۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۷۵۷۵۷

اشتیاق ملائکه به دیدار علی در شب معراج

خبرگزاری رسا ـ کارشناسان شبکه های وهابی اشتیاق ملائکه به دیدار علی (ع) در شب معراج را منکر شده و فضائل آن حضرت را کتمان کردند.
امام علي(ع)

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، کارشناسان شبکه های وهابی اشتیاق ملائکه به دیدار علی (ع) در شب معراج را منکر شده و فضائل آنحضرت را کتمان کردند.
پیامبر اکرم (ص) فرمود:
«سرآغاز نامه مومن در قیامت محبت علب بن ابی طالب است؛ بحار الانوار، ج 39، ص 284»
در باره ی محبت به علی (ع) و اثرات این محبت، مطالب فوق العاده زیادی در فرهنگ و معارف اسلامی وجود دارد استاد مطهری در « جاذبه و دافعه علی (ع)، ص 43 » می گوید:
«از امتیازات شیعه بر سایر مذاهب این است که پایه و زیر بنای اصلی آن محبت است. از زمان شخص نبی اکرم (ص) که این مذهب پایه گذاری شده است، زمزمه ی محبت و دوستی بوده است و گروهی در گرد علی (ع) می بینیم که شیفته و مجذوب او می باشند از این رو تشیع، مذهب عشق و شیفتگی است. تولای آن حضرت، مکتب عشق و محبت است. عنصر محبت در تشیع دخالت تام دارد.»
ما معتقدیم عشق به پاکان وسیله ای است برای اصلاح و تهذیب نفس. البته نه این که خود عشق هدف باشد.
در این فصل با سفارشهای خداوند مبنی بر محبت امام علی (ع) و اثرات آن آشنا خواهیم شد.
1- امام علی (ع) را دوست بداریم؛
در حدیث مفضلی که فوق العاده عجیب و شگفت انگیز است و در « بشارة المصطفی ، ص 41 – امالی طوسی ، ص 642» آمده: پیامبر اکرم (ص) خبر از آنچه در شب معراج دیده بودند، دادند و فرمودند :
«هر کجا رفتم و هر آنچه دیدم گویا علی هم همان جا بود و آنها را می دید.»
آنگاه حضرت در انتهای روایت به سوال ابن عباس پاسخ می دهند که مشروح آن بیان می شود.
ابن عباس می گوید:
یا رسول الله ! مرا توصیه و سفارش و وصیتی بفرمایید.
پیامبر (ص) فرمودند :
«بر تو باد به دوست داشتن علی، بر توباد به محبت و مودت علی. قسم به آن کسی که مرا به حق مبعوث کرد خدای تعالی هیچ کار نیک و حسنه ای را از بنده ای قبول نمی کند مگر این که از دوستی علی از او سوال می کند. پس اگر علی را دوست داشته و ولایتش را پذیرفته باشد خداوند اعمال او را می پذیرد و اگر محبت و دوستی و ولایت او را نداشته باشد، نمی پذیرد. ای ابن عباس! قسم به خداوند که آتش جهنم شدیدترین غضب را نسبت به دشمنان علی دارد. ای ابن عباس! اگر ملائکه مقرب و انبیای مرسل بر بغض علی اجتماع کنند خداوند متعال آنها را عذاب خواهد داد.
پرسیدم: ای رسول خدا ! آیا کسی با علی دشمنی خواهد کرد؟
رسول الله (ص) فرمودند : ای ابن عباس! کسانی با اودشمنی می کنند که هیچ بهره ای از اسلام ندارند.
ای ابن عباس! علامت دشمنی آنها با علی این است که کسی را بر او برتری می دهند که از علی کمتر است.»
2 - محبت امام علی (ع) و اهل بیتش؛
علی (ع)، امانتی نزد اهل آسمان و زمین
از حضرت علی (ع) در «اصول کافی ، ج 2 ، ص 352» نقل شده که می فرمایند :
«پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هنگامی که به آسمان دنیا برده شدم خداوند دوستی من و اهل بیتم و شیعیان ما در قلوب ملائکه به امانت قرار داد و این محبت تا روز قیامت نزد آنها به ودیعه نهاده شده است. آنگاه زمانی که به زمین برگشتم خداوند متعال محبت من و محبت اهل بیتم و شیعیان اهل بیتم را در قلوب مومنین قرار داد و مومنان امتم این امانت را تا روز قیامت حفظ می کنند».
3- هدیه به محب امام علی (ع) ؛
از پیامبر اکرم (ص) در «بحارالانوار ، ج 18 ، ص 386» نقل شده که حضرت فرمودند :
«در شب معراج ملکی را دیدم که بر منبری از نور نشسته بود و ملائکه اطراف او بودند.
به جبرئیل گفتم: این ملک کیست؟
جبرئیل گفت: نزدیک او شو و سلام کن.
پس نزدیک شدم و سلام کردم ناگهان دیدم که او علی است.
به جبرئیل گفتم: علی از ما سبقت گرفته؟
جبرئیل گفت: نه او علی نیست و از ما سبقت نگرفته، لکن چون خداوند محبت ملائکه نسبت به علی را دید این ملک را از نور علی و به صورت علی خلق کرد و ملائکه در هر شب جمعه هفتاد مرتبه او را زیارت کرده و تسبیح خداوند را به جای می آورند و همه ثواب این زیارت و تسبیح را به محب علی هدیه می کنند.»
4 - محبت امام علی (ع) باعث دوری از آتش ؛
در «بحارالانوار ، ج 18 ، ص 388 – نوادر معجزات ، ص 75 – امالی طوسی ، ص 642 – مدینة المعاجز ، ج 1 ، ص 87» آمده است که امام صادق (ع) از امیرالمومنین علی (ع) نقل می کند که پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
«ای علی! در شب معراج ملائکه مرا ملاقات می کردند و به من بشارت می دادند. تا این که جبرئیل را در جمعی از ملائکه ملاقات کردم، جبرئیل گفت: اگر امت تو بر محبت علی اجتماع و یک دلی می کردند، خداوند جهنم و آتش را خلق نمی کرد.
آنگاه پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
ای علی! تو با من در هفت موطن (جایگاه) همراه بودی و من با تو مانوس بودم، که یکی از آنها شب معراج بو د. جبرئیل به من گفت برادرت کجاست؟
گفتم: جانشین خود قرارش دادم. جبرئیل گفت: از خدا بخواه تا علی هم نزد تو حاضر شود. پس من از خداوند این حضور را طلب کردم و خداوند اجابت کرد و تو (یا در برخی روایات مثال و شبیه تو) با من همراه شدی.»
5 – محبت پیامبر (ص) و امام علی (ع) مایه تقرب؛
از پیامبر اکرم (ص) در «تاویل الایات الظاهره ، ص 749» نقل شده است که فرمودند:
«در شب معراج خداوند به من فرمود: ای محمد ! نام تو و علی را قبل از این که موجودی را خلق کنم به خاطر عمق محبتی که به تو و علی دارم بر روی عرش نوشته ام. پس هر کس شما را دوست بدارد و اطاعت کند و ولایت شما را بپذیرد، نزد من از مقربین خواهد بود و هر که ولایت شما را انکار کند، نزد من از کافرین و گمراهان است.»
6- دوستی امام علی (ع) دوستی خداست؛
روایات مفضلی در «کتاب الیقین ، ج 1 ، ص 291» ذکر شده که اشاره به داستان معراج نبی مکرم اسلام و اتفاقهایی که در آن شب برای آن حضرت افتاد دارد. در یکی از آن روایتها داریم:
«خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) فرمود :
ای محمد !
لبیک ای پروردگار صاحب عزت و بزرگواری.
در مورد علی با تو عهد می بندم پس آن را بشنو.
پروردگارا آن عهد چیست؟
ای محمد! علی پرچم و نشانه هدایت و امام ابرار و نیکان و کشنده فجار و امام کسی است که مرا اطاعت کند. علی همان کلمه نیکویی است که بر متقین نازل کردم، او وارث علم و فهم من است. پس هر کس او را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر کس با او دشمنی کند و به او بغض بورزد، با من دشمنی کرده است. اوست که مورد امتحان و ابتلا قرار می گیرد و مردم به وسیله او امتحان خواهند شد.
ای محمد! علی را بر آنچه گفتم بشارت ده. آنگاه جبرئیل نزد من آمد و گفت: خداوند متعال می فرماید :
و کلمه تقوی را با آنها ملازم و همراه کردم و آن (کلمه) ولایت علی است.»/1406/9161/خ

ارسال نظرات