۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۱۷۶۶۴۱

ناکامی غرب در تحریم ایران

خبرگزاری رسا ـ با مخالفت های چین و روسیه، غرب نتوانست تحریم های جدیدی علیه کشورمان اعمال نماید.
شوراي امنيت سازمان ملل متحد

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله بخش فارسی تلویزیون دولتی آلمان در گزارشی خبر از ایجاد شکاف عمیق در شورای امنیت سازمان ملل بر سر تشدید تحریم ها علیه کشورمان خبر داد.
در گزارش این رسانه دولتی آمده است: نماینده استرالیا در سازمان ملل، دوشنبه 24 تیر اعلام کرد که در کمیته ویژه شورای امنیت برای اعمال تحریم ها علیه ایران٬ بر سر این‌که آزمایش های موشکی ایران در سال گذشته ناقض تحریم های اعمال شده علیه برنامه هسته‌ای و موشک های بالستیک ایران بوده یا نه٬ اختلافات جدی پدید آمده است.
روسیه و چین از پذیرش این‌که این آزمایش ها ناقض تحریم های اعمال ‌شده بوده٬ خودداری کردند و همین مساله پیشنهاد گروه کارشناسی درباره ایران که مدعی نقض تحریم ها بود را رد کرده است. برخی از دیپلمات‌های سازمان ملل گفته‌اند که این اختلافات می‌تواند مانع تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران شود.
کمیته ویژه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران از 15 عضو این شورا تشکیل شده است. عامل اصلی بروز اختلافات در این کمیته٬ ادامه حمایت‌های چین و روسیه از ایران است. قدرت‌های غربی بار دیگر در متقاعد کردن این دو کشور برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی با هدف وادار کردن رهبران آن به تغییر رویکرد در قبال برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای ناکام مانده‌اند.
گفتنی است قدرت متخصصان جوان کشورمان در تولید موشک های دوربرد، روز به روز در حال افزایش است. تا جایی که وزارت دفاع آمریکا در آخرین بیانیه اش اعلام کرد، ایران تا سال 2015 موشک های قاره پیمایی را آزمایش خواهد کرد که بُرد آنها به خاک آمریکا خواهد رسید.
در انتهای گزارش شبکه دولتی آلمان آمده است: روسیه و چین در آخرین نشست کمیته ویژه شورای امنیت به صراحت اعلام کردند که این آزمایش‌های موشکی را نقض تحریم‌ها نمی‌دانند و با افزایش فشار یا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران موافق نیستند. این دو کشور همچنین در واکنش به موضوع ارسال تسلیحات به سوریه که درباره نقض ممنوعیت صادرات تسلیحات از ایران بود٬ اعلام کردند که در این زمینه مدارک و شواهد کافی وجود ندارد./1415/9161/خ

ارسال نظرات