۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۱۷۶۵۴۹

ماهیت دستورات دینی تقویت تقوا و تقرب به خداوند است

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر علوم دینی گفت: ماهیت دستورات، احکام و آموزه های دینی در حقیقت تقویت مولفه های تقوای فردی و اجتماعی و تقرب به ذات خداوند است.
ماهیت دستورات دینی تقویت تقوا و تقرب به خداوند است

حجت الاسلام حسن عباس‌زاده، استاد و پژوهشگر علوم دینی در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار داشت: ماه مبارک رمضان ابعاد مختلف زندگی انسان مانند بعد مادی و معنوی زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

 

 

وی ادامه داد: ماه رمضان با سلامتی و صحت جسمانی به‌ویژه صحت دستگاه گوارش انسان، در یک مدت معین این عضو مهم بدن که تمامی بیماری ها و سلامتی انسان از آنجا ناشی می شود را با طبابت خاص خود سالم‌سازی می کند.

 

حجت الاسلام عباس زاده افزود: تمامی کارشناسان بهداشت و درمان فواید روزه داری را مورد تحققیق و بررسی قرار داده و حتی در کشور شوروی سابق با تحلیلی که از ماه مبارک رمضان انجام گرفته و نتیجه آن به صورت یک کتاب گرد آمده است، ثابت شده که هیچ نسخه‌ای همانند ماه رمضان و روزه‌داری برای طبابت جسم انسان موثر نیست چون از هر حیث، سلامتی انسان را تضمین می‌کند.

 

وی به بعد روحی ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: ماه رمضان به واقع یک عرفان مستمر در انسان روزه دار به وجود می‌آورد که این مسأله کاملا محسوس است چراکه اراده و شخصیت معنوی انسان در این سی روز افزایش می یابد بنابراین اطاعت سی روزه از خداوند متعال موجب می‌شود که اراده انسان تقویت شده و در زندگی وی نهادینه شود و اینکه با یک برنامه منظم در این ماه، به خداوند تبارک و تعالی نزدیک شود.

 

به گفته حجت الاسلام عباس ‌زاده، انسان هر لحظه که اطاعت خدا را انجام داده و گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کند، فاصله خود و خدا را از میان بر می‌دارد.

 

وی در خصوص اهمیت نماز و روزه از زمان خلقت انسان گفت: بنابر آیات قرآن کریم، در نظام بشریت حتی در زمان حضرت ادم و حوا که تنها دو نفر در این دنیای با عظمت زندگی می‌کردند نیز با اینکه احکامی مانند امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، ذکات، خمس و حج وجود نداشت اما نماز و روزه وجود داشت.

 

وی گفت: نماز و روزه از عبادات اساسی هستند چون ماهیت این دو عبادت تقرب به خدا و عبودیت است برای همین خداوند در قرآن فرمود" ای کسانی که ایمان آوردید ما روزه را برای تمامی ملت‌های گذشته واجب کرده و برای شما نیز واجب کردیم تا مقدمات تقوا در زندگی خود را فراهم کند".

 

این مدرس حوزوی افزود: تقوا یعنی یک زندگی منظمی که انسان را از تمامی زشتی‌های اجتماعی باز می‌دارد و به واقع نیز این هدف نهایی پروردگار عالم است، بنابراین خداوند رمضان را با یک سبک و سیاق جدی در نظر گرفته و به آن سفارش کرده است./936/ت302/ب

ارسال نظرات