۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۷۵۴۴۰

برکات برنامه ریزی معنوی در خانواده

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل تربیتی خانواده با بیان اینکه معنویت در خانواده برکات زیادی دارد، برنامه ریزی معنوی خوب را سبب بیمه شدن فرزندان در برابر انحرافات دانست.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام هادی پور، کارشناس مباحث تربیتی خانواده در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث برنامه ریزی معنوی در خانواده پرداخت و گفت: خدا در سال یک ماه را به طور خاص، ماه معنویت معرفی کرده است و با این وضع و قرارداد که یک ماه را به عنوان ماه بندگی و مهمانی خودش قرار داده، به ما یاد داده است که در زندگی برای معنویت برنامه ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات خانم‌ها روی دیوار آشپزخانه برنامه غذایی دارند که در طول هفته چه غذاهایی را آماده کنند، یا مثلاً برای تفریحات سالم، خانواده‌ها برنامه ریزی می‌کنند که جمعه‌ها، عید نوروز یا تعطیلات دیگر چه کاری انجام دهند، ما باید برای معنویت در خانه هم برنامه‌هایی داشته باشیم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: کسانی می‌توانند انتهای ماه رمضان خوشحال باشند که از فرصت ماه رمضان استفاده کرده باشند و خودشان را با یک برنامه ای چنان همراه کرده باشند که حتی هنگامی ماه رمضان تمام می‌شود، برنامه های معنوی در زندگی‌شان ادامه داشته باشد، این‌ها می‌توانند بگویند که از ماه رمضان توشه ای گرفته‌اند، ممکن است برای سال‌های سال برنامه معنوی در زندگی‌شان پا بگیرد.

حجت‌الاسلام هادی پور اظهار داشت: همه ما انسان‌ها بر اساس نگرش قرآنی، یک جسم داریم و یک روح، اینکه خداوند می‌فرماید «و نفخه فیه من روحی»، اشاره می کند که ما جسم انسان را آفریدیم، سپس از روح منتسب به خودمان در او دمیدیم، این روح الهی ما، یک بخشی از وجود ما و اعضای خانواده ما است، همان طور که ما برای جسممان برنامه تدارک می‌بینیم، برای روحمان نیز باید برنامه های معنوی داشته باشیم.

وی افزود: آرامش روحی با برنامه ریزی معنوی ایجاد می‌شود، روح الهی تا قرب پیدا نکند و با منبع خودش ارتباط برقرار نکند به آرامش نمی‌رسد، خداوند متعال می‌فرماید «الا بذکر الله تطمئن القلوب»، این در غرب کاملاً مشهود است آن‌ها عصر ما را عصر کنجکاوی معنوی نامیده‌اند، خودشان به این جمع بندی رسیده‌اند که یک خلأی بعد از جدا شدن غرب از دین ایجاد شده و خانواده‌ها دچار کمبود شده‌اند، این کمبود در آنجا حس می‌شود.

این کارشناس تربیتی بیان داشت: شاید خلأی را که غربی‌ها احساس می‌کنند و ما احساس نمی‌کنیم برای این است که ما خیلی از برنامه‌هایمان همزمان است، یک عصر به نام دعای عرفه همه ایران دور هم دعا می‌کنند، یک ظهر به نام عاشورا همه با هم عزاداری می‌کنند و یک ماه به نام ماه رمضان، همه با هم روزه می‌گیرند، به فضل خدا و به برکت اهل بیت(ع) ما در ایران این حداقل را داریم، ولی نباید به این حداقل اکتفا کنیم.

حجت‌الاسلام هادی پور ابراز داشت: طبق آمارهای رسمی کشور که هر ساله اعلام می‌شود، در ماه مبارک رمضان آمار جرم و جنایت کم می‌شود، این معنا دار است، حتی کسانی که خلاف‌کار و اهل جرم هستند، ماه رمضان سبب می‌شود که این‌ها حداقل این یک ماه را دست از بعضی کارها بردارند، این از آثار معنویت است که یک بزه‌کار را از انجام خلاف دور می‌کند.

این کارشناس تربیتی و فرهنگی اظهار داشت: معنویت در خانواده برکات زیادی دارد، یک برکتش این است که آسیب‌های اخلاقی اعضای خانواده را به حداقل می‌رساند، اگر پدر و مادر در خانواده یک برنامه ریزی معنوی خوب داشته باشند، بچه‌ها را از اینکه در آینده دچار انحرافاتی بشنوند بیمه کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر برنامه معنوی خوبی در خانواده باشد، ما شاهد دعواها و رفتارهای نامناسب بین زن و شوهرها نیستیم و این معنویت زندگی را کنترل می‌کند، در خانواده‌ها این را داریم که در ماه رمضان چون معنویت زیاد می‌شود روابط همسران هم صمیمی‌تر و بهتر می‌شود و کانون خانواده گرم‌تر می‌شود، وقتی ماه رمضان ثابت می‌کند که معنویت می‌تواند برای خانواده، جامعه و آینده فرزندان مفید باشد، ما باید این معنویت را کل سال در خانواده داشته باشیم.

حجت‌الاسلام هادی پور در پایان خاطر نشان کرد: خداوند متعال می‌فرماید «کتب علکیم الصیام»، ما روزه را برای شما واجب کردیم، همان طور که به پیشینیان واجب کرده بودیم، اگر تعقل کنید، اصلاً ماه رمضان برای این است که ما در کل سال توشه ای داشته باشیم و بتوانیم کل سال زیبا زندگی کنیم و ما باید بعضی برنامه های معنوی را در زندگی‌مان ماندگار کنیم، انسان عاقل می‌تواند از یک ماه به اندازه یک سال استفاده ببرد. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات