظر و تلاش و جدیتی که برای رسیدن به کمال مطلوب صورت می‌گیرد وجود دارد، ناگفته نماند که این امید به آینده و انتظار تحقق فردای بهتر، خود ریشه در یک ویژگی فطری دارد و آن کمال جویی انسان است.
تعالیم ادیان الهی و به ویژه دین مبین اسلام، دقیقا بر گرایش‌های درونی انسان‌ها تکیه دارد و اهداف و برنامه‌های آن‌ها بر اساس همین گرایش‌های درونی و فطری سامان یافته است و در این میان نقش دین تنها جهت دهی، توسعه و تعمیق این گرایش‌هاست.
در این معنا مکتب اسلام تلاش کرده است که از یک سو با فضیلت بخشیدن به انتظار گشایش و امید به آینده و نکوهش یأس، نا امیدی و دلسردی و دلمردگی، روحیه تلاش و تکاپوی سازنده را در افراد جامعه اسلامی زنده نگه دارد و از سوی دیگر با جهت دهی توسعه و تعمیق این گرایش‌های فطری آرزوی نهایی انسان را حاکمیت نهایی دین خدا و مذهب اهل بیت علیهم السلام بر سراسر جهان و استقرار حکومت صالحان و مستضعفان در سراسر گیتی قرار می‌دهد، یعنی آرزویی که از ابتدای تاریخ تاکنون و در زمان هیچ پیامبری محقق نشده است، قطعا چنین آرزوی بلندی از ارزش و فضیلتی وصف ناپذیر برخوردار است، البته به شرط آن که منتظر به تناسب آرزوی بلند خود از تلاش و کوشش برای تحقق هر چه زودتر این آرزو کوتاهی نکند.
بنابراین به نظر می‌رسد که امید به آینده و انتظار فرج به دو معنا در آموزه‌های اسلام به کار رفته است.
ویژه‌نامه «حُسن ختام عشق» به مناسبت ولادت حضرت مهدی(عج) در فضای مجازی در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/پ
ارسال نظرات