۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۱۷۴۵۹۹

4 شرط هیأت‌داری از نگاه آیت الله خاتمی

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران در جمع مداحان و هیأت‌های حسینی زنجان چهار شرط اساسی را برای پویایی و زنده‌دلی و تحرک هیأت‌های دینی برشمرد.
آيت الله سيد احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، آیت الله سید احمد خاتمی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در همایش بزرگ هیئات حسینی و مداحان زنجانی با اشاره به این که جاذبه عاطفه بیشتر از عقل است، گفت: عاطفه، جاذبه زیادی دارد و جاذبه اش از عقل هم زیادتر است و این هیأت های عزاداری بودند که چنین موجی را در پیروزی انقلاب ایجاد کردند.
 

وی افزود: و به همین خاطر است که نهاد هیأت های حسینی برای ما دوست داشتنی است به خصوص شهر زنجان که به نام پایتخت شور و شعور حسینی زبانزد است و شما مردم زنجان نظم عزاداریتان را به شهرهای مختلف کشور صادر کردید.
 

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به این که هیأت چهار رکن اساسی دارد، تصریح کرد: رکن اول هیأت مردم به ویژه جوانان هستند، رکن دوم مدیران هیأت ها هستند که در عرصه ساماندهی هیأت نقش اساسی دارند.
 

وی در ادامه با بیان نکاتی به مدیران هیئات حسینی گفت: مدیران هیأت‌ها انتساب به ائمه طاهرین(ع) دارند که این موضوع هم مسؤولیت آفرین است و هم افتخار آفرین، بنابر این باید حرمت این انتساب ها حفظ شود و یک چنین شخصیتی باید هم خودش و هم خانواده اش اهل رعایت باشند.
 

آیت الله خاتمی در ادامه سخنانش نسبت به مدیران هیأت‌های دینی افزود: همه بدانید که این میدان، میدان کاسبی نیست بلکه میدان عشق است. یعنی مردم از مدیران هیئات، پاک صفتی و پاک دستی را می خواهند؛ البته غرور و تکبر را هم این بزرگواران از خود دور کنند و لفظ «هیأت من» را از خود دور نگاه دارند.
 

وی در ادامه با بیان این که بینش ما نسبت به هیأت باید فرهنگی باشد، خاطرنشان کرد: مدیران هیأت‌ها باید بینش فرهنگی داشته باشند، یعنی دیدشان به هیأت گونه‌ای نباشد که هیئت باید شلوغ باشد به هر قیمتی، بلکه باید طوری به هیئت نگاه کنند که خداوند از آنها راضی باشد؛ البته لازم نیست برای شلوغ‌شدن هیأت دنبال خطبای بزرگ باشند بلکه اگر به همین طلاب جوان هم میدان داده شود، بسیار خوب رشد می کنند و شکوفا می شوند.
 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به سومین رکن هیأت گفت: رکن سوم هیأت واعظ و خطیب است. یعنی در کنار شوری که مداحان ایجاد می کنند، باید یک شخصی هم مانند خطیب باشد که شعور را که یکی از مهم ترین خصلت‌ها است در هیأت ایجاد کند.
 

وی در ادامه با اشاره به نقش تأثیرگذار روحانیت در هیئات حسینی تأکید کرد: مدیران هیأت ها بدانند که هیأت حتی الامکان نباید بدون واعظ و خطیب باشد؛ یعنی اگر در هیأت همیشه یک روحانی باشد همین کودکان خود شما با تربیت دینی بزرگ می شوند و فردا اگر دکتر یا مهندس شدند، یک دکتر معتمد و متدین می شوند که به اندازه خود می‌تواند تبلیغ و ترویج دین کنند.
 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به مطالبی که یک روحانی و خطیب باید در هیأت بیان کند، اظهار داشت: از خطیب هیأت چند چیز بخواهید؛ این که برای مردم از مسائل شرعی بگوید چون همه به این مسائل نیاز دارند؛ بعد از قرآن و روایات بیشتر بگوید که جان را جلا می دهد؛ بعد از او بخواهید روایت و تفسیری را که می گوید مستند باشد و با سندش ذکر کند؛ و این که برای هیأتی های از روشنگری سیاسی هم داشته باشد.
 

وی در ادامه افزود: البته نه هر سیاستی، نه سیاست حزبی، بلکه تحلیل سیاست های رهبر انقلاب اسلامی که همیشه کارگشا است؛ البته در پایان هم خطیب باید به اندازه خودش ذکر مصیبت کند.
 

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان رکن چهارم هیأت گفت: رکن چهارم یک هیأت مداح است. امروز مداحی در کشور ما یک هنر دینی و هنر مذهبی است؛ چون مداحان هم باید در عرصه اخلاق دینی احساس مسؤولیت کنند.
 

وی ادامه داد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب هم در سفارشات خود به مداحان فرمودند که دیوان صائب تبریزی را به عنوان مقدمه بخوانید چون عجین است با مباحث اخلاقی و این یک روش پسندیده در مداحان قدیم بود.
 

آیت الله خاتمی افزود: مداحان تلاش کنند که روضه های مستند و قابل استناد بخوانند یا این که اگر شنیده اند منبع آن، فلان عالم بزرگ یا فلان مرجع عالی قدر باشد که حجیت آن کمتر از کتاب مقتل نیست؛ اما این که از فلان مداح مشهور روضه ای بخوانند و سندش را به او متصل کنند کار خوبی نیست.
 

وی در پایان مداحان را به ابتکار در هنر مداحی توصیه کرد و ابراز داشت: دنبال سبک های جدید باشد که کار ارزشمندی است؛ اما مواظب باشد که سبک لهوی فلان خواننده را تقلید نکند که کار نامناسبی است، عزیزان مداح در ذکر مصیبت یا مدح ائمه اطهار(ع) غلوّ نکنند و آنها را به مرتبه العیاذ بالله، خدایی نرسانند./949/پ202/س

ارسال نظرات