۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۷۴۴۲۰

اسنودن از 19 کشور درخواست پناهندگی کرد

خبرگزاری رسا ـ هنوز مشخص نیست که چه کشوری پناهندگی سیاسی ادوارد اسنودن را قبول کند.
اسنودن

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، ادوارد اسنودن، جوان 30 ساله آمریکایی که کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، متخصص شبکه های رایانه ای٬ وی کسی است که اطلاعات مرتبط با شبکه عظیم جاسوسی دیجیتال آمریکا٬ موسوم به برنامه پریسم را منتشر کرد.


اسنودن در یک مصاحبه ویدئویی با گاردین٬ به تفصیل درباره اهداف خود از این افشاگری سخن گفته است. همچنین در بخشی از مصاحبه خود عنوان کرده بود: آمریکا در حال تاسیس یک سیستم کاملا پنهان و محرمانه جاسوسی بود که زندگی همه آمریکایی ها را زیر نظر می‌گرفت و او قصد داشت با افشاگری مانع از نابودی حریم خصوصی با توسعه این ماشین مخوف جاسوسی شود.


گفته می‌شود آژانس امنیت ملی آمریکا با برنامه "پریسم" همه مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا را کنترل می‌کند و گذشته از آن، به رهگیری ارتباطات دیجیتال کاربران سراسر جهان و سرویس‌های آنلاین٬ از جمله گوگل٬ فیس‌بوک و... می‌پردازد.


صدای آمریکا گفت: ادوارد اسنودن که به دلیل سخنان رییس جمهور روسیه تقاضای پناهندگی سیاسی از آن کشور را پس گرفته است و از 19 کشور در خواست پناهندگی کرده است.


لازم به ذکر است ولادمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود: روسیه هیچکس را در هیچ کجا تحویل نداده است و اصلا قصد انجام این کار را ندارد. اسنودن می‌تواند در این کشور بماند اما با یک شرط؛ او باید فعالیت ‌هایش را که با هدف صدمه زدن به یاران آمریکایی ما انجام می‌شود متوقف کند.


ادوارد اسنودن، که به روسیه سفر کرده، به دلیل نداشتن گذرنامه تاکنون نتوانسته است از فرودگاه مسکو خارج شود.


رافائل کوره‌آ، رئیس جمهوری اکوادور در این خصوص گفت: ولی من فکر می‎کنم که نمی تواند فردگاه را ترک کند، در این لحظه او تحت مراقبت مقامات روسیه است. اگر اسنودن به سفارت اکوادور برسد، درخواست ‌او برای پناهندگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.


صدای آمریکا در ادامه گفت: رییس جمهور ونزوئلا می گوید، کشورش هنوز درخواست رسمی دریافت نکرده است. اسنودن تا به حال رسما از ما تقاضا نکرده است. معتقدیم که وی با افشای عملیات جاسوسی آمریکا در داخل و خارج ایالات متحده کار بزرگی در حق انسانیت کرده است. افشاگری او نشان می دهد که نخبگان امپریالیسم آمریکا با بهره گیری از آخرین تکنولوژی تصویر برداری ، شنود و نفوذ به ارتباط اینترنتی، قصد دارد دنیا را کنترل کند.

 

شبکه یورو نیوز در این خصوص گفت: همزمان وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه در حاشیه اجلاس آسیا ـ اقیانوسیه در برونئی دیدار کردند. این دیدار بالاترین دیدار در سطح سیاسی بین دو کشور پس از عزیمت اسنودن از هنگ کنک به روسیه در حدود 10 روز پیش می باشد.

هنوز مشخص نیست که چه کشوری پناهندگی سیاسی ادوارد اسنودن را قبول کند./1415/9161/خ

ارسال نظرات