۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۷۵۸۲۶
کارشناس تربیتی:

تفاهم توانایی تحمل تفاوت‌ها است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و روانشناس مسائل تربیتی گفت: تفاهم این نیست که خود را شبیه طرف مقابل کنیم، بلکه تفاهم از سه کلمه «توانایی تحمل تفاوت‌ها» به وجود می‌آید و با عمل به این سه کلمه می‌توان زندگی خوبی داشت.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فاطمه حاجی احمدی،‌کارشناس و روانشناس مباحث خانواده در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: یکی از مسائل اصلی در روابط زوجین، رسیدن آن‌ها به یک فهم مشترک در مورد یک موضوع، مقوله یا مساله خاص است.

وی ادامه داد: وقتی ما می‌گوییم رسیدن به فهم مشترک، به این معنی نیست که ما خیلی از دارایی‌ها، مفاهیم و برداشت‌های خودمان را کنار بگذاریم، ما برای اینکه بتوانیم در مسیر، یکدیگر را همراهی کنیم و پشتیبان همدیگر باشیم، لازم است در مورد بسیاری از مسائل، با تجزیه و تحلیل و نگاه مناسب و همچنین، رفع موانع و سوء برداشت‌ها،‌ سعی کنیم مباحث را خالی از هر گونه بغض و... پیش ببریم.

این کارشناس مسائل تربیتی گفت: گاهی اوقات ما در زندگی زناشویی مشکلمان این است که موضوعی را که قبول داریم، نسبت به آن پافشاری می‌کنیم در حالی که شرایط و جایگاه فرد مقابل را درک نمی‌کنیم.

وی افزود: مثلاً من به عنوان یک زن،‌ احتیاج به محبّت و عاطفه دارم، از صبح، یکسری فعالیت‌ها را انجام داده‌ام و منتظرم که با ورود همسر، نیازهای عاطفی‌ام را برآورده کنم، ‌این یک اصل ضروری و لازم است، امّا آن طرف داستان را در نظر نمی‌گیرم، که ممکن است فرد مقابل، شرایط دیگری داشته باشد.

وی ادامه داد: ممکن است او مسائل و مصیبت‌های مختلفی را طی کرده و به امید اینکه الآن وارد یک جو آرام می‌شود به خانه باز می‌گردد، فکر می‌کند که طرف مقابل حال او را درک خواهد کرد، اما متأسفانه اتفاق دیگری می‌افتد.

خانم حاجی احمدی گفت: ما فقط می‌توانیم یا فقط می‌خواهیم قسمت خودمان را بفهمیم و درک کنیم؛ این‌که من زن هستم، من نیازمند محبت هستم، امروز کسی را برای هم صحبتی نداشتم و طرف مقابل وظیفه اجابت را دارد، من یک خانم هستم و نیاز به پوشش و لباس خاصی دارم، در جلسات و میهمانی‌های مختلف باید لباسم عوض شود و بهترین باشم.

وی با اشاره به جنبه دیگر بحث، ادامه داد: اما آیا قدرت خرید طرف مقابل درک می‌کنم؟ عموماً به این قسمت نگاه نمی‌کنند، بلکه نگاه آن‌ها به این است که مهرورزی وظیفه مرد است یا به عنوان یک مرد، به این موضوع نگاه می‌کنند که زن همیشه باید مطیع باشد، امّا به این فکر نمی‌کنند که زن به عنوان یک انسان، نیازهایی دارد و برخی از این نیازها، برای ارتقاء او لازم و ضروری است.

خانم حاجی احمدی افزود: متأسفانه ما اگر در روابطمان خیلی هوش و ذکاوت به کار ببریم، تازه به این می‌رسیم که خودمان چه می‌خواهیم؟ اینکه من به دنبال چه هستم؟ از زندگی، ازدواج و بچه دار شدنم چه هدفی را دنبال می‌کنم؟

وی ادامه داد: امّا اگر هوش بالا و تجزیه و تحلیل بالاتری به خرج دهد، به این فکر می‌کند که حال و احوال طرف مقابل از چه قرار است؟ در چه شرایطی به سر می‌برد؟ آیا می‌تواند پذیرای انتقاد باشد یا خیر؟ آیا می‌تواند در شرایطی باشد که آرامش داشته باشد؟ وقتی نیازش را فریاد می‌زند، من صدای نداشته‌ها، مشکلات، ‌هیجانات و دردهایش را می‌شنوم یا خیر؟

این کارشناس و روانشناس مسائل تربیتی در پایان گفت: تفاهم این نیست که خود را شبیه طرف مقابل کنیم، بلکه تفاهم از سه کلمه «توانایی تحمل تفاوت‌ها» به وجود می‌آید و با عمل به این سه کلمه می‌توان زندگی خوبی داشت. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات