۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۷۳۵۶۴
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری:

جایگاه اصلی مساجد در جامعه باید بازیابی شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ملک محمدی با بیان این ‌که اگر مساجد مدیریت شوند از همه ظرفیتشان به بهترین شیوه استفاده کرد، گفت: با توجه به جایگاه مسجد و محوریت و مرکزیت آن در اسلام، این مکان الهی باید محور امور گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی باشد، اما مساجد ما به این خط و مرحله که حد نصاب مسجد در اسلام بوده نرسیده‌اند.
حجت الاسلام ملک محمدي ، رييس مرکز رسيدگي به امور مساجد چهارمحال و بختياري

حجت الاسلام علی رضا ملک محمدی، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به وظیفه سنگین روحانیان مساجد در مدیریت و برنامه ریزی فعالیت های مسجد اظهار داشت: شخصیت امام جماعت باید به گونه‌ای باشد که بتواند مسؤولیت‌های موجود در این نقش در مسجد را پوشش دهد.

حجت الاسلام ملک محمدی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای تربیت نوجوانان و جوانان متعهد، آشنایی آنان با معارف دینی از طریق حضور در مساجد است و این مهم در صورتی محقق می‌شود که بتوانیم آنان را با مسجد مأنوس کرده و حضورشان را در مسجد بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: آن‌ چه امروز جوانان و نوجوانان را در برابر جنگ نرم دشمن هدایت و راهنمایی می‌کند، مأنوس کردن آنان با قرآن کریم است و  مساجد می‌توانند در این زمینه پیشگام باشند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری با بیان این ‌که اگر مساجد مدیریت شوند از ظرفیت های آنان به بهترین شکل می توان استفاده کرد، گفت: با توجه به جایگاه مسجد و محوریت و مرکزیت آن در اسلام، این مکان الهی باید محور امور گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی باشد، اما مساجد ما به این مرحله که حد نصاب مسجد در اسلام است نرسیده‌اند.

حجت الاسلام ملک محمدی با اشاره به این که مسجد تنها برای نماز خواندن نیست، افزود: متأسفانه مساجد جایگاهی که در صدر اسلام داشتند را ندارند و باید آن جایگاه را حفظ کرد و نقش امام جماعت در این میان مهم است؛ چراکه این امام جماعت می‌تواند با تدبیر، هوشمندی، درایت، اختصاص وقت‌ و طراحی برنامه‌ها، مسجد را به این جایگاه برساند.

 وی در عرصه‌های فرهنگی هم فضای مساجد از آن چه که از آن استفاده می‌شود، آمادگی بسیار بیشتری دارد، ادامه داد: باید مساجد همه وقتشان در اختیار ترویج مسائل دینی، اسلامی و اجتماعی باشد؛ چرا که می‌دانیم یک مسجد نمی‌تواند یک مدرسه به آن معنا باشد اما تابستان‌ها که می‌تواند پایگاهی برای جوانان باشد و از این طریق آنان را جذب مسجد و مباحث دینی کنیم.

حجت الاسلام ملک محمدی درباره فعالیت نهادهای موازی در مدیریت و اداره مساجد، تصریح کرد: اکنون ارگان های بسیاری در اداره و مدیریت مسجد سهیم هستند، اما در پشتیبانی و حمایت از آن‌ها تنها امام جماعت و هیأت امنا یاری دهنده آنها است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همه ادارات و نهادها می‌خواهند از سهم و امکانات مسجد استفاده کنند اما هیچ کدام بهایی به مسجد نمی‌دهند.

وی در پایان با بیان که امام جماعت مساجد باید به مسائل علمی روز آگاه باشد، تصریح کرد: بسیاری از ائمه جماعات به روز نیستند و نمی‌توانند به خود بقبولانند که چیزهایی که در دین گفته شده قابلیت اجرایی در جامعه دارد و هیچ ضرری برای جامعه اسلامی ندارد؛ بنابراین وظیفه مجریان دین است که موقعیت‌شناسی و زمان‌سنجی زمان روز خود را بکنند و در داخل تمامی مساجد مراکزی را داشته باشیم که نیازهای روز مردم را به سرعت برطرف کنند./9457/ت302/غ

ارسال نظرات