۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۱۷۳۶۰۳
رییس مرکز مطالعات منطقه‌ای لبنان تبیین کرد؛

نقش امام موسی صدر در تشکیل مقاومت لبنان

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز مطالعات منطقه‌ای لبنان با اشاره به این‌که زمینه دومی که شیعیان به‌دنبال آن بودند، حق آنها در مقابله با تجاوزات اسراییل به‌ویژه در جنوب بود، گفت: امام موسی صدر آنها را به آموزش نطامی و حمل سلاح برای دفاع از خود در مقابل تجاوزات اسراییل فراخواند و همچنین از آنها خواست که درباره محرومیت بجای سکوت، به دولت وقت اعتراض کنند.
نقش امام موسی صدر در تشکیل مقاومت لبنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر طلال عتریسی، رییس مرکز مطالعات منطقه‌ای لبنان عصر امروز چهارشنبه پنجم تیر ماه در چهارمین سلسله از درس گفتارهای اندیشه و عمل امام موسی صدر با عنوان نشست «امام موسی صدر و چشم‌انداز مقاومت» که در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد، ابراز داشت: وقتی امام صدر در آغاز دهه هفتاد وارد لبنان شد، با سه چالش اساسی و بنیادی نظام سیاسی فرقه‌ای، توسعه غیرمتوازن و تجاوزات اسراییل مواجه شد که این چابش ها تازگی نداشت اما عمیق و مزمن بود و حتی پس از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه این مطلب اظهار داشت: منظور از توسعه غیر متوازن، این است که به بسیاری از نقاط در لبنان خدمات نمی‌رسید.

دکتر عتریسی اوضاع بسیار ناگوار شیعیان لبنان مانند بالا بودن میزان بی‌سوادی، مشارکت کم در اداره کشور و نبود مراکز آموزشی را چالش چهارم پیش روی امام موسی صدر عنوان کرد و گفت: شیعیان در آن زمان بطور عمده در دو منطقه بقاء و جنوب پراکنده بودند و بین این دو منطقه یکپارچگی وجود نداشت.

رییس مرکز مطالعات منطقه‌ای لبنان ابراز داشت: می‌توان گفت امام موسی صدر در مرحله‌ای که در لبنان بود، در دو زمینه اصلی ارتباط  با شیعیان و همچنین در داشتن دیدگاهی درباره میهن و لبنان به عنوان یک وظیفه تلاش کرد.

استاد دانشگاه لبنان با اشاره به این‌که زمینه دومی که شیعیان به‌دنبال آن بودند، حق آنها در مقابله با تجاوزات اسراییل به‌ویژه در جنوب بود، بیان داشت: امام موسی صدر آنها را به آموزش نطامی و حمل سلاح برای دفاع از خود در مقابل تجاوزات اسراییل فراخواند و همچنین از آنها خواست که درباره محرومیت بجای سکوت، به دولت وقت اعتراض کنند.

دکتر عتریسی با تأکید بر این‌که امام موسی صدر میان وجود فرقه‌ها و طوایف در لبنان و نظام طایفه‌ای تمایز قائل شد، اظهار داشت: پس از فراخوان امام موسی صدر به تشکیل مقاومت ملاحضه می‌کنیم که تألیفات فراوانی در مورد شیعیان، حزب الله و امام موسی صدر منتشر شد  زیرا شیعیان نه تنها در لبنان بلکه در کل منطقه تأثیرگذار شدند.

رییس مرکز مطالعات منطقه‌ای لبنان با تأکید بر این‌که اگر دستاوردها و پیروزی‌های مقاومت لبنان و ادامه آن نبود، شیعیان هرگز مانند وضعیت فعلی مورد اهتمام منطقه و جهانیان نبودند، ابراز داشت: اگر آنها موفق در احداث نهادها و مؤسسات شدند و توانستند مشارکت عادلانه‌ای در دولت لبنان داشته باشند، این موضوع هیچگونه اهتمام جهانی برنمی‌انگیخت اما مقاومت توانست با موجودیت غرب و اسراییل در منطقه مقابله کند و از این رهگذر توجه و اهتمام مثبت و منفی جهانیان را بوسیله طرفداران و مخالفان بسوی خود حلب کند.

استاد دانشگاه لبنان همچنین تصریح کرد: تحولات پیش آمده در اوضاع لبنان و شیعیان، مقاومت و تجربه امام موسی صدر در لبنان منجر به پی‌ریزی سنت تازه‌ای در حیات سیاسی درباره شیعیان در لبنان در مقایسه با فرقه‌های دیگر شد.

وی ابراز داشت: امام موسی صدر توانست با خاندان‌های وارث سلطه سیاسی مقابله کند و سپس توانست کاری کند که دیگر خاندان‌های سیاسی نقش سابق خود را نداشته باشند./956/پ202/ع

ارسال نظرات