۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۷۴۷۰۷
کارشناس حوزوی مطرح کرد:

استقبال از ماه رمضان با تقویت ایمان و عمل صالح

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی علوم قرآنی گفت: شایسته است که وقتی می‌خواهیم به ماه با عظمت رمضان وارد بشویم، با تقویت پایه‌های ایمان و عمل صالح به استقبال آن برویم، تا از برکات لحظه‌ها، شب‌ها، روزها و به ویژه سحرهای آن بهره‌مند بشویم.
ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن دهشیری، کارشناس علوم قرآنی و امام جمعه اردستان، در برنامه ارمغان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، همچنان که برای بهار طبیعت خود را آماده می‌کنیم، برای بهار قرآن هم باید آماده شویم.

وی ادامه داد: امام سجاد (ع) در دعای 44 صحیفه سجادیه ضمن نیایش با خدای سبحان، حمد و ثنای او را به جای می‌آورند که یکی از راه‌های احسان بندگانش را ماه رمضان قرار داد و در توصیف ماه رمضان می‌فرماید «همان ماه روزه داری، ماه پاکی، ماه خالص شدن از ناپاکی‌ها و آلودگی‌ها و بالاخره ماه قیام است.

حجت الاسلام دهشیری با اشاره به آیه «اَلَّذِی اُنْزِلَ فِیهِ الْقُرآنُ هُدًی لِنَّاسِ وَ بَیِّنَات مِنَ الهُدَی وَ الْفُرْقان»، ادامه داد: ماه رمضان، ماهی است که در آن قرآن نازل شده است، برای هدایت مردم و نشانه‌هایی که از هدایت و جداسازی حق از باطل است.

وی اظهار داشت: بنابراین شایسته است که وقتی می‌خواهیم به چنین ماه با عظمتی وارد بشویم، با تقویت پایه‌های ایمان و عمل صالح به استقبال آن برویم، تا بتوانیم از برکات لحظه‌ها، شب‌ها، روزها و به ویژه سحرهای دوست داشتنی آن بهره‌مند بشویم.

این کارشناس حوزوی گفت: کسی نمی‌تواند ادعا کند که بدون ایمان و عمل صالح می‌تواند در خدمت حق قرار بگیرد و ارتقا پیدا کند، اگر بخواهد به اوج قله بندگی در این ماه شریف برسد، حتماً باید پایه های اعتقادی‌اش را محکم کند، ایمانش را افزایش دهد و عمل صالح را همراه خودش داشته باشد تا بتواند به بهره گیری بیشتری در این ماه بپردازد.

وی ادامه داد: ایمان و عمل صالح، با هم باشند ارزش دارند، عده‌ای می‌گویند، اینکه ما بگوییم مؤمنیم کافی است، اگر عمل هم نداشتیم رستگاریم، یا اگر بگوییم عمل ما باید خوب باشد، حتی اگر ایمان نداشته باشیم؛ این را در منطق دین ما نمی‌پذیرند.

وی افزود: رسول خدا می‌فرماید «هرگز ایمانی بدون عمل و عملی بدون ایمان، قبول نمی‌شود و ارزشی ندارد»، هرچند که‌ اگر ایمان (با انواع مختلفش) در وجود ما نهادینه شد، عمل صالح هم از ما سر خواهد زد.

حجت الاسلام دهشیری گفت: اگر در خانه‌ای چراغی روشن باشد، از روزنه‌ها و پنجره های آن نوری به سمت بالا ساطع می‌شود، ایمان همان چراغ است، اگر در درون انسان روشن شود، سخن، چشم، گوش و همه جوارح او نورانی می‌شود، اینکه گفته می‌شود که اگر ما بخواهیم بهره بیشتری و خودمان را مهیا کنیم برای ورود به این دریای بندگی که رمضان نام دارد، حتماً باید به ایمان و عمل صالح توجه کنیم.

این کارشناس حوزوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در برخی سوره‌های قرآن کریم، قسم‌هایی دیده می‌شود، از جمله در سوره مبارکه «والعصر» که قسم را با همه تاکیداتی که وجود دارد، برای اهمّیّت مطلب آورده است، با تاکید زیادی می‌فرماید که انسان در خسران است، یعنی در حال باختن سرمایه‌اش است، مگر با کسانی که با برنامه چهار مادّه ای وارد میدان شده و از این خسران رهایی پیدا کنند.

وی بیان داشت: اول اینکه اهل ایمان باشند، دوم اینکه اهل عمل صالح باشند، سوم هم اینکه یکدیگر را به حق توصیه کنند و چهارمین مورد اینکه یکدیگر را به صبر سفارش کنند، که برای ما آنچه مهم است در این بحث، آنجا است که می‌فرماید «اِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَات» است، یعنی ایمان و عمل صالح، نفرموده است ایمان به یک چیز، بلکه مطلق آورده است، که شامل ایمان به خدا،‌ معاد، وظایف دینی می‌شود.

وی اظهار داشت: ایمان و عمل صالح، با هم می‌تواند انسان را از خسران نجات دهد، سوره عصر اگرچه کوچک است و سه آیه بیشتر ندارد، امّا بسیار با عظمت است، گفته شده است که مردم صدر اسلام، هنگام خداحافظی، دست در دست هم می‌گذاشتند و این سوره را می‌خواندند و از هم جدا می‌شدند که یادشان باشد آنکه مهم است و انسان را نجات می‌دهد، ایمان و عمل صالح است.

حجت الاسلام دهشیری گفت: شاید این سؤال مطرح شود که عمل صالح چه عملی است؟ پاسخ این است که عمل صالح چند نشانه دارد، اول اینکه ساختار ظاهری عمل خوب، ارزشمند و مفید باشد، دوم اینکه انگیزه الهی داشته باشد و برای ریا و خودنمایی انجام نداده باشد و سوم هم اینکه به هنگام و به موقع انجام شود.

این کارشناس علوم قرآنی در پایان گفت: در این سوره، اعمال صالح به صورت مطلق آمده است، یعنی همه اعمال صالح، شاید سؤال شود که چگونه ممکن است؟ پاسخ این است که هر اندازه که امکان دارد را انجام بدهیم تا بتوانیم با آمادگی کامل و ایمانی که داریم وارد عرصه رمضان بشویم و به یاری خدا به رستگاری خاص خدا نائل شویم./9194/پ202/ی

ارسال نظرات