۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۷۴۳۵۲
کارشناس حوزوی:

نوجوانان امروزی برای اوقات فراغت برنامه‌های امروزی می‌خواهند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل خانواده گفت: ما باید در برنامه‌ریزی اوقات فراغت فرزندانمان چند نکته کلیدی را رعایت کنیم، اول اینکه باید بدانیم فرزندان ما انسان هستند و وقت انسان بسیار ارزشمند است، دوم اینکه باید بدانیم که باید برای نوجوانان برنامه خاص داشته باشیم و نکته سوم اینکه نوجوانان ما نوجوانان امروزی هستند و برنامه امروزی می‌طلبند.
اوقات فراغت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مسلم وافی، کارشناس تربیتی خانواده و روانشناس، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: برای اینکه برنامه خوب و جامعی برای اوقات فراغت فرزندانمان داشته باشیم باید چند نکته را بدانیم، اول اینکه فرزندان ما انسان هستند، ما با آن‌ها مانند حیوانات سخنگو رفتار می‌کنیم، یعنی ما به لباس، خوراک، مسکن، سرگرمی و غیره فرزندان اهمیت می‌دهیم اما برای وقت آن‌ها ارزشی قائل نیستیم.

وی ادامه داد: وقتی ما وقت با ارزش فرزندانمان را با برنامه های ماهواره پر می‌کنیم، یعنی با فرزندمان مانند یک انسان رفتار نمی‌کنیم، انسان یعنی یک موجود متفکر و با احساس، اگر ما وقت بیکاری بچه‌ها را با گردش و خواب پر کنیم در حقیقت ارزش او را به اندازه یک حیوان پایین آورده‌ایم و آن‌ها را به عنوان امانت در دستمان به حساب نیاروده‌ایم.

این کارشناس حوزوی بیان داشت: فرزندان ما امانت هستند یعنی ما برای هر لحظه از تابستان بچه‌هایمان باید پاسخگو باشیم، فکر کنید که در محضر خدا قرار گرفته‌اید و برنامه‌ای که برای اوقات فراغت فرزندانتان دارید را باید به خدا ارائه دهید، خدا می‌گوید من این بچه سالم را به تو امانت دادم، آیا ما می‌توانیم برای از دست رفتن وقت گران‌بهای آن‌ها پاسخی به خدا بدهیم؟

وی ابراز داشت: نکته دیگری که خیلی اهمیت دارد این است که باید برای نوجوانانمان برنامه‌های خاصی داشته باشیم، نوجوانان ما از نظر ذهنی مانند ما نیستند، ما باید برای نوجوانی آن‌ها برنامه داشته باشیم، در گذشته وقتی ما نوجوان بودیم در تابستان چند جزء قرآن را حفظ می‌کردیم، اما امروز نوجوانان ما این موقعیت بکر را در خیابان‌ها از دست می‌دهند.

حجت‌الاسلام وافی اظهار داشت: اگر ما امروز برای نوجوانمان برنامه نداشته باشیم، اگر الآن آن‌ها را پرورش ندهیم، وقت از دست می‌رود، دیگر وقتی برای این کار نیست، فرزندان ما نوجوانان امروزی هستند دیگر نمی‌توانیم برنامه ریزی سی سال قبل را برای آن‌ها داشته باشیم، نوجوان امروزی، نوجوانی کاملاً تحت تأثیر رسانه است، مخصوصاً با شبکه پویا می‌توان به جرأت گفت که نود درصد وقت بچه‌های ما پای این کارتون‌ها (مثبت یا منفی) از دست می‌رود.

وی ادامه داد: بچه‌هایی که تحت تأثیر رسانه تربیت می‌شوند، دیگر به حرف پدر و مادر خود گوش نمی‌دهند زیرا تحت تأثیر فیلم‌ها و کارتون‌ها قرار گرفته‌اند.

این کارشناس تربیتی ابراز داشت: ما تصور می‌کنیم که عمر طولانی داریم، فکر نمی‌کنیم که ممکن است خیلی زود عمرمان به پایان برسد و بچه‌های ما رها شوند، ما باید طوری فرزندانمان را تربیت کنیم که اگر رها شدند هم خیالمان راحت باشد، باید خیالمان راحت باشد که فرزندمان مانند عباس بابایی در تگزاس آمریکا هم خراب نمی‌شود، برای این کار باید برای فرزندانمان وقت بگذاریم و برای وقت آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: پس ما باید در برنامه‌ریزی اوقات فراغت فرزندانمان چند نکته کلیدی را رعایت کنیم، اول اینکه باید بدانیم فرزندان ما انسان هستند و وقت انسان بسیار ارزشمند است، دوم اینکه باید بدانیم که باید برای نوجوانان برنامه خاص داشته باشیم و نکته سوم اینکه نوجوانان ما نوجوانان امروزی هستند و برنامه امروزی می‌طلبند.

حجت‌الاسلام وافی در پایان اظهار داشت: ما باید برای هر سن برنامه خاص آن سن را داشته باشیم، بعضی خانواده‌ها اصرار دارند که فرزند سه ساله‌شان حافظ قرآن شود، اما باید بدانیم که بچه های زیر هفت سال باید بازی کنند، و اگر هم در کلاسی گذاشته می‌شوند، نباید آن محیط و آن کلاس جنبه آموزشی داشته باشد و باید بیشتر وقت آن‌ها به بازی بگذرد./9194/پ202/ن

ارسال نظرات