۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۱۷۵۷۱۸
کوچک زاده:

سقوط مرسی نتیجه درک نادرست جایگاه ریاست جمهوری بود

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون شوراها و امور مجلس بی‌توجهی مرسی به خواسته‌های مردم از جمله قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی و انجام تسویه مناسب در سران ارتش را از جمله اشتباهات مرسی دانست و تاکید کرد که عدم درک صحیح جایگاه ریاست جمهوری سبب سقوط و برکناری وی شد.
دکتر محمد حسين کوچک زاده، نماينده مجلس شوراي اسلامي

محمد حسین کوچک زاده، عضو کمیسیون شوراها و امور مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراز داشت: به نظر بنده آنچه که در مصر اتفاق افتاد، ناشی از عدم درک صحیح آقای مرسی از جایگاهی بود که در آن قرار گرفته بود.

وی افزود: در حقیقت پس از به ثمر نشستن یک مقطع از انقلاب مصر، در یک انتخابات آزاد و مردمی آقای مرسی به ریاست جمهوری رسید و جایگاهی که توسط رأی مردم به ایشان اعطا شده بود، لوازمی داشت که او به آن لوازم آنطور که شایسته بود، پایبند نبود.

کوچک زاده ادامه داد: نخستین لوازم این مسؤولیت احترام گذاشتن به خواست واقعی مردم بزرگ و انقلابی مصر بود که شاید در رأس آنها برای نمونه، قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی، انجام تسویه مناسب در سران ارتش و مسائلی از این قبیل بود.

عضو کمیسیون شوراها و امور مجلس بیان داشت: نظر می‌رسید که آقای مرسی به‌جای تکیه به مردم و انجام این نحو اصلاحات، برعکس عمل کرد؛ یعنی به خواسته‌های مردم بی‌توجهی و تا حدودی خواسته‌های حزبی و نظرات شخصی خود را اعمال کرد که نتیجه آن تکیه داشتن به ارتش و روابط مسالمت آمیز و دوستانه با آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و اسراییلی‌ها بود که اینها همه دست به دست هم داد و منجر به سقوط وی شد.

وی نحوه برکناری مرسی از ریاست جمهوری مصر را کودتا خواند و ابراز داشت: البته ما به آقای مرسی ایراد داریم؛ معتقدیم که عملکرد خود او باعث این کودتا شده و او می‌توانست با عملکرد درست‌تر از این وضعیت پیشگیری کند و مردم را همراه خود و حزبش کند اما متأسفانه این درک را نداشت و گوشه‌ای از این را متأسفانه ما در سفرش به ایران شاهد بودیم یعنی موضع متکبرانه‌ای که حاضر به استقاده از تجربیات انقلاب اسلامی نبود.

وی ابراز داشت: فکر می‌کنم که همین اکنون وقتی ملاحضه می‌کنیم که مردم در مصر به صراحت می‌گویند که ما حاضر نیستیم حکومت قانونی به این شکل تعویض شود و بخاطر آن بیش از پنجاه شهید در یک روز می‌دهند، حاکی از این است که دوباره نمی‌شود بر گُرده این مردم شرایط قبل را استوار کرد اما امروز در منطقه شرایط بسیار حساسی حاکم است.

کوچک زاده با اشاره به درگیری های داخلی مصر اظهار داشت: ممکن است عده‌ای از داخل مردم به سمت ارتش و عده‌ای از سلفی‌ها به سمت مردم تیراندازی و آشفته بازاری درست کنند که خون ملت مصر ریخته شود و بی ثباتی تداوم پیدا کند که این وضعیت خواسته و برنامه اسراییلی‌ها و آمریکایی‌ها است و برای آنها بی ثباتی در مصر و ریخته شدن خون مردم مهم نیست. /956/ت302/ج

ارسال نظرات