رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی:
نظام آموزشی فلسفه کشور نیازمند تغییر است
خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی گفت: متون آموزشی موجود، مطلوب و روشمندی نیست و باید در نظام آموزشی فلسفه تجدیدنظر کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام علیرضا آلبویه رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با انتقاد از نظام آموزشی کشور در نحوه تربیت علمی دانشجویان فلسفه گفت: به نظر می رسد وضعیت آموزش فلسفه در ایران وضعیت مطلوبی نباشد.
حجتالاسلام آلبویه در رابطه با وضعیت آموزش فلسفه در کشور با بیان اینکه فکر نمیکنم وضعیت موجود آموزش فلسفه در ایران، وضعیت مطلوبی باشد، گفت: بهنظر من، یکی از مشکلات ما در زمینه آموزش فلسفه، نحوه آموزشی است که در نظام آموزشی کشور جریان دارد.
رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی ادامه داد: در آموزش تمام رشتهها از جمله رشته فلسفه، که البته این مسأله در فلسفه بیشتر نمود کرده است، به جای تأملات عقلانی، تکیه بر محفوظات است.
وی تشریح کرد: فلسفه در یک تعریف عام، فعالیتی عقلانی در مورد بنیادیترین مسائل هستی است. در فلسفه تأملات عقلانی اهمیت دارد. برخلاف علمی مانند تاریخ، در فلسفه جنبهی عقلانی مسأله مهم است. تاریخ علمی نقلی است و بیشتر به محفوظات تکیه دارد، ولی در فلسفه، کاری به محفوظات نداریم و دانشجو باید یاد بگیرد که عقلانی فکر کند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اگر ما در نظام آموزشی کشور، این روش را دنبال کنیم و دانشجوها را عقلانی پرورش دهیم، تا حد زیادی موفق خواهیم بود، افزود: اگر دانشجو، یکسری کتابها را خوانده و طوطیوار حفظ کرده و بعد نمره 20 هم گرفته باشد، نمیتوانیم بگوییم در امر آموزش موفق بودهایم.
حجتالاسلام آلبویه ادامه داد: از طرف دیگر متون آموزشی موجود، متون آموزشی مطلوب و روشمندی نیست و باید در رابطه با متون آموزشی فلسفه، به ویژه در سطح کارشناسی فکری جدی کرد، چون در این سطح بیشتر، به متون آموزشی نیاز داریم.
وی در پایان گفت: اگر به متون آموزشی فلسفه در دوره کارشناسی نگاه شود، بهنظر نمیتوان به تعداد انگشتان دست، کتاب تدوینشده آموزشی روشمند و مطابق با معیارهای کتابهای آموزشی پیدا کرد که در اختیار دانشجویان و طلاب علاقهمند به مباحث فلسفه گذاشته شده باشد./9191/د102/ی
ارسال نظرات