ظهور امام زمان در سرداب سامرا جزء خرافات است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدجواد طبسی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی در هفتمین نشست اماممهدی(عج)باوری که چهارشنبه عصر در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: در روایات ائمه(ع) حتمیت ظهور معلوم شده است، به این معنا که یک روزی به طور قطع امام مهدی(عج) ظهور خواهد کرد که در این زمینه 400 روایت دیدهام.
وی افزود: در روایات همچنین تأکید شده است که امام از نسل پیامبر(ص)، فاطمه(س) و حسین(ع) است، در هر کدام از این سه شاخه روایاتی وارد شده است، در روایات ظهور شکل و شمایل امام هم از نظر خلقت و خلق آمده است.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی محور دیگر روایات ظهور ایجاد عدالت در دنیا از سوی امام زمان(عج) را خواند و بیان کرد: در روایات ظهور سخت بودن دوران غیبت کبری امام زمان(عج) تأکید شده است، دوران ظهور بسیار سخت و پرپیچ و خم است و برخی از بزرگان در این دوره به لغزش افتادهاند.
رضایت عمومی در زمان حکومت امام زمان
وی محور دیگر روایات ظهور را عالمگیر شدن حکومت امام زمان(عج) و نزول حضرت عیسی(ع) خواند و بیان کرد: نزول پیامبری از پیامبران خدا به نام عیسیبنمریم(ع) و نماز خواندن آن پشت سر حضرت مهدی(عج) بهترین دلیل بر تقدم و افضلیت امام بر سایر پیامبران به غیر از حضرت محمد(ص) است.
حجتالاسلام طبسی اظهار کرد: همچنین در آیه مباهله پیامبر(ص) دعوت میکند به «انفسنا»، انفسنا یک نفر و آن کسی جز علی(ع) نیست، کسی که نفس دیگری است باید همه ویژگیهای طرف مقابل را داشته باشد و پیامبر اسلام(ص) چون بر سایر پیامبران بالاتر است پس امام علی(ع) نیز از سایر پیامبران به غیر از پیامبران خاتم(ص) بالاتر است.
وی ابراز کرد: رضایت عمومی از حکومت امام زمان(عج) یکی دیگر از بحثهایی است که در روایات ظهور پیشگویی شده است، در روایاتی آمده است که تمام سکان آسمانها و زمین حتی کبوتر در آسمانها از حکومت امام زمان(عج) راضی هستند.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی با تأکید بر اینکه کامل شدن عقلهای مردم از دیگر ویژگیهایی است که در روایات ظهور به آن اشاره شده است، بیان کرد: همچنین احادیث ظهور به تبیین و پیشگویی محل ظهور امام زمان(عج) پرداختهاند که در این زمینه مرحوم شیخ مفید به ظهور در مکه و اعلام برنامه در کوفه اشاره کرده است.
کمال الدین و تمام النعمه از بهترین کتابهای مهدوی است
وی با بیان اینکه ظهور امام زمان(عج) از سرداب سامرا یکی از خرافات است که وهابیت به آن پرداختهاند، ادامه داد: به همراه داشتن ارث همه پیامبران(ع) از سوی امام زمان(عج) نیز در اخبار حکومت امام زمان(عج) اشاره شده است، یعنی هر آنچه را خدا به همه پیامبران داد در امام زمان جمع است.
حجتالاسلام طبسی محور دیگر احادیث مربوط به امام زمان(عج) را ریشهکن شدن فقر و فقیر خواند و اظهار کرد: دیگر محور اخبار ظهور حضرت مهدی(عج) این است که هیچ کس حق ندارد برای ظهور حضرت مهدی(عج) وقت تعیین کند و امام صادق(ع) در روایتی جمله «کذب الوقاتون» را میفرماید و علم زمان ظهور تنها نزد خداوند است.
وی گفت: ادعای ملاقات و ارتباط با امام زمان(عج) نیز از بحثهای مهم دیگر روایات است که این امر نیز تکذیب شده است، و باید دانست هر کس ادعای ارتباط با امام زمان(عج) را بکند، دروغگو است، رؤیت و دیدن امام زمان(عج) وجود دارد اما کسی که امام زمان(عج) را ببیند نمیگوید.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی کتاب کمال الدین و تمام النعمه اثر شیخ صدوق را یکی از بهترین کتابها در عرصه مهدویت برشمرد و اظهار کرد: انسان اگر به مرحله کمال برسد، خود امام زمان(عج) به سراغش میآید، وضعیتی که در شب میلاد امام زمان(عج) در قم دیده شد، مناسب نبود./914/پ202/پ