۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۷۵۶۶۶
آیت‌الله استادی:

غفلت از یاد خدا انسان را به انحراف می‌کشاند

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه غفلت از یاد خداوند تبارک و تعالی را عامل انحراف انسان دانست و تاکید کرد: فردی که یاد خدا باشد در حقیقت یاد خودش بوده و به خودش سود می‌رساند.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه علمیه در نخستین روز از ماه مبارک رمضان در جمع اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم با بیان این‌که امروزه مراجع متعددی وجود دارند و هر فردی باید براساس فتوای مرجع خود عمل ‌کند، گفت: نظر بیشتر مراجع در مسائل اصولی با هم متحد است، ولی در برخی مسائل فرعی با هم اختلاف نظر دارند و فتاوای شان فرق می کند.

وی ادامه داد: هر گروهی از مردم از مرجعی تقلید می‌کند، از این‌رو هر فرد باید فتوای مرجع خود را بداند، افراد باید توضیح المسائل داشته باشند و آن را مطالعه کنند تا حکم شرعی کارهای خود را بدانند، این‌گونه نباشد که فرد رساله بخرد، ولی آن را مطالعه نکند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اختلاف فتوای فقها درباره مسأله هبه و تعلق گرفتن یا نگرفتن خمس بر آن، اظهار داشت: برخی از مراجع قائل به این هستند که هبه همانند کسب نیست، از این‌رو در هیچ شرایطی به آن خمس تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: برخی از مراجع نیز معتقد در صورتی به هبه خمس تعلق می‌گیرد که مال متعارفی به حساب بیاید، اگر اندک باشد خمس به آن تعلق نمی‌گیرد، گروه دیگری از مراجع نیز می‌گویند هبه همانند کسب بوده و فرد باید خمس آن را پرداخت کند، البته در صورتی به هبه خمس تعلق می‌گیرد که فرد یک‌سال آن را مصرف نکرده باشد، نه این‌که فرد به محض دریافت هبه، خمس آن را نیز پرداخت کند.

آیت‌الله استادی در ادامه با اشاره به یاد خدا، گفت: در آیات، روایات و دین مبین اسلام نسبت به یاد خدا تأکید فراوانی شده است.

وی ادامه داد: در مقابل یاد خدا، غفلت و فراموشی از یاد او است، تمام افراد در فطرت خدا را قبول داشته و خداشناس هستند، ولی ممکن است به سبب تبلیغات سوء نسبت به یاد خدا گرفتار فراموشی و نیسان شده باشند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه تصریح کرد: ممکن است فردی خدا را در زبان انکار کند ولی اگر به فطرت خود برگردد متوجه می‌شود که او نیز خدا را قبول دارد، مانند کسی که می‌داند نسبت به دیگری بدهکار است ولی آن را انکار می‌کند.

آیت‌الله استادی با تأکید بر این‌که فطرت خداشناسی در قلب هر انسانی همانند چراغ است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرد پرده‌ای بر روی این چراغ نکشیده باشد خدا را انکار نمی‌کند، ولی در صورت که بر روی این چراغ پرده‌ای بکشد، از یاد خدا غفلت می‌کند که در این صورت باید فرد را با تذکر به یاد خدا انداخت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیات قرآن کریم به بیان صفات منافق پرداخت و اظهار داشت: منافق به جای امر به معروف و نهی از منکر افراد را امر به منکر و نهی از معروف می‌کند.

وی افزود: منافق کسی است که در راه خدا و خیر، مالی را مصرف نمی‌کند، مشکل منافق فراموشی یاد خدا است، وقتی فردی خدا را فراموش می‌کند خودش دچار ضرر می‌شود، فردی که یاد خدا باشد در حقیقت یاد خودش بوده و به خودش سود می‌رساند.

آیت‌الله استادی با بیان روایتی از امام صادق(ع) درباره یاد خدا، بیان داشت: امام ششم(ع) در روایتی می‌فرمایند «یاد خدا از سخت‌ترین مسائلی که خدا برای بنده‌های خود واجب کرده است».

دبیر عالی شورای حوزه علمیه در پایان با اشاره به این‌که خدا خالق تمام هستی است، گفت: فرد باید در هر کاری به خدا توکل کرده و با قاطعیت بیان نکند که فلان کار را انجام می‌دهم، بلکه باید بگوید «إن شاء الله» فلان کار را انجام می‌دهم./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات