۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۰
کد خبر: ۱۷۶۵۱۸
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی:

عدم تبیین پژوهش‌های وحیانی یک مشکل جدی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة گفت: یک مشکل جدی ما این است که پژوهش‌های وحیانی، مراحل و مهارت‌های آن را خوب تعریف و تبیین نکرده‌ایم و مشکل دیگر ما این است که در برنامه‌های درسی و آموزشی خود روی یک نوع پژوهش‌ کار کردیم.
بيست و يکمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، طرقی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة، شامگاه دوشنبه بیست و چهارم تیرماه در بخش پژوهش بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ابراز داشت: پژوهش‌های دستورخواهی از دین به دنبال این هستند که دین چه حکم و دستوری را برای بشر توصیه می‌کند و این پژوهش‌ها با توجه به گستردگی‌شان یکی از جدی‌ترین پژوهش‌هایی هستند که بشر امروز به آن رسیده و با عقل، حس و تمامی تجارب بشریت در این حیطه قدرت شناسایی همه اعمال مطلوب را ندارد.

وی افزود: از این لحاظ دومین پژوهش وحیانی که دین به آن توجه دارد پژوهش‌هایی است که به دنبال بایدها و نبایدها است و این حیطه به دو قسم تقسیم شده که یکی از آن به اعمال جوارحی ما یعنی پژوهش‌های فقهی است و حیطه دیگر اعمال جوانحی ما است که اخلاق عهده دار آن شده است.

طرقی اظهار داشت: پژوهش‌های وحیانی به سه دسته اعتقادی، فقهی و اخلاقی تقسیم می‌شوند و مهم‌ترین نکته این است که برای این‌که پاسخ سوال خود را بدهیم قبل از هر چیزی سراغ وحی می‌رویم اما اگر برای جواب به سراغ عقل رفتیم دوبحث پیش می‌آید که یکی عقل خود بنیان و دیگری عقل برهانی است که مدنظر قدما بوده و به نوعی به آن اطلاق پژوهش‌های وحیانی به این معنا که عقل هم تا حدی توان شناخت وحی دارد را می‌کند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة افزود: اگر برای شناخت مجهول خود به سراغ عقل رفتیم، عقلانی میشود و اگر به سراغ نقل رفتیم و نقل ما وحیانی بود به این مجموعه پژوهش‌های وحیانی می‌گوییم و به صورت کلی مجهول پژوهش وحیانی گاهی به اعتبار نوع، گاهی روش و گاهی به اعتبار سطح آن مجهولات تقسیم بندی می‌شود.

وی با بیان این‌که در پژوهش‌ها مهم‌ترین چیز گام‌هایی است که برای به نتیجه رسیدن آن انجام می‌گیرد ابراز داشت: نخستین نکته این است که برخی‌ پژوهش‌ها کامل است و برخی کامل نیست مانند اعمال کارا و غیر کارا که از این لحاظ پژوهش‌های دینی دچار مشکل است و در نکته دوم علاوه بر توجه به انواع پژوهش‌ها متوجه تمایز آن هم خواهیم شد.

طرقی گفت: یک مشکل جدی ما این است که پژوهش‌های وحیانی، مراحل و مهارت‌های آن را خوب تعریف و تبیین نکرده‌ایم و در نتیجه به دام این بلا‌ها افتادیم و مشکل دیگر ما این است که در برنامه‌های درسی و آموزشی خود روی یک نوع پژوهش‌ کار کردیم.

وی در پایان افزود: ما اگر بخواهیم باعث توسعه پژوهش‌ها وحیانی شویم و توجه همه انواع آن را در محیط‌های علمی جلب کنیم، باید به سراغ مشخص کردن ماهیت و چیستی، تمایزاتش با دیگر پژوهش‌ها و بیش از پیش به مهارت‌های گام‌های آن بپردازیم./9598/پ203/ص

ارسال نظرات