۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۷۵۶۶۳
مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری:

رمضان ماه خودسازی انسان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری گفت: ماه رمضان ماه خودسازى است و کمترین خودسازى به این است که انسان خودى را براى خویشتن نشناسد و خدا را مالک ‏خود بداند.
حجت الاسلام احمدي ، مدير حوزه هاي علميه چهارمحال و بختياري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سید محمد احمدی، مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری، ظهر امروز در جمع طلاب ترم تابستانی این استان، با اشاره به این که خودسازى از خودشناسى آغاز مى‏شود، تصریح کرد: نخست ‏باید خود را شناخت تا بتوان خود را ساخت، چرا که با خودشناسى، خداشناسى ‏تحقق مى‏یابد و اگر خدا را شناختیم، خود را ساخته‏ایم.
حجت الاسلام احمدی به هدف پیدایش و خلقت انسان اشاره کرد و گفت: هدف از خلقت انسان ‏شناخت است وگرنه عبادت فقط نماز و روزه و در سجاده نشستن و خدا را نیایش کردن‏ نیست.
وی با بیان این که عبادت، در جمع زیستن و براى جمع زیستن است، بیان داشت: این که عبادت بیش‏تر به صورت جمعى مطرح مى‏شود و بر مسجد و جمعه و جماعت تاکید مى‏شود، براى این است که شناخت انسان به خویش منحصر نشود و به دیگران نیز سرایت ‏کند.
امام جمعه فرخشهر افزود: باید قلب را از آن چه در نظر مولا و پروردگارمان ناخوشایند و مکروه است، پاک‏ کرد و باید تمام اعضاء و جوارح را در راه رضایش به کار گرفت.
حجت الاسلام احمدی ادامه داد: خویشتن را باید به حلم و بردبارى عادت داد که آن درجه و مقام آدمى را والا برد و در میان مردم مایه شرف و عزت باشد و با نیکان و بزرگان هم صحبت ‏شود و از هرچه ‏مایه پستى و تن ‏پرورى و تنبلى است، دور سازد و آن چه که انسان را به خدایش نزدیک‏ و مقرب مى‏کند، به آن سوى سوق دهد و عاقبت‏ خیر و نیک فرجامى، ثمره و نتیجه‏اش ‏باشد.
وی به ویژگی های یک مؤمن واقعی از منظر اسلام اشاره کرد و گفت: باید به عفت و پاکدامنى روى آورد و از آن‏ چه مایه نفرت و خجلت ‏باشد و شخصیت ‏انسان را لکه‏دار و ننگ بار سازد، دورى جست.
مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که طلبه باید در سختی ها و رنج ها صبر داشته باشد، اظهار داشت: باید به سوى تکامل عقل و روح گام برداشت و با تکیه بر دو بال تقوا و عمل، به‏ اوج عزت و عظمت و خدا خواهى رسید و در مقابل لذات زودگذر دنیایى به سلاح‏ تقوا، ورع، پارسایى و زهد مسلح شد تا رستگار شویم و به بهشت رضوان نایل آییم.
امام جمعه فرخشهر با توصیه به طلاب که باید به فکر امروز و فرداى خود باشند و براى فردا که دیر هم نیست آماده شوند و براى جهان جاویدان و ابدى، توشه بردارند، افزود: باید با استقامت و پایدارى، نه ازحوادث و رویدادهاى تلخ ترسید و نه از ملامت ‏ملامت کنندگان و سرزنش نادانان، خم به ابرو آورد؛ بلکه فقط خدا را در نظر داشت و راه خدا را دنبال کرد و پیوسته از او خواست که توفیق هدایت در صراط مستقیمش به‏ وى بخشد.
حجت الاسلام احمدی بر غنیمت شمردن لحظه لحظه ماه مبارک رمضان تأکید کرد و بیان داشت: ماه رمضان ماه خودسازى است و کمترین خودسازى به این است که انسان خودى را براى خویشتن نشناسد و خدا را مالک ‏خود بداند که اگر چنین بود، خدا را خواهد شناخت و حق عبودیت پروردگار را ادا خواهد کرد و از هر چه رنگ ضد خدایى دارد، دور خواهد شد.
وی اضافه کرد: خودسازى و جدا شدن از تعلقات و هواهاى نفسانى، منشأ کمالات و فضائل انسانى است و اگر کسى ‏توانست ‏خود را از تعلقات مادى برهاند، و به ظواهر زود گذر دنیا بى‏اعتنا باشد، بى‏گمان به خدا توجه خواهد کرد و به سوى تکامل روانه خواهد شد و این بالاترین ‏پیروزى و سرفرازى انسان است./9457/پ203/ب
ارسال نظرات