۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۷۶۱۳۷

آیا اسنودن در روسیه می ماند

خبرگزاری رسا ـ باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلفن کرده و درباره ادوارد اسنودن به بحث و گفتگو پرداخت.
پوتين و باراک اوباما

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، ریا نووستیِ روسیه گزارش داد؛ دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رییس جمهور روسیه در رابطه با اظهارات اخیر اسنودن اعلام کرد موضع کرملین این است که اسنودن باید درخواست خود برای دریافت پناهندگی سیاسی روسیه و آمادگی برای عدم فعالیت به ضرر آمریکا را مورد تایید قرار دهد.
پیشتر گزارش شده بود که ادوارد اسنودن افشاگر فعالیت های جاسوسی اینترنتی و کارمند سابق سازمان سیا آمریکا در دیدار با نمایندگان سازمان های مدافع حقوق بشر در فرودگاه شرمتیوو اعلام کرد که تصمیم گرفته است دوباره از روسیه درخواست پناهندگی سیاسی کند.
وی اوایل ژوئن حکم سری دادگاه آمریکا را منتشر کرد که طبق آن سرویس های اطلاعاتی به تمام مکالمات مردم در شرکت تلفنی بسیار بزرگ Verizon دسترسی پیدا کردند. وی همچنین اطلاعاتی در مورد برنامه مافوق محرمانه آژانس امنیت ملی PRISM را افشا نمود که امکان می دهد مراسلات الکترونیکی در بزرگترین سایت ها کنترل شود. دادگستری آمریکا اسنودن را به جاسوسی، دزدی و افشای اسناد محرمانه متهم کرده که مجازات این جرایم تا 10 سال حبس است.
همچنین صدای روسیه نیز گزارش داد: باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلفن کرد. دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی پوتین به خبرنگاران گفت که سران ایالات متحده و فدراسیون روسیه در مکالمه تلفنی مسئله همکاری های دو جانبه، مسائل امنیتی و مسئله ادوارد اسنودن، عامل سابق سازمان سیا را مورد بحث قرار دادند.
اسنودن قصد دارد در روسیه برای مدت موقت بماند تا زمانی که بتواند به آمریکای لاتین پرواز کند. وی به دریافت پناهندگی سیاسی در آمریکای لاتین نیز امیدوار است. اسنودن از کشورهایی که از وی حمایت کردند، به ویژه از روسیه، ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و اکوادور تشکر کرد. وی گفت که از تمام پیشنهادات واگذاری پناهندگی سیاسی در آینده استقبال خواهد کرد.
ویاچسلاو نیکنوف، نماینده مجلس سفلای روسیه پس از دیدار با اسنودن گفت: وی با شرایط واگذاری پناهندگی عنوان شده توسط پوتین موافق است. این شرط حاکی از آن می باشد که اسنودن نباید زیان به ایالات متحده آمریکا برساند./1421/9161/خ

ارسال نظرات