۱۴ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۷۴۸۴۴
مورالس ریس جمهور بولیوی؛

به سفارت آمریکا نیازی نداریم

خبرگزاری رسا ـ وقتی آمریکا در داخل و خارج علیه ما توطئه می کند ما به هماری و رابطه دیپلماتیک، دیگر نیاز نداریم.
اوو مورالس ريس جمهور بوليوي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه دولتی صدای آمریکا در خبری گفت: اوو مورالس ریس جمهور بولیوی، آمریکا را برای تصمیم چند کشور اروپایی در تغییر مسیر هواپیمای خود در بازگشت از روسیه سرزنش می کند. او روز گذشته گفته بود دستانش برای بستن سفارت آمریکا در کشورش نمی لرزد.
گفتنی است چهار کشور اروپایی شامل فرانسه، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا تحت فشار دولت باراک اوباما به هواپیمای رییس جمهور بولیوی اجازه عبور از حریم هوایی خود را به دلیل احتمال حضور ادوارد اسنودن افشاگر آژانس امنیت ملی امریکا در این هواپیما ندادند. هواپیمای حامل مورالس که از مسکو به مقصد لاپاز در حرکت بود، در پایتخت اتریش مجبور به فرود شد و پس از دوازده ساعت توقف، وین را به مقصد بولیوی ترک کرد.

مورالس روز پنج‌شنبه در کوشابامبا، محل نشست همبستگی چند کشور متحد بولیوی، آمریکا را به اعمال فشار بر کشورهای اروپایی جهت امتناع از صدور مجوز برای عبور هواپیمای حامل وی متهم کرد و گفت: ما بررسی خواهیم کرد و در صورت لزوم سفارت آمریکا را در بولیوی تعطیل خواهیم کرد.
مورالس در این خصوص گفت: دست من برای تعطیل کردن سفارت آمریکا نمی‌لرزد، ما شان و حاکمیت داریم. بدون آمریکا ما از نظر سیاسی و دموکراسی بهتر هستیم. ما به سفارت آمریکا نیازی نداریم، وقتی آمریکا در داخل و خارج علیه ما توطئه می کند ما به هماری و رابطه دیپلماتیک، دیگر نیاز نداریم.
لازم به ذکر است وی در سال 2008 میلادی سفیر آمریکا را از بولیوی اخراج کرد و در ابتدای سال 2009 نیز مؤسسه مبارزه با مواد مخدر آمریکا را به مداخله در امور سیاسی بولیوی متهم و از این کشور بیرون راند و در حال حاضر مسئولیت انجام وظایف سفارت آمریکا را در لاپاز، کاردار این کشور به عهده دارد./1415/9161/خ

ارسال نظرات