۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۷۵۷۵۵
استاد حوزه و دانشگاه:

حقیقت ماه رمضان شناخت شخصیت حضرت زهرا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه درباره فضایل حضرت صدیقه کبری(س)، گفت: حقیقت ماه مبارک رمضان شب‌های قدر است، حقیقت شب‌های قدر نیز شناخت و درک شخصیت‌ والای حضرت زهرا(س)‌است.
حجت الاسلام سيد حسين مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مومنی، خطیب حوزه علمیه شب گذشته در جمع زائران حرم کریمه اهل‌بیت(ع) به دعای روز نخست ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: ما در این دعا از خدا می‌خواهیم که ما را از روزه‌داران واقعی قرار دهد.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) برای روزه حدود بیست و پنج ویژگی بیان می‌کنند، روزه تنها به خودداری از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه روزه واقعی آن است که تمام اعضاء و جوارح انسان روزه باشد، یعنی گوش ما از شنیدن غیبت و چشم ما از دیدن نامحرم حفظ شود و دیگر اعضاء ما نیز روزه باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره یه این‌که در بخش دیگری از دعا آمده «خدا نماز ما را همانند نماز بندگان واقعی قرار ده»، خاطرنشان کرد: عبادت دو شرط صحت و قبول دارد، ممکن است عبادتی صحیح باشد ولی مورد قبول نباشد، حضور قلب در نماز شرط قبولی آن است.

وی افزود: باید تمام اعضا بدن نماز باشد، انسان در نماز نباید از یاد خدا غافل باشد، امام حسن(ع) در زمانی که تیر به پای مبارک امیرمومومنان(ع) خورده بود، به اصحاب گفتند وقتی پدرم در حال نماز است تیر را از پای ایشان در بیاورید، اصحاب نیز این‌گونه عمل‌ کردند، امام علی(ع) بعد نماز فرمودند «والله متوجه نشدم که تیر را از پای من در آوردید».

حجت‌الاسلام مومنی با تأکید بر این‌که در ماه رمضان از خدا بخواهیم ما را از خواب غفلت بیدار کرده و گناهان ما را ببخشد، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «به رمضان، رمضان گفته می‌شود،‌ چرا که گناهان افراد را می‌سوزاند».

وی تصریح کرد: هر چند که چندین سال است ماه مبارک رمضان در تابستان بوده و در گرما باید روزه گرفت، ولی نباید شکوه کرد، نگوییم طاقت نداریم، نگوییم کار سخت داریم نمی‌توانیم روزه بگیریم، بلکه باید اجر و پاداش آن را در نظر داشته باشیم.

خطیب توانای کشور با بیان این‌که انسان به هر میزان در ماه مبارک رمضان سختی بکشد به همان میزان نیز ثواب و پاداش دریافت می‌کند، گفت: امام حسن(ع) در روایتی می‌فرمایند «خدا ماه رمضان را میدان مسابقه برای بندگان خود قرار داد، انتهای این مسابقه کسب رضای خدا است و با عبادت و اطاعت می‌توان به رضایت الهی رسید، بندگان خدا در این ماه با عبادت برای رسیدن به رضایت الهی از یک‌دیگر سبقت می‌گیرند».

وی ادامه داد: در روایت دیگری از امام صادق(ع) که ایشان از اجداد مطهر خود نقل کرده اند آمده که جبرئیل به رسول‌الله(ص) فرمودند که خدا گفته است «اگر فردی قبل از افطار دعای عهد را بخواند دعایش را مستجاب می‌کنم، روزه‌اش و نمازش را قبول می‌کنم، گناه او را بخشیده و اعمالش را با اعمال انبیا و صدیقین بالا می‌برم».

حجت‌الاسلام مومنی در پایان به بیان فضایل حضرت صدیقه کبری(س) پرداخت و اظهار داشت: حقیقت ماه مبارک رمضان شب‌های قدر است، حقیقت شب‌های قدر نیز شناخت و درک شخصیت‌ والای حضرت زهرا(س)‌است./993/پ202/پ

ارسال نظرات