۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۷۴۶۷۲
آیت الله شبستری:

نظارت روحانیان بر ذبح شرعی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: فعالیت روحانیان ناظر بر ذبح شرعی به همراه ناظران بهداشتی ضروری است، تمامی کشتارهای دام و طیور استان بایستی دارای روحانیان ناظر بر ذبح شرعی باشند.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در دیدار مدیرکل دامپزشکی استان اظهار داشت: فعالیت این مرکز با سلامت مردم رابطه مسقیم دارد، هر گونه بی احتیاطی در این حوزه ممکن است با صدمات جربان ناپذیری به سلامت عمومی وارد سازد.


وی با بیان این‌که کاهش بیماری های دامی و ایجاد امنیت سرمایه گذاری در صنعت دام و طیور حاصل تلاش‌های شبانه روزی این قشر زحمت کش است، خاطرنشان کرد: تلاش در جهت پیشگیری و درمان بیماری های ویژه  دام و بیماری های مشترک بین انسان و دام مسؤولیتی خطیر بوده و امیدواریم زحمات کارکنان دامپزشکی مورد قبول درگاه الهی باشد.


امام جمعه تبریز با اشاره به شروع فصل تابستان و فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بر لزوم نظارت دقیق دامپزشکی بر ذبح دام و بهداشت فرآورده‌های خام دامی تأکید کرد و گفت: فعالیت روحانیان ناظر بر ذبح شرعی به همراه ناظران بهداشتی ضروری است، تمامی کشتارهای دام و طیور استان بایستی دارای روحانیان ناظر بر ذبح شرعی باشند.


وی خاطرنشان کرد: اسلام در مسأله طهارت و نجاست سهل گیر بوده و طبق احکام دینی اگر در پاک و یا نجس بودن چیزی شک دارید حکم بر پاک بودن آن است، ولی اگر در منطبق بودن ذبح دام با شرایط شرعی شک دارید حکم بر ناپاک بودن آن گوشت است و این نشان می دهد در ذبح دام شک جایز نیست.


آیت الله شبستری با اشاره به این که طبق دستور اسلام اگر در تغذیه و نگهداری دام کوتاهی به عمل آید شخص مرتکب فعل حرام شده است، افزود: فعالیت روحانیان با عنوان ناظرین شرعی در کشتارگاه‌ها، موجبات اطمینان ملت مسلمان از پاک بودن گوشت مصرفی شده است.


وی خواستار جدیت و نگرش قانونمند مسؤولان مربوطه برای رعایت اصل تزکیه اسلامی و سالم سازی صحیح فضاهای مختلف دامپروری و بهبود شرایط نظارتی و فنی تولید فراورده های دامی با استفاده از اصول بنیادین شرعی و علمی و بهداشتی شد و اظهار داشت: بایستی در ایام مذهبی که مردم اقدام به قربانی دام جهت نذورات می پردازند، نظارت این اداره کل تشدید شود.


همچنین بهراد زندیه، مدیر کل دامپزشکی استان در سخنانی با ارایه گزارشی از فعالیت این سازمان گفت: مدیران و کارکنان این اداره کل در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی بیش از گذشته به ایفای نقش جهادی خود در رسیدن به اهداف عالی نظام اسلامی ایران می پردازند./935/پ202/س

ارسال نظرات