۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۷۵۸۳۹
امام جمعه مرند:

توسعه شهری سبب غفلت از حال همسایگان نشود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مرند با بیان این‌که گسترش آپارتمان‌نشینی موجب غفلت از حال همسایگان شده است، گفت: بى خبرى از حال همسایگان از دیدگاه اسلام مورد نکوهش قرار گرفته است.
انفاق

حجت الاسلام علی نعمت زاده، امام جمعه مرند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بیان فضایل معنوی ماه مبارک رمضان و فرصت های خودسازی معنوی در این ایام پرداخت و اظهار داشت: اعمال و ادعیه گوناگونی بر شب‌ها و روزهای ماه مبارک رمضان وارد شده که به یقین هر یک در صیقل روحی و روانی روزه‌داران مؤثر است.

وی با بیان این‌که ماه مبارک رمضان می‌تواند فرصتی برای مرور دوباره زندگی ائمه اطهار و سیره حضرت علی(ع) باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و فشاری که بر خانواده های بی بضاعت و کم‌درآمد وارد شده است، می توان سفره های افطار امسال را ساده‌تر چید و با انفاق در حق فقرا و یتیمان، طعم واقعی روزه‌داری را بچشیم.

حجت الاسلام نعمت زاده افزود: مولای متقیان با وجود همه دل‌مشغولی‌هایی که داشتند، هیچ‌گاه از حال یتیمان و فقرا غافل نبودند؛ بنابراین اگر خودمان را شیعه علی(ع) می‌نامیم، نباید منش آن بزرگوار را فراموش کنیم.

امام جمعه مرند با تأکید بر این‌که نباید فضیلت انفاق در ماه مبارک رمضان فراموش شود، گفت: خداوند متعال در آیات قرآن کریم و ائمه اطهار در احادیث و روایات وارده سفارش ویژه‌ای درباره انفاق و یاری به نیازمندان داشته‌اند؛ از این رو به یقین می توان با تغییر نگرش نسبت به سفره‌های رنگارنگ افطار و سحری و همچنین پرهیز از تشریفات در ماه مبارک رمضان، حال محرومان و یتیمان شهر را بهتر درک کرد.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر «اللّه اللّه فى جیرانِکُم فَإنَّهُم وَصِیَّةُ نَبِیِّکُم، مازالَ یُوصى بِهم حَتّى ظَنَنّا أنَّهُ سَیُورِّثُهُم؛ از خدا بترسید! از خدا بترسید! درباره همسایگان که همواره مورد سفارش پیامبرتان بوده اند. [آن حضرت] به قدرى درباره آنان سفارش مى کرد که گمان مى بردیم، براى ایشان میراثى قرار خواهد داد.» ادامه داد: حال باید پرسید که آیا از وضعیت معیشتی همسایه خود باخبر هستیم یانه؟

حجت الاسلام نعمت زاده با بیان این‌که گسترش فرهنگ شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی سبب غفلت از حال همسایگان شده است، گفت: بى خبرى از حال همسایگان و بى توجهى به حقوق آنان، از مسائلی مورد نکوهش در اسلام بوده که از آن به زشتى یاد شده است.

امام جمعه مرند با بیان این که ماه ضیافت الهی فرصتی برای رسیدگی به حال فقرا، نیازمندان، خانواده های بی سرپرست و کم درآمد است، تصریح کرد: به یقین انفاق در راه خدا به ویژه در ماه مبارک رمضان اجری مضاعف خواهد داشت و افزون بر آن، این عمل نیکو مقدمه ای برای درک فضائل ماه مبارک رمضان نیز به شمار می رود./935/ت302/غ

ارسال نظرات