۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۷۶۵۸۹
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد؛

تاکید آیت الله مکارم بر آسیب شناسی بالارفتن سن ازدواج و افزایش آمار طلاق در جامعه

خبرگزاری رسا ـ‌ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اظهار تاسف از بالا رفتن آمار طلاق در کشور، دوری از تعلیمات اسلامی را عامل مهم این مساله دانست و از جامعه شناسان خواست علل و تبعات این پدیده اجتماعی را مورد واکاوی قرار دهند.
نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست های تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، با ابراز تاسف از بالا رفتن آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج در جامعه، تصریح کرد: طلاق در برخی اوقات یک ضرورت اجتماعی است و راهی جز طلاق باقی نمی ماند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در عین حال که طلاق در اسلام مجاز و گاهی یک ضرورت به حساب آمده، اما در تاکیدات و روایات حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) از آن به عنوان منفورترین و زشت ترین مباحات یاد شده است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه جامعه و خانواده ها به پیامدها و عواقب ناگوار و ویرانگر طلاق، بیان داشت: آمار طلاق باید در جامه به حداقل برسد، متاسفانه در جامعه ما ازدواج سخت شده و در مقابل خیلی راحت از همدیگر جدا می شوند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم آسیب شناسی این مساله از سوی جامعه شناسان و متخصصان تاکید کرد و گفت: شنیده شده که در جوامع دانشجویی طلاق بیشتر است،‌ این مساله جای تعجب دارد و جامعه شناسان باید علل این مساله را مورد واکاوی و بررسی قرار دهند.
این مرجع تقلید توقعات زیاد و بیجا و نداشتن گذشت را از مهم ترین عوامل ناسازگاری و طلاق در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل طلاق مهریه های سنگین است که برخی تصور می کنند با این کار جلوی طلاق را می گیرند در حالی که این گونه نیست.
مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل طلاق بالا رفتن سن ازدواج در جامعه است؛ اسلام توصیه می کند که در سنین پایین تر ازدواج صورت گیرد و به لحاظ پزشکی نیز ثابت شده که فرزندانی که در سنین بالا متولد می شوند استعداد فرزندانی که در سنین پایین تر به دنیا می آیند را ندارند.
این مرجع تقلید آثار منفی طلاق را بسیار زیاد دانست و تصریح کرد: اگر در مساله طلاق پای فرزند در میان باشد عواقب و تبعات آن بیشتر خواهد بود؛ فرزندان طلاق فرزندان خطرناکی هستند و خود و جامعه را دچار مشکل خواهند کرد.
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گاهی به سبب وجود یک طلاق دو فامیل با یکدیگر دشمن می شوند و نسبت به یکدیگر کینه پیدا می کنند.
وی با اشاره به تدابیر دین مبین اسلام برای پیشگیری از طلاق در جامعه، به آیاتی از قرآن کریم استناد کرد و گفت: معاشرت صحیح در زندگی، افزایش محبت بین زوجین و مراجعه به حَکَم از جمله تعالیم اسلام برای پیشگیری از طلاق است و البته اگر راهی جز طلاق باقی نماند باید به بهترین شکل ممکن از هم جدا شوند به نحوی که امکان بازگشت وجود داشته باشد.   
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: ای کاش دستورات اسلامی مورد عمل قرار می گرفت و ازدواج ها ساده برگزار می شد و آمار طلاق کاهش می یافت تا جامعه از آسیب ها رهایی می یافت. /924/پ202/ج
ارسال نظرات