۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۱۷۶۴۹۹
استاد حوزه و دانشگاه:

آراستگی ظاهری با افراط و تفریط حاصل نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که آراستگی ظاهری به سبب آراستگی باطنی به وجود می‌آید، گفت: برخی از افراد فکر می‌کنند، می‌توانند با افراط و تفریط در آرایش جلب توجه کنند، در حالی که آراستگی واقعی مربوط به باطن فرد است.
حجت الاسلام سيد حسين مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه، در ششمین روز ماه مبارک رمضان و در جمع زائران و مجاوران حرم کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به روایتی از ائمه(ع)، گفت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «اگر انسان اصول رفتار با خدا، خود، دیگران و دنیا را بداند، در دنیا و آخرت سعادت‌مند می‌شود».

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که امروز افراد با آن درگیر هستند، عدم آشنای با اصول تعامل و معامله با خدا، خود، دیگران و دنیا است، ما اگر به گفته اهل‌بیت(ع) درباره اصول رفتار و معامله با این چهار مسأله توجه داشته باشیم در دنیا و آخرت سعادت‌مند می‌شویم.

غفلت مهم ترین مشکل بندگان

خطیب توانای کشور تصریح کرد: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «یا اباذر، اگر مردم به وصیت و گفته‌های ما در مسائل توجه می‌کردند، خیر دنیا و آخرت را برای خود رقم می‌زدند»، تمام مشکلات ما در زندگی فردی و اجتماعی نیز به سبب غفلت از روایت ائمه(ع) است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در روایت آمده «اگر هم و غم فردی آخرت باشد، خدا غم‌های دنیا را از او دور می‌کند»، خاطرنشان کرد: بلا و مشکلاتی که برای مردم به وجود می‌آید به سبب این‌ است که مردم تنها به دنبال ساخت دنیا خود بوده و به آخرت کم توجه شدند.

وی تصریح کرد: وقتی بلا نازل می‌شود، باید به سوی خدا بازگشت، چرا که خدا بهترین و تنها پناهگاه برای بندگان او است، البته باید توجه داشت نزول بلا گاهی به عنوان کفاره است، یعنی فردی مرتکب گناهی شده و خدا برای این‌که آن گناه را از پرونده اعمال او پاک کند، برای آن فرد بلا می‌فرستد.

گناه چهره انسان را زشت می‌کند

حجت‌الاسلام مؤمنی، ارتقای مقام بندگی را از دیگر دلایل گرفتاری برخی افراد به مشکلات دانست و اظهار داشت: ممکن است مشکلات وسیله‌ای باشند برای رساندن فرد به درجات عالی سلوکی، اما بیشتر گرفتاری‌های افراد به عنوان کفاره گناه است.

وی تأکید کرد: تمام تلاش ما باید کسب رضای خدا باشد، اگر فردی به دنبال کسب رضای خدا باشد، خدا نیز کار دنیا و آخرت او را آسان می‌کند، پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند «اگر دیدید از در و دیوار بر شما بلا نازل می‌شود، دعا کنید و بهترین دعا استغفار است».

این خطیب توانای کشور با تأکید بر این‌که اگر انسان باطن خود را آراسته کند، خدا ظاهر او را نیز آراسته خواهد کرد، گفت: اگر فردی در باطن پاک باشد و گرفتار گناه نشود، خدا در ظاهر نیز به او آراستگی می‌دهد.

وی ادامه داد: به جای این‌که انسان تنها وقت برای آراسته کردن ظاهر خود خرج کند، بهتر است این زمان را برای آراستگی باطن خود انجام دهد، انجام گناه آراستگی باطنی فرد را می‌گیرد و نتیجه زشتی باطن، زشتی ظاهر است.

چگونگی اصلاح رابطه خود با دیگران

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که آراستگی ظاهری به سبب آراستگی باطنی به وجود می‌آید، اظهار داشت: برخی از افراد فکر می‌کنند، می‌توانند با افراط و تفریط در آرایش جلب توجه کنند، در حالی که آراستگی واقعی مربوط به باطن فرد است، نگاه به نامحرم و انجام گناه چهره فرد را زشت می‌کند.

وی افزود: انسان باید زیرک باشد و در دام گناه گرفتار نشود، هر روز باید از خدا بخواهیم تا ما را از گناه حفظ کند، در روایت آمده است «اگر انسان رابطه خود با خدا را اصلاح کند، خدا رابطه او با بندگان را اصلاح می‌کند، ولی کسی که در تلاش باشد رابطه خود با دیگران را اصلاح کند، افزون‌بر این‌که نمی‌تواند رابطه خود با دیگران را اصلاح کند، رابطه او با خدا نیز اصلاح نمی‌شود»./993/پ202/ی

ارسال نظرات