نشست معاونان پژوهش مدارس منطقه پنج حوزههای علمیه خواهران برگزار شد

به گزارش خبرگزاری رسا، حجتالاسلام علیاکبر حصاری، مسؤول دفتر برنامهریزی و ارزیابی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران در این نشست که 15 تیرماه برگزار شد، گفت: ساختار دانشگاه به گونهای است که فارغ التحصیلی دانشجو پایان رسالت دانشگاه محسوب میشود اما آموزش مقدمه ایفای رسالت در حوزه است.
وی افزود: گذراندن دورههای آموزشی و فراهم شدن قابلیت علمی آغاز راه رسالت طلبگی است، بنابراین باید تمام ساز و کارهایی که برای ایفای رسالت دینی و علمی طلاب لازم است را فراهم نمائیم تا طلاب ما بتوانند به خوبی به وظیفه ذاتی خود بپردازند.
وی تصریح کرد: رسالت اصلی حوزه شامل چهار بخش آموزش، تبلیغ، تحقیق و مدیریتهای دینی است که در این میان، تحقیق تنها عرصهای است که با موقعیت خانمها بیشترین سازگاری را دارد، با رسالت ذاتی بانوان همخوانی دارد و نیازمند حضور فیزیکی آن ها نیز نیست.
مسؤول دفتر برنامهریزی و ارزیابی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران اظهارکرد: در مسائل کلان معرفت دینی مباحث فراوانی وجود دارد که نیازمند کار علمی و تحقیقاتی است، اما تحقیق منحصر به تولید علم نیست بلکه نکته مورد توجه بازخوانی تحقیقات دینی و معارف دینی متناسب با نیازهای متغیر زمان است.
وی اظهار کرد: همچنین استخراج جوابهای علمی از دل منابع دینی متناسب با نیازها و مشکلات امروزی دامنه وسیعی از تحقیقات را شامل میشود که باید بخشی از خواهران دانشآموخته خود را دراین عرصه فعال نمائیم.
حجتالاسلام حصاری با بیان این که مهارتهای پژوهشی باید به صورت کاربردی و همراه با دروس ارائه شود، گفت: برنامه ما این است که درس روش تحقیق را تبدیل به 8 گام مهارتآموزی پژوهشی کنیم و از ترم اول ، متناسب با دروس هر نیم سال تعدادی مهارتهای مدنظر در گامها را تا نیمه دوم سال چهارم به طلاب ارائه دهیم که نمره حاصل از این 8 گام جایگزین روش تحقیق که به صورت 4 واحدی است محسوب شود.
وی افزود: مسابقات رشد در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است و این مسابقه با دو هدف پژوهش گروهی و تحقیق میدانی برگزار می گردد که اگر هر طلبه در 5 سال تحصیلی 5 بار در این مسابقات شرکت نماید قطعا مهارتهای لازم در زمینه تحقیقات میدانی دینی را پیدا خواهد کرد.
مسؤول دفتر برنامهریزی و ارزیابی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران خاطرنشان کرد: در این سفر پژوهشی به منطقه پنج حوزه های علمیه خواهران پیگیر دو امر مهم می باشیم، اول ایجاد و ارتقای سطح پژوهشی و محیطهای پژوهشی با استفاده از ظرفیتها و امکانات استانی، تا خواهران طلبه پس از فارغ التحصیلی در این دانشکدهها به کار تحقیقاتی بپردازند و دوم ایجاد مدرسه عالی پژوهشی است.
حجتالاسلام علی غفاری مدیر منطقه پنج حوزههای علمیه خواهران در این جلسه گفت: خروجی اصلی محافل علمی به خصوص حوزهها در دو بخش فرهنگی و پژوهشی است که در امر پژوهش قطعاً سه اصل طرح و برنامه، همت و عزم و همچنین بودجه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: سابقه فعالیت پژوهشی در حوزهها نشانگر این مطلب است که اگرچه بودجه در تحقق فعالیتها مهم است اما اصل نیست و نمیتواند فعالیت پژوهشی را متوقف نماید، باید در برنامهریزی و چشمانداز خود، بودجه را مدنظر قرار ندهیم و توان تصمیمگیری و قدرت خلاقیتها را به جهت کمبود بودجه از دست ندهیم.
وی خاطر نشان کرد: تلاش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با توجه به واگذاری عمده فعالیتها به مدیریتهای استانی و مدارس علمیه، این است که سازمان نفرات و بودجه تلاش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با توجه به واگذاری عمده فعالیتها به مدیریتهای استانی و مدارس، این است که سازمان نفرات و بودجهها افزایش یابد، از این رو باید از امکانات موجود حداکثر استفاده را ببریم./9192/د102/ی