۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۷۶۳۰۴
امام جمعه کلیبر:

ماه رمضان فرصتی برای تقویت صله رحم است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه کلیبر گفت: اگر میهمانی‌ها و دید و بازدید های ماه رمضان و البته سفره های افطاری به صورت ساده و بی آلایش گسترانده شود، به یقین همگان از این سنت حسنه استقبال خواهند کرد.
ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام سیدحسن موسوی، امام جمعه کلیبر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که یکی از ارزشمندترین سنت‌ها و عبادات در ماه مبارک رمضان صله رحم است، اظهار داشت: صله رحم آثار و برکات فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی عموم مسامانان دارد که ضمن برآورده شدن نیازهای عاطفی، موجب خبردار شدن از وضعیت حال یکدیگر می شود.

 

وی با اشاره به تعدادی از احادیث و روایات معتبر وارده بر اهمیت صله رحم ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: ترغیب و تشویق آموزه های دین مبین اسلام به سنت حسنه صله رحم، نه فقط براى دید و بازدید یکدیگر است؛ بلکه بیشتر براى رفع حوائج و حل سختى‏ها و درمان دردهاى نزدیکان، دوستان و آشنایان است.

 

امام جمعه کلیبر با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) یادآور شد: آن امام همام صله رحم را مایه نیکو شدن اخلاق، بخشندگی دست، خوشی دل و جان، افزایش رزق و تأخیر در اجل و مرگ دانسته‌اند، در مقابل ائمه اطهار قطع صله رحم را نیز مورد نکوهش قرار داده اند که ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای برقراری رابطه با آشنایی است که پیش از این قطع صله رحم شده بود.

 

حجت الاسلام موسوی با بیان این‌که آرامش روانی و سلامت جسم با صله رحم حاصل می شود، گفت: بر اساس آموزه های متعالی اسلام؛ حتی اگر بستگان، مایه آزار انسان را هم فراهم کنند، باز حق‏ گسستن پیوند را نداریم. از این رو چه نیکو خواهد بود که در ماه ضیافت الهی ما خود پیش‌قدم شده و با صله رحم دست مهر و دوستی به نزدیکانمان دراز کنیم.

 

وی با اشاره این‌که همه باید شرایط لازم برای برقراری سنت حسنه صله‌رحم را برقرار کنند، گفت: اگر میهمانی‌ها و دید و بازدید های ماه رمضان و البته سفره های افطاری به صورت ساده و بی آلایش گسترانده شود، به یقین همگان از این سنت حسنه استقبال خواهند کرد، مبادا صله رحم تبدیل به فرصتی برای تسویه حساب‌های شخصی سراسر گناه و معصیت شود.

 

امام جمعه کلیبر با تأکید بر این‌که امام سجاد(ع) در نصیحت فرزندش بر عدم معاشرت با کسانی که قطع رحم کرده اند، سفارش کرده است، گفت: رحمت الهی از خانه و خانواده کسی که قطع رحم کرده به دور است، بنابراین اگر به دنبال رحمت و برکت الهی در ماه ضیافت الله هستیم، نباید گرانی‌های اخیر و مشکلات اقتصادی مانع صلح رحم در ماه رمضان شود.

 

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: اگر کسی به بهانه گرانی‌ ارزاق از افطاری دادن و صله رحم خودداری کند، بداند که به رحمت و رزق الهی شک دارد، چراکه پیامبر اسلام بر افطاری دادن حتی با یک خرما و جرعه‌ای آب سفارش دارند، از این رو باید صلح رحم را ساده گرفت تا همگان بتوانند از فضیلت این سنت حسنه بهره مند شوند./935/ت303/ش

ارسال نظرات