۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۷۵۶۵۴
در درس تفسیر قرآن مطرح شد؛

ابراز تأسف آیت‌الله سبحانی برای عبدالکریم سروش

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که قرآن معجزه الهی است، نه ساخته دست بشر برای عبدالکریم سروش که پیش از این گفته بود قرآن تراوشات فکری پیامبر اکرم‌(ص) است، ابراز تأسف کرد و مطرح کردن این مسائل را برخلاف قرآن دانست.
درس تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم درس تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در نخستین روز ماه مبارک رمضان و در درس تفسیر قرآن کریم خود که در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، برای برخی نویسندگان که در نوشته‌های شان قرآن را فکر پیامبر اکرم‌(ص) دانسته‌اند، ابراز تأسف کرد.

 

وی که در تفسیر سوره «یس» سخن می‌گفت، اظهار کرد: برخی نوشته‌اند که پیامبر اکرم‌(ص) قرآن را از خود تلقی می‌کرد و قرآن فکر خود او بود، مانند اینکه مثنوی نقل کرده است، در حالی که خداوند متعال در آیه قرآن خطاب به پیامبر می‌گوید که تو قرآن را از من می‌گیری.

 

این مرجع تقلید خطاب به عبدالکریم سروش که این نوشته از وی در رسانه‌ها منعکس شده بود با بیان اینکه قرآن کریم معجزه الهی است، نه ساخته دست بشر، گفت: متأسفم از یک نویسنده‌ای که سابقه اسلامی زیبا دارد، اما این مسائل را مطرح می‌کند؛ مطرح کردن این مسائل بر خلاف قرآن است.

 

سوره یس قلب قرآن

 

وی همچنین در تفسیر سوره یس، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم‌(ص)، این سوره را قلب قرآن معرفی و اظهار کرد: سوره یس بنابر برخی روایات دارای 83 و بنابر روایات دیگر 82 آیه است؛ کلمه یس را برخی یک آیه مجزا شمرده‌ و برخی آن را به کلمات بعدی متصل دانسته‌اند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به نفع قرائت سوره یس برای مردگان، متذکر شد: وهابی‌ها خواندن قرآن را برای اموات بی‌اثر می‌دانند، در حالی که در روایات آمده است که پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرماید برای میت قرآن بخوانید که با خواندن قرآن نفع می‌برد.

 

وی با بیان اینکه ابوبصیر از امام صادق‌(ع) نقل می‌کند که اگر سوره یس را صبح بخوانید تا مغرب در امان هستید و اگر شب بخوانید تا صبح صدمه‌ای به شما نمی‌رسد، توصیه کرد: در هر شبانه‌روز یک بار سوره یس را بخوانید که صبح اول وقت بهترین زمان است.

 

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که چرا سوره یس قلب قرآن است، گفت: حیات بدن بستگی به قلب دارد و تا قلب کار می‌کند، حیات بدن باقی است، هر سوره‌ای نیز برای خود یک روحی دارد و هدفی را تعقیب می‌کند و می‌توان آیات سوره را به هم پیوست داد.

 

وی ادامه داد: سوره یس سه فرض دارد، اوایل آیات که نبوت و قرآن را تعقیب می‌کند، اواسط آیات که به توحید خدا می‌رسد و آخر سوره که به معاد منتهی می‌شود؛ قلب قرآن شهادت بر نبوت، توحید و معاد است که این هر سه در سوره یس جمع شده‌اند و سوره یس جامع بین هر سه است.

 

فضایل ماه مبارک رمضان

 

حضرت آیت‌الله سبحانی در ابتدای سخنان خود پس از شکر الهی به سبب توفیق درک ماه مبارک رمضان، گفت: مسلمانان یک ماه تمام مهمان خداوند متعال هستند؛ مهماندار بسیار عزیز، رئوف و حکیم است و نسبت به مهمانان عطایای بسیاری خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه مسلمانان در طول یک ماه، نیمی از 24 ساعت را صائم هستند و این صیام یک نوع عبادت و بندگی است، ابراز کرد: خدا برای این روزه را بر ما واجب کرده تا با تقوا و پاک شویم؛ تقوا پاکی از گناه است و انسان‌های روزه‌دار کمتر گناه می‌کنند و اگر بررسی کنید خواهید دید که آمار جنایت‌ و شکایت در ماه رمضان کمتر از ماه‌های دیگر است.

 

این مرجع تقلید از روزه گرفتن، جنگ بدر، میلاد امام حسن مجتبی‌(ع)، نزول قرآن، وفات حضرت ابوطالب‌(ع) و شب‌های قدر به عنوان رویدادهای این ماه با فضیلت نام برد و با بیان اینکه هر یک دارای عظمت و در جای خود نیاز به توضیح دارد، گفت: شب‌های قدر از هزار شب با فضیلت‌تر است./920/پ201/ج

ارسال نظرات