۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۲
کد خبر: ۱۷۶۳۶۱
در مشهد؛

چهارمین نشست معنوی اسرار حج و آداب حضور برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه، گفت: خداوند می‌فرماید هرکس مستطیع است به حج برود، اما مستحب است انسان برای حج قرض بگیرد؛ البته اگرچه حج واجب او محسوب نمی‌شود ولی مانعی ندارد.
شوقه کعبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست چهارم از سلسله نشست‌های معنوی اسرار حج و آداب حضور به همت دفتر نمایندگی حوزه ولی فقیه در امور حج و زیارت منطقه خراسان، شب گذشته در عرصه میدان شهدای مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه در این نشست بحث خود را به اهمیت اخلاص در حج اختصاص داد و گفت: قرآن می‌فرماید وقتی برای انجام حج به مسجدالحرام رفتید و بعد از اتمام طواف، باید نماز طواف را پشت مقام ابراهیم بخوانید.

وی با طرح این سؤال که مقام ابراهیم چه خصوصیتی دارد که تمام مردم عالم و حتی هر نبی و ولی خدا باید پشت این مقام بایستد و اگر جلوتر برود نماز طواف او باطل است، گفت: وقتی ابراهیم مشغول بنای کعبه بود، ‌دیوار را که بالا برد به جایی رسید که دیگر دستش نمی‌رسید، سنگی زیر پای خود گذاشت تا بالاتر برود و همان سنگ زیر پای ابراهیم تا قیامت نشانه همه نمازگزاران عالم است.

وی افزود: خداوند به ابراهیم می‌فرماید تو برای حج اعلام کن و ما صدای تو را به همه عالم می‌رسانیم؛ این آیات خداوند به معنی این است که اخلاص تنها چیزی است که از انسان خریداری خواهد شد.

این مبلغ مذهبی با تأکید بر این‌که اگر انسان خالصانه قدم بردارد، خداوند نیز عمل او را خریداری می‌کند، گفت: همچنین روزی هاجر و اسماعیل به مکه آمدند که این بانوی مهاجر فقط برای خداوند از تمام هستی خود گذشته بود؛ همه انسان‌ها حتی نبی و ولی خداوند نیز تا قیامت باید هجر اسماعیل را کنار طواف خود قرار داده و آن را دور بزند و اگر داخل هجر شود حتما طواف او باطل است، زیرا اینجا قبر مادری است که با سختی تمام فرزند خود را به این سرزمین آورده و خالصانه قدم برداشت.

وی تصریح کرد: حج سراپا اخلاص است و در این راه باید سختی کشید؛ خداوند می‌فرماید هرکس مستطیع است به حج برود، اما مستحب است انسان برای حج قرض بگیرد؛ اگرچه حج واجب او محسوب نمی‌شود ولی مانعی ندارد، چنانچه قرآن نیز کسانی را که با سختی و مشکلات به این سفر می‌آیند، تمجید می‌کند.

وی در پایان با اشاره به این‌که اخلاق خوب نیز از نشانه‌های اخلاص در این سفر معنوی است، گفت: متأسفانه گاهی زائر خانه خدا در فرودگاه یا هتل یا صف اتوبوس، بداخلاقی کرده و به حج خود اشکال وارد می‌کند.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم غرفه‌‌هایی نیز برای آموزش مسائل حج و سرگرمی کودکان همچنین مسابقه کتابخوانی برای بزرگسالان برپا شده است./9315/پ202/پ

ارسال نظرات