خالی شدن منبر از معارف قرآن ظلمی بزرگ به قرآن و مخاطبان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجتالاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه، عصر امروز در همایش مبلغان دینی "ماه خدا، راه خدا" که در سالن اجتماعات مدرسه سادات برگزار شد، موضوع این نشست را به مقوله اساسی تبلیغ دین در جامعه امروز اختصاص داد و افزود: صحبت از شاخصه های تبلیغ موثر و کارا در یک نشست و همایش امکان پذیر نیست و نیاز به برگزاری یک دوره کلاس های آموزشی است.
کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا در خصوص عناصر اساسی یک خطابه موفق و موثرخاطر نشان کرد: یک منبر موفق باید به طور همزمان 4 شاخص موضوع، مخاطب، محتوا و شیوه القا را در بر بگیرد و چنانچه یکی از این 4 رکن در تبلیغ به دقت لحاظ نشود نمی توان انتظار داشت که یک مبلغ به موفقیت دست یابد.
این مبلغ موفق دینی، در خصوص ویژگی های موضوع منبر اظهار داشت: موضوع در درجه اول باید نو و به روز باشد، متناسب و مطابق با نیاز مخاطب باشد و برای مخاطب قانع کننده باشد و مخاطب در انتها از منبر احساس رضایت داشته باشد.
وی مخاطب شناسی را یکی از رموز موفقیت در امر تبلیغ دانست و تصریح کرد:چه بسا سخنرانان عالم و توانمندی که بدون توجه به این مهم، در امر تبلیغ به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی کنند، این هنر مهارت مبلغ است که بتواند یک موضوع واحد را برای هر گونه مخاطبی با سطح بندی مطالب ارائه کند و مخاطب را راضی کند.
کارشناس مسائل مذهبی در خصوص ارائه محتوای خوب در امر تبلیغ گفت: برای داشتن یک محتوای خوب لازم است که مبلغ حداکثر آیات و احادیث مرتبط با موضوع منبر را جمع آوری کند و توصیه بزرگان امر تبلیغ این است که سخنران در این امر کوشا باشد و از این مجموعه کامل و جامع آیات و روایات برای آینده بهره برداری کند.
پژوهشگر قرآن کریم در خصوص جایگاه قرآن در محتوای سخنرانی ها تصریح کرد: خالی شدن منبراز دریای معارف قرآنی در واقع یک ظلم بزرگ به قرآن کریم و مخاطبین است و متاسفانه اهل سنت در امر تبلیغ دین نسبت به ما شیعیان از این منبع الهی بیشتر بهره می گیرند و این یک نقطه ضعف بزرگ برای مبلغین ما به شمار می آید.
وی در خصوص در خصوص نقاط ضعف عمده مبلغین خاطر نشان کرد: داشتن تکیه کلام تکراری، قرائت اشتباه آیات و روایات، نبود مطالعه منظم و اصولی و تمرکز نداشتن در اراه مطالب از نقاظ ضعف یک سخنران به شمار می آید.
وی در پایان در خصوص موضوعات جدید و دست نخورده ای که می تواند برای ماه مبارک رمضان استفاده شود، خاطر نشان کرد: ماه رمضان ماه فرصت مناسبی برای مراجعه به نهج البلاغه و استفاده از این منبع پر خیر و برکت است، حکمت 150 نهج البلاغه، خطبه متقین و نامه شصت و نهج نهج البلاغه برای تبلیغ بسیار مناسب و متقن می باشند.
شایان ذکر است همایش " ماه خدا، راه خدا " با حضور اساتید و صاحب نظران کشوری و استانی عرصه تبلیغ از هشتم تیرماه و به مدت سه روز و به همت بنیاد علمی و فرهنگی امام هادی(ع) و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان پذیرای مبلغین حوزه علمیه اصفهان می باشد./939/پ202/ع