۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۱۷۵۵۳۲
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

فقدان اعتدال در جامعه زمینه ساز پرخاشگری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فقدان اعتدال در جامعه زمینه‌ساز پرخاشگری است، خواستار توسعه اخلاق شهروندی برای کنترل پرخاشگری و ایجاد اعتدال در زندگی اجتماعی افراد شد.
حجت الاسلام محمد صادق گلزاده
حجت‌الاسلام صادق گلزاده، مدیر کل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، در تبیین علل و عوامل حاکم بر بروز پرخاشگری و بی صبری در میان افراد جامعه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: یکی از آفات زندگی سالم، آرام و ایمان محور، مسأله پرخاشگری است، از این رو این موضوع در اسلام به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است.
 
وی در ادامه افزود: به بیان آموزه های اسلامی غضب و پرخاشگری به مانند کلید انبار و مخزن گناهان است و با این کلید است که فرد به درون انواع گناهان ورود پیدا کرده و گرفتار مشکلات بسیاری می‌شود، و هم خود و دیگران و کل جامعه را درگیر مشکلات می‌کند.  
 
فقدان اعتدال در جامعه زمینه ساز پرخاشگری
این استاد حوزه و دانشگاه در بیان علل‌های مختلف بروز پرخاشگری به موضوع فقدان اعتدال در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: اگر در جامعه افراد به اعتدال در ظرفیت‌های مختلف مقید باشند، می‌توانند با این عمل زمینه های بروز پرخاشگری را از میان برداشته و خود را نجات دهند.
 
وی بی حوصله‌گی را عاملی دیگر در بروز پرخاشگری عنوان و اظهار کرد: پایین آمدن ظرفیت تحمل انسان سبب زود رنجی و به اقتضای آن پرخاشگری می‌شود، از این رو انسان‌ها باید سطح معرفت دینی خود را به جایی برسانند که حتی المقدور زود رنجی به سراغ آن‌ها نیاید.
 
عدم حسن‌ظن عامل تأثیرگذار در بروز پرخاشگری
حجت الاسلام گلزاده عدم حسن‌ظن و داشتن سوء ظن را به عنوان عواملی تأثیرگذار در بروز پرخاشگری دانست و ابراز کرد: وقتی حسن ظن شما به شخصی و یا جامعه کم باشد، هر گونه رفتار و گفتار او را مخفی تلقی کرده و این موضوع در روح و روان شما اثر منفی خواهد داشت که در نهایت منتهی به رنجش‌خاطر و پرخاشگری می‌شود.
 
وی تصریح کرد: در جامعه ای که حکومت اسلامی حاکم بوده و در آن مسلمانان و مؤمنان زندگی می‌کنند باید نسبت به آن‌ها حسن‌ظن داشت، از این رو خود حسن‌ظن داشتن یک ضرورت و داشتن سوءظن به عنوان یکی از علت‌های اصلی پرخاشگری معرفی شده است.
 
توجه به روحیه گذشت و ایثارگری برای دوری از پرخاشگری
مدیر کل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی فقدان روحیه گذشت و ایثارگری را نیز به عنوان عاملی در بروز پرخاشگری در میان جامعه معرفی و اظهار کرد: براساس معارف دین وظیفه داریم در حقوق و امور شخصی خود گذشت کنیم، این امر در ایجاد آرامش در خود و دیگران تأثیرگذار خواهد بود، بر این اساس، اسلام به شخص ایثارگر وعده پاداش دنیوی و اخروی داده است.
 
وی گفت: یکی از مفاهیم بلند دینی صبر و حوصله است، اینکه می‌گویند انسان باید صبور باشد به این علت است که انسان بی‌صبر و بی‌حوصله ممکن است زود از کوره بیرون رود و به تعبیری آدم کم حوصله آدم زود رنج است، آدم زودرنج هم رفتارش منتهی به پرخاشگری می‌شود.
 
عدم صداقت در گفتار و رفتار زمینه ساز درگیری‌ها
این کارشناس مذهبی یکی دیگر از علل‌های حاکم بر پرخاشگری را عدم صداقت و راست‌گویی در میان افراد دانست و افزود: به واسطه دروغ گویی است که افراد در مسائل جزئی با یکدیگر درگیر شده و به یکدیگر تهمت‌های ناروایی را می دهند، همچنین در این راستا غیبت کردن و مذمت کسی را در غیابش گفتن نیز زمینه های بروز پرخاشگری را فراهم می‌کند.
 
حجت الاسلام گلزاده داشتن رفاقت‌های ناسالم و نادرست را نیز از زمینه های بروز پرخاشگری معرفی کرد و گفت: چون در رفاقت‌های ناسالم، رفاقت‌های اصلی دینی و تربیتی لحاظ نمی‌شود بنابراین پرخاشگری را به دنبال دارد، همچنین در این راستا گاهاً داشتن رابطه نادرست و نامناسب اخلاقی نیز زمینه ساز گرفتار شده فرد در وادی گناه و به دنبال آن پرخاشگری است.
 
رابطه سالم زمینه ساز امنیت و زندگی مسالمت آمیز
وی در ادامه تصریح کرد: در حقیقت در یک جمله به نگاه روان شناسی، جامعه شناسی و اخلاق دینی و الهی، داشتن رابطه سالم سبب آسایش، آرامش، امنیت و زندگی مسالمت آمیز خواهد بود، اما در نقطه مقابل مفاسد اخلاقی و رذایل اخلاقی در همین دنیای مادی موجبات آفات و نگرانی‌هایی را در زندگی افراد را فراهم می‌کند که یکی از آن‌ها ابتلا و گرفتار شدن به خشونت و پرخاشگری است.
 
این کارشناس مذهبی با اشاره به اقرار جامعه‌شناسان و روان‌شناسان متعدد دنیا به تأثیرگذار بودن اخلاق دینی در از میان بردن این پدیده بد اخلاقی ابراز کرد: جامعه‌شناسان و روان‌شناسانی که با ظرفیت‌های اخلاقی و تربیتی دین آشنا شده‌اند با همان نگاه جامعه شناسی و روان شناسی که به مفاهیم اخلاقی و تربیتی دین داشتند، منصفانه و به صراحت بیان کردند که زندگی آرام و پر آرامش انسانی در مسیر تحقق اخلاق دینی است.
 
عدم صبر و بردباری زمینه ساز آسیب های اجتماعی
وی با بیان مثالی در این راستا به یک مورد از اخلاق اجتماعی که مثبت بودن آن زمینه ساز آرامش و منفی بودن آن زمینه ساز پرخاشگری است اشاره کرد و گفت: امروزه زندگی آپارتمانی یک زندگی در هم تنیده ای است، در چنین زندگی اگر صبر و بردباری نباشد، اگر تحمل و گذشت نباشد و اگر حقوق همسایه رعایت نشود، آسیب‌ساز است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این موضوع که پرخاشگری از سبک زندگی‌های به ارمغان آمده از غرب است، بیان کرد:  آپارتمان نشینی از غرب آمده اما اخلاق دینی و انسانی همسایه داری در زندگی آپارتمانی مد نظر قرار نگرفته و حاکم بر آن نشده است، از این رو طبیعتاً آسیب‌های آن را دارد، ما با تکنولوژی مخالفتی نداریم اما اگر فرهنگ دینی حاکم نباشد در نتیجه منتهی به پرخاشگری می‌شود و آفات زیادی را به دنبال دارد.
 
توسعه اخلاق شهروندی راهکاری مناسب در مسیر حفظ ارزش‌ها
وی تأکید داشت: مفهوم پرخاشگری را که مقام معظم رهبری بر ضرورت بررسی علل و عوامل آن تأکید کردند، باید در جلوه‌های کاربردی متعدد زندگی ایرانیان و مسلمانان دین مدار شناسایی شود؛ باید اخلاق شهروندی را در این مسیر توسعه دهیم.
 
حجت الاسلام گلزاده در بیان راهکارهای پیش رو برای دوری از پرخاشگری ابراز کرد: تحقیقاً آنچه را که ما به عنوان علت‌های پرخاشگری مطرح کردیم، همه این‌ها نقطه مقابل داشتند و آن نقطه مقابل همان راهکار نجات از پرخاشگری است، وقتی می‌گوییم بی حوصله‌گی یک علت است پس حوصله راهکار است، وقتی می‌گوییم دروغ یه علت است پس صداقت راهکار آن است.
 
وی در ادامه گفت: وقتی می‌گوییم سوءظن یک علت است پس حسن‌ظن راهکار است، دقیقاً مجموع آنچه که بیان شد، مفاهیم کاربردی مثبت، راهکار و منفی آن علت ابتلا و گرفتار شدن به پرخاشگری است، در نگاه کلی کنترل و پیشگیری از پرخاشگری ضرورت اساسی زندگی امروزی ما است.
 
این کارشناس مذهبی در پایان خاطر نشان کرد: باید تدابیر ویژه‌ای در نگاه اخلاق شهروندی و زندگی شهری برای کنترل پرخاشگری و اعتدال در زندگی اجتماعی به کار ببریم تا بتوانیم زندگی آرامی را برای شهروندان ایجاد کنیم.
 
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟/9192/ت301/ی
ارسال نظرات