۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۱۷۶۵۴۳
استاد اخلاق حوزه:

کنترل هوای نفسانی معنای سبک زندگی دینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به فضیلت روزه‌داری و نقش آن در ایجاد سبک زندگی دینی گفت: کنترل قوای نفسانی و صبر و استقامت و حفاظت و مراقبت از فطرت پاک انسانی، همان سبک زندگی دینی است.
ماه رمضان

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فضیلت روزه‌داری و نقش آن در ایجاد سبک زندگی دینی گفت: هدف اصلی روزه همان‌گونه که بر پیشینیان ما واجب بوده، این است که انسان تقوا را پیشه زندگی خود قرار دهد.

وی افزود: درباره معنای تقوا تعاریف زیادی وجود دارد، که هر کدام تقوا را به گونه‌ای معنا کرده‌اند ولی بهترین تعبیر، عبارت امام علی(ع) در نهج‌البلاغه است که می‌فرماید که « تقوا زمام و قوام است و در معنای تقوا معارف زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها تمسک پیدا کنید».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره حقیقت تقوا اظهار داشت: حقیقت تقوا این است که انسان سبک زندگی مبتنی بر تقوا را برای خود انتخاب کند و از طرفی به خویشتن داری خود در زندگی توجه داشته باشد تا از مسیر زندگی مبتنی بر تقوا خارج نگردد.

وی صبر و استقامت را عامل موفقیت انسان در مسیر بندگی دانست و تصریح کرد: خویشتن داری شامل کنترل نفس، مهار نفس، مدیریت هوای نفسانی در تمام زمینه‌ها و استقامت و پایداری است، یعنی انسان علاوه بر کنترل قوای نفسانی در تمام مسیرها، صبر و استقامت را توشه راه خود قرار دهد.

‌این استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: کنترل قوای نفسانی و صبر و استقامت و حفاظت و مراقبت از فطرت پاک انسانی، همان سبک زندگی دینی است که در ماه مبارک و پربرکت رمضان به نقطه اوج خود می‌رسد، بنابراین سبک زنگی دینی صحیح، مبتنی بر تقوا و خویشتن‌داری است.

وی با اشاره به این که تقوی رکن زندگی انسان مؤمن است افزود: تقوای الهی را نمی‌توان به صورت جزء به جزء در زندگی به کار بریم و انسان با تقوا به کسی اطلاق می‌شود که ملکه تقوا در او وجود داشته باشد و زندگی او بر پایه تقوی شکل گرفته باشد.

حجت‌الاسلام عباسی خاطر نشان کرد: سبک زندگی دینی مبتنی بر تقوا انسان را قابل پیش بینی می‌کند و نقطه شروع زنگی مبتنی بر تقوا، شکم و طعام است که برنامه ماه پر فضیلت رمضان از نخوردن شروع می‌کند تا به ابعاد دیگر دست پیدا کند یعنی از اولین نیاز بشر در زندگی صرف نظر می‌کند.

وی درباره برنامه ماه مبارک رمضان برای تعالی انسان گفت: ماه رمضان پیام آور این مطلب است که انسان باید تمام خروجی‌ها و ورودی‌های جسمی و روحی خود را کنترل کند و این کار را در تمام اوقات زندگی خود استمرار دهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: خداوند متعال در ماه مبارک رمضان انسان را با اولین نیازش که همان خوردن و آشامیدن است، مورد آزمایش قرار می‌دهد، بنابراین ماه رمضان تمرینی برای کنترل خویشتن داری است که مبتنی بر مدیریت رفتارها و تمایلات است.

وی در پایان تأکید کرد: استقامت در راه مبارزه با هوای نفس و چنگ اندازی به دامن تقوای الهی، که از معارف قرآنی و روایی صادر می‌شود انسان را به بالا رفتن از پله‌های ترقی رهنمون می‌سازد و دنیا و آخرت را آباد می‌نماید که البته در این زمینه در روایات ائمه معصومین(ع) و آیات قرآن سفارش‌های فراوانی شده است./919/ت302/ن

ارسال نظرات