۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۷۵۲۶۱

خبرهای کوتاه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ اعلام ویژه برنامه های حرم مطهر رضوی و صداوسیما به مناسبت ماه مبارک رمضان، برگزاری نشست سیر استبصار در جهان عرب با حضور عصام العماد، برگزیدگان سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن و آغاز طرح ولایت خراسان رضوی عناوین خبرهای کوتاه این استان است.
اخبار کوتاه

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی صداوسیمای خراسان رضوی، ویژه برنامه های این مرکز در ماه مبارک رمضان اعلام شد.

 

 ویژه برنامه سفره های همدلی با رویکرد اجتماعی دینی ساعت 18:30 از شبکه استانی سیمای خراسان رضوی میهمان اوقات افطار مردم استان در ماه مبارک رمضان است. این برنامه با دکوری الهام گرفته از یک مسجد سنتی به مساحت 300 متر قبل از افطار با روزه داران همراه می شود.

 

پخش مستندی از زندگی قاریان قرآن، حضور کارشناسان کشوری و استانی از جمله حجج اسلام قرائتی، نقویان، ضیایی، معرفی مساجد شهرستان های استان، پوشش مراسم افطاری در سطح استان، گزارش مستندی از مشاغل سخت ویژه ماه مبارک، گزارش هایی از شهرستان های استان و مسابقه از بخش های مختلف این برنامه است.

 

ویژه برنامه سحر سیمای خراسان رضوی

ویژه برنامه سحر رمضان در شبکه استانی سیمای خراسان رضوی به صورت زنده از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مختلف پخش می شود.

 

موضوع این برنامه که  40 دقیه قبل از اذان صبح شروع و تا بعد از اذان ادامه دارد، مهر و مهربانی و عطوفت خداوند و نیایش و دعاست. گزارش هایی از حال و هوای حرم مطهر در سحر های ماه رمضان در صحن های مختلف، حرف دل زائران و مجاوران با امام رضا(ع) از این برنامه پخش می شود.

 

آیتم از حرم تا حرم نیز، حال و هوای مرقد دیگر ائمه و شهر های مذهبی را نشان می دهد. تغذیه مناسب در ماه رمضان با کارشناسان مختلف، احکام ماه رمضان، حضور گروه های همخوانی و تواشیح،دعوت از قاریان استان ،پخش دعای سحر از بخش های دیگر برنامه است.

 

همچنین  ویژه برنامه های دیگری برای ماه مبارک رمضان به این شرح در سیمای خراسان رضوی  تهیه شده است؛  ترتیل و پخش قران از حرم رضوی  بعد از اذان صبح و ساعت 13:30، تلاوت مجلسی قران  قبل از برنامه سحر  و قبل از ویژه برنامه اذان ظهر،  تفسیر سوره حجرات  ساعت 7:30 برای پاسخگویی به سوالات مسابقه، سخنرانی و تفسیر حجت الاسلام قرائتی بعد از نماز ظهر و سخنرانی مذهبی و اخلاقی  20 دقیقه بامداد، پخش سریال های صاحبدلان 23:30، پشت کنکوری ها 15: 17 و خداحافظ بچه یا ملکوت 11:30  و پخش فیلم سینمایی در ساعت 14:30 و تکرار ساعت یک بامداد هر روز، برنامه زلال احکام  بعد از ویژه برنامه سحر  و اذان ظهر، برنامه قرآنی مشکات 21:40  پخش ادعیه( افتتاح، ابو حمزه ثمالی، مجیر ، مناجات حضرت امیر).

 

مهمترین ویژه برنامه های حرم مطهر رضوی در ماه رمضان

ترتیل قرآن کریم از ساعت 4:30 دقیقه صبح در صحن آزادی و 10:30 در رواق امام خمینی(ره)، تفسیر قرآن حجت الاسلام قرائتی،پس از افطار در صحن جامع رضوی و قبل از نماز صبح در رواق امام، مناجات با خدا در نیمه شب های ماه مبارک رمضان با حضور مداحان میرداماد،واعظی و قانع و برپایی بزرگ ترین محفل قرآنی جهان اسلام در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان از مهمترین ویژه برنامه های حرم مطهر رضوی است.

 

برگزاری نشست علمی «سیر استبصار در جهان عرب»

نشست علمی «سیر استبصار در جهان عرب» با حضور دکتر عصام العماد، متفکر اسلامی و مدرس مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام سیزدهم تیرماه سال جاری از سوی گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

دکتر عصام العماد در این نشست به خاطراتی از شهید بزرگوار شیخ حسن شحاته اشاره کرد و گفت: شیخ حسن شحاته از میان رهیافتگان و مستبصرین عاشق‌ترین فرد نسبت به اهل بیت بود. بنده با همه رهیافتگان به تشیع همراهی داشته ام؛ شهید شیخ حسن ویژگی های منحصر به فردی داشت، اما مهم ترین ویژگی وی، آشنایی فوق العاده با قرآن کریم بود.

وی ادامه داد: این شهید بزرگوار در سن شش سالگی و در مدت 6 ماه حافظ کل قرآن کریم شده است و یکی از دلایلی که ایشان در تفسیر قرآن متبحر بود و در میان راهیافتگان شیعه برتری داشت، عشق به قرآن کریم بود که باعث شد ایشان به قرآن آشنایی کامل داشته باشد.

این اندیشمند اسلامی با بیان این که حسن شحاته قبل از هدایت به مکتب اهل بیت، رتبه نخست تفسیر قرآن در میان مفسران مصر را به خود اختصاص داده بود و با اشاره به این که این شهید بزرگوار یک منبری متبحر بود، خاطرنشان کرد: شهید شحاته پیروز نهایی همه مناظراتش با وهابیت ـ قبل از تشرف به مذهب تشیع ـ بوده است. او در دیدار با پادشاه و علمای عربستان قبل از تشیع ملاقات می کند، هنگامی که به او می گویند «ما شنیده ایم که شما نزدیک به 30 سال است که برای پیغمبر جشن تولد می گیرید» او در پاسخ به آن ها بیان می کند «سوره مریم را بخوانید، وقتی جزئیات تولد حضرت عیسی را در این سوره می خوانیم، در خواهیم یافت که خداوند به ما دستور می دهد که از جزئیات حضرت عیسی بگوییم؛ جایگاه عیسی بن مریم پس از رسول مکرم است، چگونه است که خدا بیان می کند جزئیات تولد حضرت عیسی گفته شود، اما از جزئیات تولد حضرت محمد صلی الله علیه و آله سخن نگوییم».

عصام العماد نیز با بیان این که ما مستبصرین حداکثر در سن 25 سالگی شیعه شدیم ولی ایشان در سن 50 سالگی شیعه شده اند، اظهار داشت: حسن شحاته قبل از استبصار مقام دینی و معنوی بسیار بالایی داشته است که به واسطه آن میلیون ها نفر او را می شناختند و ایشان در اکثر کشورهای عربی و غیر عربی برای سخنرانی دعوت می شدند. ایشان همچنین مبلغ ویژه ارتش مصر بودند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های دیگر ایشان شجاعت بود، بنده فردی شجاع همانند شهید شحاته در میان مستبصرین و راهیفتگان به تشیع تا کنون ندیده ام.

برگزیدگان سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن معرفی شدند

حجت الاسلام سعید آخوندی معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه تنها سازمانی است که مسابقات قرآن آن اختصاص به قشر خاصی ندارد و عموم مردم در تمام رده‌های سنی می توانند در این مسابقات شرکت کنند.

 

وی افزود:‌ در این راستا مسابقات قرآن در دو مقطع سنی بزرگسال و شکوفه و در دو بخش خواهران و برادران، در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ و مفاهیم همه ساله برگزار می شود.

 

حجت الاسلام آخوندی با اشاره به نتایج مرحله استانی سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف مشهد گفت: در بخش  خواهران در مقطع شکوفه ها، رشته قرائت:  زهرا بروغنی از سبزوار اول، زینب ضیاء دوست از سبزوار دوم، فاطمه خوش دل از قوچان سوم شدند.

 

 وی افزود: در رشته ترتیل، سیده زهرا اعلمی و  ریحانه هادی زاده از مشهد و فاطمه فتح آبادی از قوچان نفرات اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. در رشته حفظ 20 جز فاطمه اصلاحی از بردسکن به عنوان نفر برتر معرفی شد. در رشته  حفظ 10 جزء رویا فضائلی طرقی از مشهد نفر اول، عاطفه غفاری مقدم از نیشابور نفر دوم و فاطمه رضا دوست از بردسکن نفر سوم این رشته در این دوره از مسابقات شدند.

 

وی گفت: در رشته حفظ پنج جزء، زینب قوی هوش و  مینا نورائی بیدختی از مشهد به ترتیب اول و دوم و ملیحه فتوحی از نیشابور، سومین رتبه این رشته را به خود اختصاص داد.

 

حجت‌الاسلام آخوندی با بیان این که نفرات برگزیده به مرحله کشوری راه پیدا می کنند، خاطرنشان کرد: ثبت نام سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم استان خراسان رضوی شروع شده و علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت www.razavi.awqaf.ir ثبت نام کنند.

 

چهارمین دوره طرح ولایت استانی خراسان رضوی در قم برگزار می شود

چهارمین دوره طرح ولایت استانی خراسان رضوی با حضور 313 دانشجو در شهر قم و مجاورت حرم کریمه اهل بیت(س) آغاز شد.

 

حجت الاسلام خواجوی، امام جمعه اهواز، شب گذشته در افتتاحیه طرح ولایت خراسان رضوی گفت: علوم انسانی در دانشگاه‌های ما علوم حفظی و کپی برداری شده‌اند و هنوز در طی این 30سال نتوانسته‌ایم ذره‌ای در علوم انسانی پیشرفت کنیم.

 

وی با بیان این که یکی از دغدغه های امام خمینی(ره) دینداران بی توجه به حکومت اسلامی بود گفت: امام در کتاب «البیع» خود که پنج جلد دارد اسلام ناب محمدی را در حکومت اسلامی می‌دیدند و می‌ گفتند«اسلام منهای حکومت اسلامی اصلا اسلام نیست». امام می‌فرمودند«ما چه کنیم با این نماز شب خوان‌ها، این آخوندهای عمامه به سر که دین فردی دارند اما به حکومت اسلامی کاری ندارند».

 

وی گفت: اگر عقاید اسلامی ما نتواند ایدئولوژی اسلامی بسازد فایده‌ای نخواهد داشت و این ایدئولوژی سازی هم باید از کانال علوم انسانی صورت بگیرد.

 

امام جمعه اهواز اظهار داشت: کسانی که به رهبری امام خمینی(ره) قیام کردند و آمدند حرف های او را پیاده کنند به جنگ رفتند و شهید شدند و آنهایی که باقی ماندند زمانی رسیدند که امام رفته بود و مظلومیت این اتفاق برای رهبر انقلاب ماند.

 

حجت الاسلام خواجوی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری اشاره‌ای داشت و افزود: مقام معظم رهبری مقدمه ظهور را گذر از پنج مرحله، انقلاب اسلامی، تثبیت اسلامی، دولت اسلامی، کشور اسلامی و تمدن اسلامی می‌دانند و می‌فرمایند«ما در دو مرحله اول موفق بوده‌ایم ولی سه مرحله بعدی شکل نگرفته است، سی سال است ما دولت اسلامی نداریم».

 

وی افزود: اکنون برای رسیدن به آن سه مرحله باقی مانده از دیدگاه مقام معظم رهبری باید دو کار اساسی تولید علم و فکر و تربیت نیروی اسلامی انجام شود.

 

امام جمعه اهواز بیان داشت: مقام معظم رهبری تولید علم و فکر را دو مقوله جدا از هم اعلام کردند. تولید علم از طریق دانشگاه و تولید فکر از سوی حوزه باید صورت بگیرد و هیچ کدام از آنها نباید در کار دیگری دخالت کند.

 

لازم به ذکر است، در این اردوی آموزشی- تربیتی دانشجویان بسیجی خواهر و برادر به مدت دوازده روز مبانی اندیشه اسلام و انقلاب را آموزش می بینند و علاوه بر این با اجرای شجره طیبه صالحین، موضوعات محتوایی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند/930/.د101/س 

ارسال نظرات