۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۱۷۵۸۳۵
کارشناس حوزوی:

دین اسلام، دین کمال و معارف حقه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث اعتقادی گفت: دین اسلام به خاطر کمال و معارف حقّه‌ای که دارد، ابایی از سؤال کردن ندارد، بلکه به ما می‌گوید، سؤال‌های خود را از صاحبان علم و خرد بپرسید و این توجه را به همه ما می‌دهد که نسبت به احکام، آگاهی داشته باشیم، زیرا مساله معرفت برایش خیلی مهم است.
ماه رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فلاح،‌ کارشناس مباحث اعتقادی، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد،‌ گفت: بر اساس معارف و مبانی دینی، ظرفیت ماه رمضان، یک ظرفیت معنوی صرف نیست، بلکه می‌تواند به تحکیم مبانی اعتقادی ما کمک فراوانی کند.

وی ادامه داد: به وسیله درخواست از خداوند می‌توانیم شرایط اعتقادی خودمان را تثبیت کنیم، چرا که در دعاهای ماه رمضان می‌گوییم؛ خداوندا تو خودت، خودت را به ما بشناسان.

این کارشناس حوزوی گفت: هرچند که تلاش‌های عقلی ما، با عنایت خداوند است و او عقل را به ما داده که بتوانیم با آن، به مواهب الهی، به ویژه معرفت الله برسیم، امّا این عنایت ویژه الهی، با تلاش مجدانه عقلی ما متفاوت است، آن عنایت ویژه در ماه رمضان اتفاق می‌افتد و انسان می‌تواند به واسطه آن به معارف حقّه دست یابد.

وی اظهار داشت: نکته دیگر اینکه اگر ما نسبت به معارف و احکام الهی عنایت و توجه داشته باشیم، به ما کمک می‌کند که با انگیزه بیشتری در مسیر عبودیت قدم برداریم و این باعث می‌شود که با روزه گرفتن و تحمل و صبر در برابر این عبادت، موفق باشیم.

حجت‌الاسلام فلاح ابراز داشت: مساله معرفت، مساله مهمی است، دین تاکید فراوانی بر آن دارد، اینکه ما آگاهی داشته باشیم، بدانیم و بتوانیم و نسبت به بعضی مسائل آگاهی کسب کنیم.

وی در پاسخ به پرسش «فلسفه روزه چیست؟ آیا پرسش از این مسائل پرسش صحیحی است یا خیر؟ یعنی من اجازه دارم از فلسفه برخی احکام الهی سؤال کنم یا خیر؟» گفت: ما در این مساله دو رویکرد داریم، اگر سؤالمان تفقهی، یعنی برای دانستن و آگاهی، همراه با ایمان به خداوند و تعالیم او باشد، صحیح است.

وی ادامه داد: اینکه من به خداوند ایمان دارم ولی می‌خواهم بدانم که این ظرفیتی که خدا ایجاد کرده برای چیست؟ تا در پرتو دانستن آن بتوانم مسیر عبودیت را طی کنم خوب است، دانستن بعضی از احکام از جمله فلسفه روزه را خود خداوند در قرآن آورده است، خداوند اصرار دارد که بعضی معارف و احکام را که به انسان منتقل می‌کند، دلیل و فلسفه را هم بگوید، چرا که می‌خواهد ایجاد انگیزه و پرده برداری از نظام حکیمانه خودش داشته باشد.

این کارشناس مباحث اعتقادی ادامه داد: ضمن اینکه ما بتوانیم به اعجاز الهی در قرآن و بعضی از مسائل دیگر، دست یابیم؛ یعنی خود خداوند با غرض و هدف، بعضی از احکام را به ما منتقل کرده و فلسفه آن‌ها را می‌گوید.

وی بیان داشت: در جایی سؤال پسندیده و جایز نیست که از سر انکار، اعتراض و عناد باشد، بعضی افراد ممکن است درباره فلسفه احکام سؤال کنند و سؤالشان واقعاً انکاری و از سر نپذیرفتن باشد، یعنی می‌گویند؛ چرا ما باید نماز بخواهیم؟ چرا نماز صبح دو رکعت است؟ چرا باید روزه بگیریم؟ این چراها از سر آگاهی و تفقّه نیست، بلکه از سر اعتراض و انکار است، این سؤال منهی است یعنی در دین ما از آن نهی شده است.

حجت‌الاسلام فلاح ابراز داشت: دین اسلام به خاطر کمال و معارف حقّه‌ای که دارد، ابایی از سؤال کردن ندارد، بلکه به ما می‌گوید، سؤال‌های خود را از صاحبان علم و خرد بپرسید و این توجه را به همه ما می‌دهد که نسبت به احکام، آگاهی داشته باشیم، زیرا مساله معرفت برایش خیلی مهم است.

وی افزود: خداوند می‌خواهد بندگانش را به کمال و سعادت برساند و آن‌ها را به حقایق عالم نزدیک کند، تا اهل معرفت باشند، در قرآن آیاتی داریم که خداوند می‌گوید «من چیزهایی را آورده‌ام که شما نمی‌توانید بفهمید»، آموختنی نیستند، یعنی ما با عقل خودمان نمی‌توانیم همه چیز را درک کنیم، دین اسلام را نمی‌توان با عقول انسان‌ها تفهیم کرد.

این کارشناس حوزوی در پایان گفت: خداوند برای یکسری حکمت‌ها و دلایلی را برای احکام آورده است، مثلاً فلسفه روزه می گوید که سرسلسله آن‌ها به تقوی بر می‌گردد، خداوند در قرآن می‌فرماید «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» یکی از فلسفه های روزه، نزدیک شدن به تقوا است، این تقوا همه حکمت‌ها را در بر می‌گیرد. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات