۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۱۷۵۱۶۸

انیمشین پیام راشل در مشهد رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ انیمشین مقاومت تا پیشرفت دو با عنوان «پیام راشل کوری» که بخشی از جهان پس از ظهور را به تصویر می کشد، عصر امروز در مراسمی با حضور فرج الله سلحشور و فروغ نلچی زاده در مشهد رونمایی شد.
رونمايي انيمشين پيام راشل رونمايي انيمشين پيام راشل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فرج الله سلحشور، کارگردان سینما عصر روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی رونمایی انیمیشن «پیام راشل کوری» در محل سینما هویزه مشهد گفت: دولت نهم و دهم با وجود همه نقاط مثبت و قابل توجه آن در زمینه فرهنگ آنگونه که انتظار می رفت موفق نبود.

 

دغدغه دولت جدید، احیای سه محور مادر، معلم و مسجد باشد

وی در تشریح انتظارات خود از دولت جدید، به سخن سعید جلیلی، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری اشاره و تصریح کرد: آقای جلیلی در یکی از مناظرات، به درستی به نقش محوری زن و خانواده، مسجد و مدرسه و هنر و مذهب در فرهنگ سازی اشاره کرد. دغدغه دولت جدید نیز باید احیای این سه محور و به ثمر رساندن آن باشد.

 

سلحشور افزود: در حال حاضر بخش عمده ای از نقش تربیتی را تلویزیون و ماهواره ایفا می کنند در صورتی که روحانیت و مسجد باید در این جایگاه قرار گیرند. در خصوص هنر نیز شاهدیم که هنر برای خود جدا حرکت می کند و مذهب از بازوی توانمندی مانند هنر بی بهره مانده است، این در حالی است که زبان عادی از بیان بسیاری از حقایق عاجز است و در این مواقع باید از زبان کنایه بهره برد.

 

این کارگردان سینما خطاب به جوانان اظهار کرد: مسؤولان ما چشم امیدشان به هنرمندان غیرمذهبی است؛ هنوز هم تصورشان این است که «هنز نزد طاغوتیان است و بس» و تنها اثری را خوب می دانند که غیرمسلمانان تولید کنند. شما می خواهید هالیوود را بشکنید در حالی که هالیوود کعبه آمال بسیاری از اهالی سینماست و راه سختی در پیش دارید.

 

ظرافت های استثنایی پیام راشل، تحسین برانگیز است

وی گفت: پس از گذشت بیش از سی سال فیلمسازی و حضور در عرصه هنر، صادقانه می گویم که در برابر زیبایی و ظرافت به کار رفته در انیمیشن پیام راشل، کرنش می کنم و احساس عجز دارم؛ نوع فضاسازی، ترکیب رنگ، حرکات دوربین  استثنایی و تحسین برانگیز است.

 

در کنار جریان هنری موجود در دنیا مبنای هنر اسلامی را بنیان کنیم

سلحشور ادامه داد: از مسؤولان انتظار می رود به آثاری که پاسدار ارزش هاست توجه کنند و باور کنند ما می توانیم سینمایی غیر از آنچه در دنیا هست، داشته باشیم؛ همچنان که در کنار ارتش، نیروی نظامی دیگری به نام سپاه ایجاد کردیم( نه در دل آن که توسط بزرگان ارتش، قلع و قمع شود)، عین همین کار را در مورد هنر نیز باید انجام دهیم.

 

کارگردان فیلم یوسف پیامبر اضافه کرد: به همت نیروهای جوان متعبد و متعهد، در کنار جریان موجود باید هنر اسلامی را بنیان گذاری و مبانی آن را تعریف کنیم، جوانانی مانند کانون انسیة الحوراء که بدون حمایت دولتی و آموزش خاصی، چنین اثر فاخری را خلق می کنند.

 

وی با افتخار به حمایت خود از هنر اسلامی و هنرمندان مذهبی، گفت: مبانی فکری آثار سینمایی ما صهیونیستی است در حالی که باید برگرفته از معارف قرآن و اهل بیت(ع) باشد؛ اگر «لارطبٍ و لایابسٍ إلا فی کتاب مُبین» درست است، سینما هم شامل آن هست و باید برای اسلامی شدن آن راهکار داد، همچنان که در مورد دانشگاه و سیستم بانکی توانسته ایم به نمونه های اسلامی چون انشگاه امام صادق(ع) و صندوق قرض الحسنه برسیم و نیز در فلسفه و طب.

 

این کارگردان سینما در پایان از مسؤولان خواست به خودی ها هم همان‎قدر بها دهند که به اغیار می دهند.

 

فضای هنری معناگرا نیازمند اندیشه است

در ادامه این نشست، فروغ نیلچی زاده، استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: انیمشین «پیام راشل» کاری فاخر و ارزشمند و در سطح نخبگانی است و به میزانی که بتواند پیام خود را منتقل کند اثرگذار خواهد بود.

 

وی با بیان این که فضای هنری معناگرا نیازمند اندیشه است نه تخلیه هیجان از طریق جلوه های اکشن و غریزی، افزود: این اثر، هدیه بزرگ عرصه ولایت برای ولایت مداران است که به جای پرداختن صرف به مباحثی چون آرماگدون و ادبیات آخرالزمانی(که تنها به ابعاد منفی پیش از ظهور توجه دارد)، پا را فراتر نهاده و دوران پس از ظهور را به تصویر می کشد.

 

نیلچی زاده گفت: این اثر، نشان دهنده ایمان و یقین عوامل آن به این اصل مهم است که اسلام، آیین خوشبختی است که رقیبی ندارد.

 

انیمشین پیام راشل، خیال مبتنی بر واقعیت است

استاد حوزه و دانشگاه تهران با اشاره به استفاده از پوشش چادر و پوشیه برای راشل که یک دختر مسیحی بوده، یادآور شد: ممکن است غرب، این را مصادره شخصیت های خود از سوی مسلمانان بداند اما حقیقت این است که راشل، از همان هشت سالگی به عدالت جهانی می اندیشید و والدین او نیز به این که وی در راه اسلام و در سرزمین مسلمانان به شهادت رسید، افتخار می کنند.

 

وی تصریح کرد: انیمشین یک تیغ دولبه و به عقیده برخی، یک فضای گسترده برای خیال بافی است اما این خیالات می تواند مستدل یا دروغین باشد؛ در پیام راشل، خیالی تصویر شده که از هم اکنون به شکل زیبایی لباس واقعیت بر تن کرده و بارها در جنگ های 33، 22 و هشت روزه شاهد تحقق آن بوده ایم.

 

نیلچی زاده با اشاره به معرفی صحیح مکان دقیق مسجدالاقصی در انیمشین راشل، گفت: همراهی صوت شهادت به نبوت حضرت محمد(ص) با تصویر پرچمی که به ولایت امیرمؤمنان علی(ع) شهادت می دهد، بار دیگر این واقعیت را گوشزد می کند که حضرت علی(ع)، جان پیامبر(ص) بوده و این دو یک حقیقت واحد هستند.

 

نقش نخبگان و رسانه ها در معرفی آثار فاخر معناگرا

وی، نقش رسانه های خبری و تحلیلی را در معرفی اینگونه آثار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: ذهنیت مخاطب عام که به تولیدات طولانی مدت و با پیام های تک محور عادت کرده، قطعا به این راحتی نمی تواند با چنین انیمشین دوازده دقیقه ای پرمحتوا ارتباط برقرار کند. تحقق این مهم، نیازمند هوشمندسازی مخاطبان از سوی نخبگان است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تهران در خصوص علت کمبود آثار فاخر ارزشی، گفت: اثرگذاری و نفوذ این قالب(پویانمایی) و محتوا هم میان سازندگان و هم میان مخاطبان هنوز شناخته شده نیست و در نتیجه گیری از آن تردید دارند.

 

سیدجواد کمالی، رییس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست، گفت: آقای عظیما، کارگردان این اثر، از بسیجیان هنرمندی است که کارهای قبلی ایشان نیز در سطح بالایی قرار دارد.

 

وی با اشاره به ضرورت شکل گیری انجمن های انیمشین با توجه به ظرفیت های خوب این استان، افزود: پیگیر راه اندازی مرکز تولید انیمیشین در سازمان بسیج هنرمندان خراسان هستیم.

 

شهادت راشل کوری ثابت کرد صهیونیست ها دشمن همه بشریت هستند

در ادامه نشست مطبوعاتی رونمایی انیمشین «پیام راشل»، راضیه فرازنده، طلبه جوان دوبلر این اثر، اظهار کرد: راشل کوری یک بانوی امریکایی است که از سنین کودکی دغدغه صلح و عدالت داشت و در جوانی به همراه گروهی هشت نفره به نام صلح، عازم فلسطین می شود. وی هنگام دفاع از یک خانه فلسطینی در برابر حمله رژیم غاصب صهیونیستی با بولدوزر زیر گرفته می شود.

 

وی افزود: راشل با این که یک مسیحی بود اما مقابل صهیونیست ها ایستاد و ثابت کرد که صهیونیزم، نه تنها مسلمانان بلکه دشمن واحد بشریت است و به فرموده امام خمینی(ره) اگر هر مسلمان یک سطل آب به سمت اسرائیل بریزد، اسرائیل را آب می برد.

 

فرازنده با افتخار از ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در برابر زورگویی و رذالت های امریکا بر تداوم این روند تا پیروزی نهایی و ظهور امام زمان(عج) تأکید کرد.

 

«پیام راشل» یک اثر محتوا محور در خصوص جهان پس از ظهور است

فرهاد عظیما، کارگردان انیمشین «پیام راشل» نیز با اشاره به قدرت نفوذ پیام های نرم افزاری و سابقه استفاده از آن در غرب، گفت: «پیام راشل» یک اثر محتوا محور است تا تصویر محور لذا نوع فضای گرافیکی آن و نیز حرکت دوربین، خاص بوده و مخاطب تفکر مخاطب را برمی انگیزد.

 

وی بیان کرد: موضوع این انیمشین در رابطه با پیشرفت اسلام در سایه مقاومت، بحث آزادی قدس، نابودی اسرائیل و از بین رفتن نظامی گری آمریکا و در کل برداشت آزادیست از دنیای بعد از ظهور است. در این اثر، دنیای آباد، سرسبز و زیبا به نمایش گذاشته می شود، دنیایی که همه جنگ‌ها و ظلمها را پشت سر نهاده و اسلام در تمام دنیا حاکم مطلق است.

 

کارگردان انیمشین «پیام راشل» ادامه داد: این انیمیشن بیشتر یک نماهنگ است و پلان‌هایی از حضور افرادی که نماد مقاومت، پیشرفت و آزادی هستند، در آن به تصویر کشیده شده است. همچنین تمام نمادهای قدرت غرب از جمله سلاح های مرگ بار جنگنده های گران و پیشرفته سپاه کفر که از بین رفته و اتفاقات چند سال بعد از جنگ‌های آخرالزمانی را مطرح می‌کند.

 

تصاحب RQ170 آمریکایی از سوی نیروهای ایران، جرقه اولیه پیام راشل بود

عظیما با بیان این که ورود انیمیشن به فضای نظامی، اقتصادی، سیاسی و دینی با این بعد هنری ریسک بزرگی است و کمتر کسی جرأت ورود به این نوع تفکر انیمیشن سازی را دارد، اظهار کرد: انیمشین راشل کوری، از این حیث هنری قابل بحث است که کادردوربین این انیمیشن مفاهیم عظیمی را در زمانی حدود چهار دقیقه، بدون کات و در عین حال بصورت غیر مستقیم به مخاطب منتقل میکند.

 

وی با بیان این که این نوع حرکت دوربین باعث جذابیت بیشتر اثر شده است، افزود: این در حالی است که می‌توانستیم این کار را در دو ماه به اتمام برسانیم، اما به خاطر این نوع حرکت دوربین ساخت این انیمیشن هشت ماه طول کشید.

 

وی گفت: تصاحب RQ170 آمریکایی توسط نیروهای ایران، جرقه اولیه این انیمیشن بود که در بازنویسی فیلمنامه، این ایده گسترش پیدا کرد و در نهایت منجر به ساخت انیمیشن مقاومت تا پیشرفت دو؛ به نام « پیام راشل کوری» شد.

 

کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج فارس» با اشاره به این سخن امام خمینی(ره) که فرمودند: «اسلام، سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد»، افزود: این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه امت اسلام به وحدت کلمه برسند و این انیمیشن با چنین  دیدگاهی ساخته شده است.

 

حضور یک زوج طلبه در تولید این انیمشین

عظیما تصریح کرد: تولید یک اثر تاثیرگذار از لحاظ هنری و محتوایی که بتواند پاسخی به هجمه عظیم تبلیغاتی دشمنان اسلام باشد، یکی از اهداف ساخت این انیمیشن بود.

 

وی با بیان این که دوبله این اثر از سوی یک زوج طلبه از حوزه علمیه قم به نام سعید هاشمی و راضیه فرازنده(امریکایی الاصل) انجام شده است، خاطرنشان کرد: ساخت این انیمیشن به تهیه کنندگی مؤسسه فرهنگی انسیه حورا(س) از دهه فاطمیه سال 91 آغاز و بهمن ماه سال گذشته با هزینه چهل میلیون تومان به اتمام رسید.

 

در پایان این نشست مطبوعاتی، انیمشین مقاومت تا پیشرفت دو با عنوان «پیام راشل کوری» رونمایی و اکران شد.

 

لازم به ذکر است، فرهاد عظیما، انیماتور جوان مشهدی، تولید و کارگردانی انیمشین های موفقی چون شهید بابایی، نبرد33روزه، نبردخلیج فارس و مقاومت تا پیشرفت یک(افق ایران در 1404) را در کارنامه خود دارد و جدیدترین اثر وی نیز دو ماه آینده رونمایی خواهد شد./930/پ201/ب

ارسال نظرات