۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۷۶۶۲۷
استاد حوزه و دانشگاه:

احتکار و گران فروشی با روح جامعه اسلامی در تضاد است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در جامعه اسلامی نباید احتکار و کم فروشی وجود داشته باشد، ادامه داد: در روایت داریم اگر دزد بمیریم بهتر از آن است که محتکر بمیریم.
اقتصاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام ابراهیم یعقوبیان، محقق و استاد حوزه و دانشگاه امروز در سلسله جلسات راهکارهای تحقق توسعه اقتصادی که در مسجد امام رضا(ع) آمل برگزار شد با بیان این که سال 92 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام گذاری شده است، گفت: انتخاب این نام به سبب دغدغه ای است که مقام معظم رهبری نسبت به مساله اقتصاد دارند.

 

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در اهداف هزاره سوم آورده است که باید زندگی سالم برای مردم ایجاد کنیم که از مولفه های آن حرکت مردم به سمت آموزش، توجه به سمت معنویت و ریشه کنی فقر در سطح جامعه جهانی است.

 

حجت الاسلام یعقوبیان، گفت: در سبک زندگی اسلامی نباید فقر وجود داشته باشد و ما راه زندگی را بد می رویم که باید فکر کنیم تا در مسیر صحیحی قرار بگیریم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که گاهی اوقات فقر ریشه فردی دارد، بیان داشت: بعضی افراد فقیر کسانی هستند که تنبل بوده و به دنبال کار نمی روند.

 

وی با اشاره به این که برخی افراد به دنبال کاسبی هستند اما کاری نکنند بهتر است، خاطرنشان کرد: برای کسب عزت انسان باید صبح زود به دنبال کار بوده و دل به انجام آن دهد.

 

حجت الاسلام یعقوبیان ادامه داد: عده ای از افراد جامعه اسراف کار بوده و خرج های بیهوده دارند که باید تا می توانیم به نحو درستی هزینه کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که عده ای از مردم کنترل نقدینگی ندارند و نمی دانند پول را در کجا هزینه کنند، گفت: انسان باید مدیریت صحیحی نسبت به دارایی خود داشته باشد.

 

وی با تاکید بر این که گاهی از مواقع عده ای از مردم فرصت طلب به دنبال ربا بوده تا سرمایه های آنان بدون زحمت افزایش پیدا کند، بیان داشت: ربا تنها گناهی است که خداوند منان در قرآن کریم فرمود اعلان جنگ مستقیم با من است.

 

حجت الاسلام یعقوبیان با بیان این که در جامعه اسلامی نباید احتکار و کم فروشی وجود داشته باشد، ادامه داد: در روایت داریم اگر دزد بمیریم بهتر از آن است که محتکر بمیریم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که احتکار عامل فقر و گرانی در جامعه است، بیان داشت: با احتکار کالا گرانی کاذب ایجاد شده و جامعه به سمت تنش می رود.

 

وی ادامه داد: ایجاد نظام تکاثری و افراطی از عوامل ایجاد فقر در جامعه است که وقتی جنس در بازار نباشد قیمت کالا بالا می رود.

 

حجت الاسلام یعقوبیان در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که گاهی اوقات نباید به گونه ای زندگی کنیم که دیگران به چشم حقارت به ما نگاه کنند، بیان داشت: مقابل انسان های مغرور نباید کوتاه بیاییم و باید پوزه آنان را به خاک بمالیم./950/پ202/ش

ارسال نظرات