۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۷۴۰۱۶
رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور:

بیش از صد پرونده قتل عمد را رضایت گرفتیم

خبرگزاری رسا ـ معاون رییس قوه قضاییه از اتصال 25 استان کشور به سیستم CMS خبر داد و گفت: تا پایان سال بیشتر ساختمان‌های ملکی شوراهای حل اختلاف به این سیستم متصل می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمدي ميانجي، رييس مرکز امور شوراهاي حل اختلاف کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی، رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور در نشست خبری که صبح امروز یک‌شنبه نهم تیر ماه در ساختمان مرکزی قوه قضاییه در بلوار کشاورز تهران برگزار شد، گفت: حدود هشت هزار شورای حل اختلاف در سراسر کشور وجود دارد که بیش از چهار هزار شعبه آن در شهرها و بقیه در روستاها هستند.

وی بیان داشت: در سال 1389 چهار میلیون و دویست هزار پرونده داشتیم که هفت هزار زندانی با محکومیت مالی، با وساطت شوراهای حل اختلاف آزاد شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میانجی افزود: در سال 1390 نیز سه میلیون و نهصد و پنجاه هزار پرونده داشتیم که ده هزار و هفتصد زندانی با محکومیت مالی، با وساطت شوراهای حل اختلاف آزاد شدند.

رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور ادامه داد: در سال 1391 سه میلیون و نهصد و چهل و پنج هزار پرونده وارده و مختومه داشتیم.

معاون رییس قوه قضاییه گفت: در شوراهای حل اختلاف سراسر کشور چهل هزار نیرو داریم که 9 هزار و 831 نفر از آنها خانم و 30 هزار و 542 از آنها نفر آقا هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میانجی ابراز داشت: شعبی که به امور مسیحی‌ها، زرتشتی‌ها و کلیمی‌ها رسیدگی می‌کنند، توسط مسیحی‌ها، زرتشتی‌ها و کلیمی‌ها اداره می‌شود.

وی گفت: در 4 میلیون و 200 هزار پرونده در سال 1389، 180 هزار اعتراض داشتیم که نسبت بسیار کمی است، در واقع 4 میلیون پرونده که برخی سبک و برخی سنگین بوده، به دادگستری نرفته و همانجا خاتمه یافته است که این کمک بزرگی به دستگاه قضایی است.

رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور با اشاره به این‌که در سال 1381، وقت رسیدگی به پرونده به هجده ماه رسیده بود، گفت: سپس با راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف، رسیدگی به پرونده‌های حقوقی در تهران به 120 روز و  پرونده‌های کیفری به کمتر از این رسید و این اثر شوراهای حل اختلاف است.

معاون رییس قوه قضاییه با بیان این‌که بسیاری از ساختمان‌های ما استیجاری است که هزینه کردن در آن سخت است و هزینه‌های فناوری هم خیلی بالا است، ابراز داشت:  هم‌اکنون  در سراسر کشور خوشبختانه 25 استان به CMS متصل هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میانجی در ادامه این مطلب بیان داشت: حجت‌الاسلام شهریاری مسؤول این کار هستند که خوشبختانه هفته گذشته به من گفتند ما مصر و مصمم هستیم تا ساختمان‌های قوه قضاییه که ملک شوراهای حل اختلاف است، را به CMS متصل کینم که انشاالله تا پایان سال بیشتر ساختمان‌های ملکی به این سیستم متصل می‌شود.

وی گفت: در برخی موارد رسیدگی به پرونده در شوراهای حل اختلاف همان روز است و پرونده‌هایی که احتیاج به کارهای مقدماتی دارد، از پانزده روز تا حداکثر چهل و پنج روز طول می‌کشد.

رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور بیان داشت: از مهر ماه امسال مسأله بیمه کارکنان و اعضای اجرایی شوراهای حل اختلاف به‌صورت پاره وقت و نیمه وقت با جلساتی که با تأمین اجتماعی و مجلس داشتیم حل می‌شود.

معاون رییس قوه قضاییه در سال 1390، سی و سه درصد پرونده‌های قابل صلح و سازش، به صلح و سازش رسید و فکر می‌کنم در سال 1391 سی و پنج درصد این پرونده‌ها به صلح و سازش رسید.

وی با بیان این مطلب افزود: یکی از بزرگان گفتند سی و سه درصد خیلی خوب است اما جا دارد که بیشتر باشد که امیدواریم در زمان ریاست جمهور جدید که آرامش روحی مردم بیشتر شده، صلح و سازش بیشتر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میانجی گفت: هم‌اکنون به جز خرداد ماه هیچ بدهی به استان‌ها نداریم و امیدواریم تا بیست و پنجم تیرماه، خرداد ماه را هم بپردازیم.

رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور بیان داشت: بیش از صد پرونده قتل عمد را رضایت گرفتیم./956/پ202/ع

ارسال نظرات