۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۱۷۴۶۰۳
کارشناس حوزوی:

رمضان المبارک ماه سراسر آمرزش و استغفار است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی علوم قرآنی با بیان اینکه ماه رمضان سراسر آمرزش و استغفار است، گفت: استغفار یعنی آمرزش خواهی، تا وقتی استغفار نکنیم، رحمت خدا شامل حالمان نمی‌شود.
ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن دهشیری، کارشناس علوم قرآنی و امام جمعه اردستان، در برنامه ارمغان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: امام علی (ع) می‌فرمایند «روزی رسول خدا(ص) برای ما صحبت کردند و فرمودند که ای مردم، ماه خدا به سمت شما می‌آید، اما نه با دست خالی، بلکه با برکت، رحمت و مغفرت»، پس ما باید برای ورود به این ماه شریف و ارزشمند خود را آماده کنیم.

وی ادامه داد: ماه رمضان چه با برکت بیاید یا رحمت یا مغفرت، باید خود را برای درک برکت، رحمت و به ویژه مغفرت این ماه آماده کنیم، برای اینکه ما مغفرت الهی را به دست بیاوریم راهی به نام استغفار است، استغفار یعنی آمرزش خواهی، تا وقتی ما استغفار نکنیم، رحمت خدا شامل حالمان نمی‌شود، یکی از وظایف ما باید در آستانه ماه مبارک رمضان استغفار باشد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: هیچ کس نیست که مدعی شود هیچ گناهی و هیچ معصیتی انجام نداده است، حتی معصومین ما هم که گناهی نداشتند، مرتباً در حال استغفار بودند، در روایت داریم که رسول خدا (ص) روزی صد بار یا هفتاد و پنج بار استغفار می‌کردند، و می‌فرمودند «کدورت و غباری که روی قلبم می‌نشیند را با استغفار برطرف می‌کنم».

حجت‌الاسلام دهشیری اظهار داشت: رسول خدا(ص) می‌فرمایند «هر دردی درمانی دارد و درمان درد گناه هم استغفار است»، حضرت رسول(ص) در هر مجلسی که شرکت می‌کردند و می‌خواستند مجلس را ترک کنند 25 بار استغفار می‌کردند.

وی افزود: ما چند تعبیر درباره گناه داریم، بعضی دچار استخفاف می‌شوند و گناه را سبک می شمارند، بعضی دچار استفرار می‌شوند و گناه را کوچک می شمارند و بعضی دچار ابتهاج می‌شوند و از انجام گناه خوشنود می‌شوند، اما در روایات فراوانی به ما توصیه شده است که نه گناه را سبک بشمارید و نه کوچک بشمارید و نه از انجام گناه خشنود باشید، بلکه استغفار کنید.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: رسول خدا(ص) می‌فرمایند «خوشا به حال کسی که در پرونده‌اش زیر  هر گناه، استغفار را می‌بیند»، استغفار یعنی گناه را در نظر بیاورید و از خدا آمرزش بخواهید، مبادا به خودتان بگویید فردا این کار را می‌کنم، ما می‌خواهیم به ماهی وارد شویم که این ماه سراسر استغفار و آمرزش است باید این نورانیت را در خودمان ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام دهشیری اظهار داشت: در قرآن آیه 10 تا 12 سوره نوح، حضرت نوح(ع) در گزارشی به خدا عرض می‌کند، من به قوم خودم گفتم که از خداوند آمرزش خواهی کنید چرا که او بسیار آمرزنده است و اگر چنین کردید آسمان را فرمان می‌دهد که بر شما باران رحمت ببارد، اموال و فرزندانتان را ازدیاد می‌بخشد و در آخرت کاخ‌ها و نهرهایی را برای شما قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: معلوم می‌شود که استغفار خیلی مورد توجه بزرگان بوده است، رسول خدا(ص) می‌فرماید «سه صدا را بسیار دوست دارم، یک صدای خروس، دوم صدای قاری قرآن و سومی صدای کسی که در سحرگاه به استغفار می‌پردازد».

این کارشناس علوم قرآنی برای استغفار آثاری را بیان کرد و گفت: استغفار بلا را دفع می‌کند، غم و اندوه را از بین می‌برد و وسیله امن و امان از عذاب الهی را فراهم می‌کند، امام علی(ع) فرمودند «دو وسیله ایمنی بخش در بین مردم بوده، یکی از آن‌ها از بین شما رفته است و آن رسول خدا(ص) است و یکی هم استغفار است، تا وقتی که مردم استغفار کنند ایمنی در بین آن‌ها وجود دارد».

وی اظهار داشت: وقتی از استغفار صحبت می‌کنیم، منظورمان تنها استغفار لفظی نیست، بلکه یک تحول درونی است، گاهی برای محو کردن گناه باید رنج و سختی زیادی را متحمل شویم، امام علی(ع) در این باره می‌فرماید «گناه نکردن آسان‌تر از استغفار کردن است». /9194/پ202/ی

ارسال نظرات