۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۱۷۶۵۰۰
در سومین جلسه امام حسن شناسی بررسی شد؛

مبارزه با حکومت معاویه با رفتار و اخلاق نیک

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که امام حسن مجتبی(ع) پس از پذیرفتن صلح دست از مبارزه با ظالمان برنداشتند، گفت: امام حسن(ع) پس از صلح، با اخلاق و رفتار خویش مردم را تحت تأثیر قرار داده و با حکومت معاویه به مبارزه برخواستند.
امام حسن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سلیمانی، پژوهشگر تاریخ اسلام، در سومین جلسه دوره کوتاه مدت امام حسن(ع) شناسی که در شبستان نجمه خاتون، حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، به بررسی دوره امامت و علت صلح ایشان پرداخت.

وی گفت: مواضع اهل‌بیت(ع) محدود به یک زمان و مکان خاصی نمی‌شود، ائمه(ع)، امامان حق بودند و موضع‌گیر این بزرگواران افزون‌بر این‌که در سرزمین‌های اسلامی اثر داشت در سرزمین‌های غیر اسلامی نیز اثرگذار بود.

این استاد حوزوی با اشاره به این‌‌که قیام و سکوت ائمه(ع) بر اساس مصلحت بوده است، اظهار داشت: اهل‌بیت(ع) به تمام مواضع شیطان و سپاه شیطان آگاه بودند، همچنین مدار و افق دید ائمه(ع) بسیار گسترده بود، از این‌رو هم قیام و هم سکوت امام(ع) به صلاح اسلام و برای رضای خدا بوده است.

وی ادامه داد: در زمان امام حسن(ع) معاویه و سپاه کفر بر جهان اسلام حکومت می‌کرد، امام(ع) نیز برای این‌که اسلام به وسیله این افراد شیطان صفت از بین نرود، سکوت کرده و صلح را پذیرفتند.

حجت‌الاسلام سلیمانی با بیان این‌که مدت امامت امام مجتبی(ع)، 10 سال بود، خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) هفت سال در محضر پیامبر(ص) بودند و در این مدت به سبب کمی سن حضور فعالی در اجتماع نداشتند، البته در این مدت تحت تربیت و علاقه شدید رسول‌‌الله(ص)، امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بودند.

وی افزود: در دوره امیرمؤمنان(ع) نیز امام حسن(ع) به احترام پدر بزرگوارشان، زیاد در مسائل موضع نمی‌گرفته و به احترام امام علی(ع)، سکوت می‌کردند؛ در روایتی از پیامبر(ص) آمده «حسن از من است، کسی که من را دوست داشته باشد ولی حسن را دوست نداشته باشد، من را نیز به دروغ دوست‌ دارد، آن کس که می‌گوید رسول‌الله تو را دوست دارم، ولی حسن را دوست ندارم من را نشناخته است».

محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام حضور امام حسن(ع) در میان افراد کساء و روز مباهله را نشان از جایگاه والای ایشان دانست و گفت: جبرئیل از کسانی بود که قبطه می‌خورد در میان اهل کساء باشد، همچنین در قرآن از افراد که در روز مباهله شرکت کردند تعبیر به فرزندان پیامبر(ص) شده است.

وی تصریح کرد: وقتی امام علی(ع) به حکومت رسیدند، امام حسن(ع) 32 سال بودند و در مدت حکومت امیرمؤمنان(ع) از افراد تأثیرگذار بوده و در سه جنگ بزرگ جمل، صفین و نهروان حضور داشته و به جهاد در راه خدا پرداختند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان تأکید بر این‌که امام مجتبی(ع) پس از پذیرفتن صلح دست از مبارزه با ظالمان برنداشتند، اظهار داشت: امام حسن(ع) پس از صلح، با اخلاق و رفتار خویش مردم را تحت تأثیر قرار داده و با حکومت معاویه به مبارزه برخواستند.

وی ادامه داد: امام حسن(ع) با اخلاق و رفتار خود نشان دادند که زندگی معاویه برخلاف سبک زندگی اسلامی است و با زندگی زاهدانه به مبارزه با تجمل‌گرایی که در آن زمان بیشتر اصحاب گرفتار آن شده بودند پرداختند.

حجت‌الاسلام سلیمانی در پایان گفت: امام سجاد(ع) در روایتی می‌فرمایند «حسن بن علی، بسیار عبادت می‌کرد و زندگی زاهدانه داشتند»./993/پ202/ی

ارسال نظرات