۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۷۶۳۳۶
در دومین جلسه امام حسن شناسی تشریح شد؛

ماجرای بسیج دوازده هزار نفری برای یاری امام علی

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این‌که امام حسن(ع) خدمات ارزنده‌ای به اسلام کردند، گفت: بر ملاء کردن نقشه ابوموسی اشعری مبنی بر این‌که باید عبدالله بن عمر خلیفه شود و بسیج دوازده هزار نفر برای یاری امام علی(ع) از جمله خدمات امام حسن(ع) است.
 امام حسن مجتبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد جواد طبسی، محقق و و پژوهشگر تاریخ اسلام، در دومین جلسه از دوره کوتاه مدت امام حسن(ع) شناسی که در شبستان نجمه خاتون، حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد به بیان شخصیت بی‌مانند امام مجتبی(ع) از دوران کودکی تا امامت پرداخت.

وی گفت: امام حسن مجتبی(ع) در هفت سالگی جد بزرگوار خود را از دست دادند، هفت سال و چند ماه بیشتر نداشتند که مادر مهربان خویش را از دست داده و در کنار پدر گرامیشان تا سن 37 سال زندگی کردند، دوران کودکی امام حسن(ع) تا امامتشان دنیای از معارف است.

این استاد حوزوی خاطرنشان کرد: اگر حوادث کربلا را از امام حسین(ع) بگیریم، به اندازه امام حسن(ع) درباره امام سوم(ع) مطلب بیان نشده است، امام حسین(ع) تا زمانی که امام حسن(ع) حضور داشتند، هیچ اقدامی نکردند تا شخصیت امام دوم(ع) برای مردم آشکار شود، همچنین اگر مسؤولیت‌های امام حسن(ع) را در زمان امیرمؤمنان(ع) در نظر بگیریم نسبت به امام حسین(ع) بیشتر بوده است.

نقش امام حسن در انتقال آیات قرآن به حضرت زهرا

حجت‌الاسلام طبسی با بیان این‌که امام حسن(ع) شخصیتی ممتاز در جهان اسلام بودند، خاطرنشان کرد: در تاریخ نقل شده، ابوسفیان برای این‌که از پیامبر(ص) امان مجددی بگیرد، به مدینه آمد، بعد از آن که نتوانست امام علی(ع) را مجاب کند تا از پیامبر(ص) امان بگیرد، به منزل حضرت زهرا(س) رفت و از ایشان خواست که از پیامبر(ص) برای او امان نامه بگیرد، امام حسن(ع) که شاید در سن چهار سالگی بودند، دست به بینی ابوسفیان گذاشت و گفتند «تو مسلمان بشو من از پیامبر(ص) امان نامه می‌گیرم».

وی افزود: امام حسن(ع)، امامی هستند که حضرت زهرا(س) بسیار از آیات را از ایشان گرفتند، امام مجتبی(ع) در مجلس وحی پیامبر(ص) می‌نشستند و از رسول‌الله(ص) آیات وحی را یاد گرفته و به حضرت صدیقه کبری(س) بیان می‌کردند، شخصیتی بودند که از عالم غیب خبر می‌دادند، حرف دل پیامبر(ص) را می‌فرمودند و با علم و معرفتی که داشتند دشمن را مجاب می‌کردند تا مسلمان شوند.

این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با تأکید بر این‌که هنوز چگونگی بهره‌گیری از علوم اهل‌بیت(ع) را نمی‌دانیم، اظهار داشت: امام حسن(ع)، 47 سال میان امت اسلام بودند، روز به روز زندگی ایشان پر از درس است و اگر تمام مقاطع زندگی ایشان مورد بحث قرار گیرد باز هم جای بحث دارد.

وی تصریح کرد: امام دوم(ع) به سبب شخصیت بزرگی که در جهان اسلام داشتند همواره مورد هجوم دشمنان بودند، دشمنان پس از رحلت پیامبر(ص) انتقام سختی از اهل‌بیت(ع) گرفتند، حتی در تاریخ نقل شده، به معاویه گفته شد، تو پنجاه سال با اهل‌بیت(ع) مبارزه کردی، دیگر مبارزه با این خاندان بس است، معاویه گفته بود «به قدری مبارزه می‌کنم تا نسل آینده دیگر نام علی را نیز بر زبان نیاورد».

حجت‌الاسلام طبسی با اشاره به این‌که دشمنان اسلام همواره برای خرد کردن شخصیت‌های اسلام تمام تلاش‌های خود را می‌کردند، خاطرنشان کرد: هیچ ماجرایی نبود که دشمنان برای آن حدیث جعل نکرده باشند، حتی به دروغ گفته بودند که امام علی(ع) نماز نمی‌خوانند.

امام حسن،‌ امام جمعه بصره و کوفه

وی گفت: دشمنان وقتی دیدند رسول‌الله(ص) اهل‌بیت را به عنوان جانشین خود معرفی کردند، در تلاش بودند پس از پیامبر(ص) چهره مقدسی در اسلام نباشد، از این‌رو نام صحابه را بیان کرده و مورد احترام ویژه‌ای قرار دادند.

این استاد حوزوی در ادامه به مسؤولیت‌های امام حسن(ع) در زمان امیرمؤمنان(ع) اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) مسؤولیت‌ها موقتی همانند امامت نماز جمعه در شهر بصره و کوفه را به امام حسن(ع) سپردند.

وی افزود: همچنین امام علی(ع) در جنگ جمل، امام مجتبی(ع) و عمار را به کوفه فرستادند، امام حسن(ع) نیز با خطبه غرایی که داشتند با اخلالگرهای ابوموسی اشعری مقابله کرده و در آن زمان دوازده هزار نفر که بسیار از آن‌ها امیرمؤمنان(ع) را ندیده بودند، را بسیج کرد و به بصره برای یاری امام علی(ع) فرستادند.

ابوموسی اشعری: عبدالله بن عمر باید خلیفه شود

پژوهشگر تاریخ اسلام، رفتن به سوی پادشاه روم و بیان مواضع امیرمومنان(ع) برای آن پادشاه را از دیگر خدمات امام حسن(ع) به اسلام دانست و خاطرنشان کرد: پس از آن‌که برخی از مسلمانان به حکمیت اعتراض داشتند، امیرمومنان(ع) به امام حسن(ع) فرمودند «حسن جان؛ بلند شو و جواب اعتراضات این افراد را بده»، امام حسن(ع) برخواستند و به تبیین سیاست‌های امام علی(ع) پرداختند و نقشه ابوموسی اشعری مبنی بر این‌که باید عبدالله بن عمر خلیفه شود را خنثی کرده و اعتراضات تمام شد.

وی تأکید کرد: امام حسن(ع) شخصیتی بودند که از دوران کودکی زندگی خاصی داشته و دشمنان می‌دانستند که از شخصیت‌ها اسلام می‌شوند، از این‌رو ایشان را زیر ذره بین گرفتند تا این شخصیت گرامی را از عالم هستی محو کنند، به همین منظور نیز به جعل روایت مبنی بر این‌که امام حسن(ع) بسیار زن می‌گیرند و طلاق می‌دهند، پرداختند، در برخی از کتاب‌های اهل تسنن آمده «امام حسن(ع) چهار صد زن گرفته و طلاق داده است»، مگر امام حسن(ع) چند سال عمر کردند، مگر چند فرزند داشتند و باید گفت که این یک دروغ آشکار است.

علت جعل روایت درباره امام حسن چه بود؟

حجت الاسلام طبسی درباره علت جعل روایت «امام حسن(ع) تند تند زن می‌گرفتند و طلاق می‌دانند»، خاطرنشان کرد: در زمان معاویه این موضوع مطرح نبود، بلکه از زمان بنی عباس جعل چنین سخنانی آغاز شد، در زمانی که شورش های بنی حسن(ع) و حسین(ع) انجام می‌شد، بنی عباس نیز راهی برای کنترل شورشیان نداشتند، از این‌رو می‌گفتند که جد شما، امام حسن(ع) بسیار زن می‌گرفتند و طلاق می‌دادند تا به این شکل شخصیت‌های انقلابی که از فرزندان امام حسن(ع) بودند را خرد کنند./993/پ201/ی

ارسال نظرات