۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۷۶۱۵۲
برای نخستین بار؛

تفسیر کاربردی هدایتی قرآن در مشهد تدوین می شود

خبرگزاری رسا ـ تفسیر کاربردی هدایتی رضوان به همت یک پژوهشگر حوزوی در حال تدوین است.
قرآن کريم

حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اعلام این خبر به ویژگی های راهگشای قرآن کریم اشاره کرد و گفت: قرآن برای هدایت مردم و باز کردن گره های زندگی نازل شده و شفا است نه دارو زیرا دارو ممکن است اثر بکند یا نکند و اگر هم اثر داشته باشد همراه با عوارضی خواهد بود اما شفا، یعنی درمان قطعی است و بدون عوارض.

 

وی با بیان این که قرآن نسخه می دهد نه دارو و کار قرآن، سالم کردن و خوب کردن است نه فقط ارائه طریق، افزود: بر این اساس ما باید کنکاش کنیم که هر یک از سوره ها یا آیات قرآن کریم در پی گشودن چه گرهی از کار ماست؟. این در حالی است که تاکنون بیشتر در حد معنا و ترجمه به این کتاب آسمانی پرداخته شده اما در این طرح ما دنبال این هستیم که به عنوان نمونه، بگوییم چگونه می توان به «ایاک نعبد و ایاک نستعین» رسید؟

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در تفسیر هدایتی کاربردی «رضوان»، پس از رصد نیازهای جامعه و عرضه آن به قرآن کریم، پاسخ را به مخاطب ارائه می دهیم. البته افزون بر محتوا، متناسب بودن روش ارائه با مخاطب نیز مد نظر قرار دارد.

 

حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به وجود معضلاتی چون بی حجابی، عدم اعتماد به نفس و انواع فسادها در جامعه، ارائه الگوهای عملی و کاربردی را راهکاری مؤثر در رفع این معضلات دانست و گفت: سه گروه آیات در مورد حجاب در قرآن وجود دارد؛ آیاتی که مخاطب نبی مکرم(ص) است، آیاتی که مربوط به زنان محجبه است و آیاتی که با بدحجابان سخن می گوید. بنابراین ما وقتی می خواهیم بدحجابی را رفع و راهکار ارائه دهیم، باید به این تقسیم بندی توجه داشته باشیم.

 

 عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات خراسان رضوی همچنین با تأکید بر ضرورت ارتقای کیفیت آموزش قرآن در مدارس به منظور ارتقای انگیزه، تلاش و باور عمیق دانش آموز به تحصیل، ابراز داشت: نظام ارزشیابی در آموزش و پرورش و سازمان ها در عرصه های اقتصادی و سیاسی و روانشناسی نیازمند بازنگری است.

 

حجت الاسلام فیض آبادی با بیان این که 150 موضوع در مورد تربیت کودک در تفسیر رضوان مطرح شده است، افزود: بالابردن کیفیت کالا، نهادینه کردن فضایل در جامعه، نظام خانواده، نشاط در جامعه و سایر مشکلات اجتماعی از دیگر موضوعاتی است که در این تفسیر بدان پرداخته می شود.

 

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که تفسیر رضوان به هر دو روش ترتیبی و موضوعی به تفسیر آیات قرآن می پردازد، در مورد زمان انتشار این اثر، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از چهار جزء قرآن کریم کار شده است که در صورت وجود بانی مناسب، در اسرع وقت آماده چاپ خواهد بود.

 

گفتنی است؛ از این نویسنده حوزوی، کتاب های «روش بیان معارف قرآن برای مخاطب» و « صد روش روش تدریس مفاهیم قرآن» برای وزارت آموزش پرورش در دست چاپ است و کتاب های «مهارت بیان تفسیر کوتاه قرآنی»، «تولید ملی؛ سرمایه ملی» و «روش برداشت معارف از قرآن» نیز به دلیل نبود حامی، تاکنون منتشر نشده است./930/ت302/ب 

ارسال نظرات