۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۷۶۸۶۹

پنجمین دوره کوتاه مدت امام حسن‌شناسی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه تعداد خطبه‌های بیان شده از سوی امام حسن‌(ع) از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کند، گفت: همین خطبه‌های کوتاه ریشه بنی‌امیه را می‌خشکاند.
ميلاد امام حسن مجتبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام یوسفی غروی، پژوهشگر تاریخ اسلام، عصر هشتمین روز ماه مبارک رمضان در پنجمین جلسه دوره کوتاه مدت امام حسن(ع) شناسی که با حضور اقشار مختلف مردم در شبستان نجمه خاتون، حرم کریمه اهل‌بیت(ع) برگزار شد به بررسی سیره فردی امام مجتبی(ع) پرداخت.

وی گفت: مشکلات دوره امام حسن(ع) با دوره‌ ائمه(ع) دیگر بسیار متفاوت بود، در زمان ایشان خاندان بنی‌امیه در رأس حکومت اسلامی بوده و افراد را از نوشتن هرگونه روایت درباره اهل‌بیت(ع) ممنوع کرده و با زیرکی مردم را از خاندان رسول‌الله(ص) دور کرده بودند، در حالی که در زمان امام صادق(ع) بنی عباس با بیان روایت از سوی امام(ع) مشکل چندانی نداشتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که تعداد خطبه‌های بیان شده از سوی امام مجتبی(ع) از تعداد انگلشتان دست تجاوز نمی‌کند، خاطرنشان کرد: همین خطبه‌های کوتاه دریای از معارف را دارند و امام(ع) با همین خطبه‌های کوتاه ریشه بنی‌امیه را می‌خشکاندند.

وی ادامه داد: بنی‌امیه کسانی بودند که بزرگترین و مهلک‌ترین ضرب‌ها را به پیکره اسلام وارد کردند، سرکرده بنی‌امیه ابوسفیان و فرزندش معاویه ملعون بود که تمام تلاش خود را برای نابودی اسلام و کندن ریشه درخت دین پیامبر(ص) انجام می‌دادند.

حجت‌الاسلام یوسفی غروی با اشاره به خطبه امام حسن(ع) در شهر کوفه که در حضور معاویه و عمروعاص فرمودند «امیرمؤمنان(ع) کسی بودند که احدی پس از پیامبر(ص) به پای ایشان نمی‌رسید»، اظهار داشت: امام دوم(ع) با این خطبه چهره‌ واقعی معاویه و حکومت بنی امیه را برای مردم روشن کرده و به آن‌ها نشان دادند معاویه هیچ مشروعیتی برای خلافت ندارد.

وی تصریح کرد: حتی خود معاویه نیز پس از شهادت امیرمؤمنان(ع) گفته بود «ای مردم، پس از شهادت علی، علم و فقهات نیز نابود شد».

پژوهشگر و محقق تاریخ اسلام با تأکید بر این‌که شناخت دشمنان امام حسن(ع)، بهترین راه شناخت شخصیت امام و موضع گیری ایشان می‌شود، گفت: دشمنان امام حسن(ع)، معاویه، عمروعاص و افرادی خبیث زیادی بودند، معاویه فردی بود که در ظاهر اسلام را رعایت می‌کرد، ولی هدفی جز نابودی اسلام نداشت.

وی افزود: عمروعاص کسی بود که با معاویه در جنگ صفین هم دست شده و با حیله قرآن‌ها را بر سر نیزه کردند، این کار عمروعاص سبب شد تا لشکر امام علی(ع) دست از جنگ بر دارند، عمروعاص فردی بود که پس از شهادت حضرت حمزه رقصید، او کسی بود که به کودکان آموزش می‌داد تا به رسول‌الله(ص) اهانت کنند، عمرو عاص فردی بود که علنا به امیرمؤمنان(ع) ناسزا گفته و فحاشی می‌کرد.

استاد حوزه و دانشگاه، تأکید کرد: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «نگذارید معاویه و عمروعاص در کنار هم باشند، چرا که این دو نفر با هم برای کار خیر همکاری نمی‌کنند»، این روایت نشان می‌دهد که عمروعاص کاری، جز شر نداشته است.

حجت‌الاسلام یوسفی غروی ولید بن عباده را از دیگر دشمنان امام مجتبی(ع) خواند و گفت: ولید صحابه پیامبر(ص) و برادر ناتنی عثمان بود که علنا شراب می‌خورد، حتی یک بار خلیفه سوم او را به سبب شرب خمر تازیانه زده بود.

وی افزود: بنی‌امیه کسانی بودند که اگر در آن دوران فرزندی به دنیا می‌آمد و نام او را علی می‌گذاشتند، فرزند و پدر را می‌کشتند، باید به دوران دشوار امام حسن(ع) توجه کرد و این‌که برخی‌ها نسبت به صلح امام(ع) با معاویه اشکال می‌کنند، سخن درستی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: دوره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با یک‌دیگر بسیار متفاوت بود، در زمان امام مجتبی(ع) معاویه ظاهر اسلامی را رعایت می‌کرد در حالی که یزید علنا شراب می‌خورد و سگ بازی می‌کرد./993/پ202/ی

ارسال نظرات