۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۱۷۶۹۰۴
عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی تبیین کرد؛

اسلام و ادیان الهی در آخرالزمان

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی گفت: بهترین دیدگاه در مورد سرنوشت ادیان در آخرالزمان این است که آن‌ها را تعدیل اعتقادی می‌دهند اما تحت لوای نظام جهانی قرار می‌گیرند و به عنوان اقلیت مالیات می‌دهند.
حجت‌الاسلام الهي نژاد عضو هيأت علمي پژوهشكده مهدويت
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، از جمله مباحث مطرح در حوزه مهدویت نحوه تعامل اسلام بعد از گسترش حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) با ادیان الهی است. برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با حجت‌الاسلام الهی‌نژاد عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی انجام شده است که توجه خوانندگان محترم را به آن جلب می‌کنیم.
شاخصه‌های نظام مهدوی
حجت‌الاسلام الهی‌نژاد در ابتدای گفتگو با اشاره به اهمیت موضوع ادیان الهی در آخرالزمان اظهار داشت: از جمله مباحث در عرصه مهدویت که در قالب شبهه و یا سؤال مطرح می‌شود بحث تعامل نظام مهدوی و ادیان الهی در عصر ظهور است. که در این زمینه باید به این نکته اشاره کرد که نظام جهانی مهدویت سه شاخصه اصلی دارد.
1. نظام مهدوی یک نظام دین‌مدار است، دین در نظام مهدوی محور است و حکومت ایشان براساس دین سامان می‌یابد، پس بنابراین دین‌مداری، دیدگاه و نظر سکولاریسم نفی می‌شود.
2. نظام مهدوی نظام خدامحور است، یعنی در نظام مهدوی اعتقاد و باور به خدا در جامعه رواج دارد و مردم به این دو نکته نگاه مثبت دارند و با وجود این شاخصه نفی اومانیسم می‌شود که انسان محوری را جایگزین خدامحوری می‌کند.
3. نظام جهانی مهدوی اسلام محور است و اسلام را در نظامات خود قرار داده است. یعنی حرف اول را اسلام می زند و قانون و قواعد فردی و اجتماعی براساس نظام اسلام تنظیم می‌شود. وقتی می‌گویند اسلام محور است نفی پلورالیسم دینی می‌شود. پلورالیسم دینی می‌گوید همه ادیان محور و حقانیت دارد، اما نظام مهدوی می‌گوید فقط اسلام مشروعیت دارد.
دیدگاه‌ها درباره تعامل مهدی (عج) با سایر ادیان
وی ادامه داد: حالا که اعتقاد داریم نظام مهدوی اسلام محور است این سؤال مطرح می‌شود که تعامل این نظام با دیگر ادیان چگونه است آیا ادیان دیگر از بین می روند یا خیر؟
عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت ادامه داد، در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد:
1. دیدگاه اول این است که امام زمان (عج) با ادیان دیگر تعامل دارد و می‌پذیرد که این ادیان تحت قیمومیت اسلام ادامه زندگی بدهند.
2. دیدگاه دوم نفی این است، یعنی اسلام فراگیر می‌شود و فقط اسلام باقی می‌ماند و ادیان دیگر از بین می روند.
دیدگاه اول دیدگاه مثبتین و دیدگاه دوم دیدگاه نافین است.
ادله مثبتین بر ادعای خود
وی درباره ادله مثبتین برای اثبات ادعای خود افزود، این دسته به چند دلیل استناد کرده‌اند:
1. آیات قرآن: در قرآن آیات مختلفی وجود دارند مانند:
«وَمِنَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ أَخَذْنَا مِیثَاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَسَوْفَ یُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا کَانُوا یَصْنَعُونَ» و از کسانى که گفتند ما مسیحى هستیم. پیمان گرفتیم که به پیامبران ایمان بیاورند و آنان را یارى کنند و احکام و معارف کتاب آسمانى را پاس دارند، ولى بخشى از آنچه را که به آنان یادآورى کرده بودند به فراموشى سپردند; ازاین رو تا روز رستاخیز عداوت و دشمنى با یکدیگر را ملازم آنان ساختیم، و به زودى خدا آنان را به حقیقت آنچه می‌کردند آگاه خواهد ساخت. (مائده/ آیه 14)
در این آیه خداوند در بیان وصف‌الحال اهل کتاب می‌فرماید تا روز قیامت عداوت و بغضاء بین آن‌ها وجود دارد، یعنی این ادیان تا روز قیامت وجود دارند.
در آیه دیگر می‌فرماید:
« ... وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ ۚ کُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا ... » ... و ما تا روز قیامت میانشان دشمنى و نفرت افکنده ایم. هرگاه براى جنگ با پیامبر و مسلمانان آتشى برافروزند خدا آن را خاموش می‌کند. ... . (مائده/ آیه 64)
در این آیه نیز خداوند می‌فرماید تا قیامت میانشان دشمنی افکندیم که لازمه آن وجود این ادیان در زمان ظهور است.
2. روایات مختلفی که سیره امام مهدی(عج) را همسان با سیره پیامبر(ص) معرفی می‌کند، در زمان پیامبر(ص) ادیان دیگر نیز حضور داشتند، پس امام مهدی(عج) نیز این ادیان را می‌پذیرد، چون سیره ایشان هم پوشانی دارد با سیره رسول اکرم(ص).
3. آزادی انسان، خداوند در وجود انسان آزادی قرار داده، یکی از این آزادی‌ها آزادی در پذیرش دین است و نمی‌شود امام مهدی(عج) آزادی را از انسان بگیرد.
4. در اسلام رعایت حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها مورد تاکید اسلام و پیامبر است، آیا می‌شود این حقوق از بین برود؟
دیدگاه نافین در این زمینه
این پژوهشگر حوزه مهدویت پژوهی درباره ادله نافین برای اثبات ادعای خود اضافه کرد، نافین در این زمینه به چند دلیل استناد کرده‌اند:
1. آیات قرآن: مانند آیه و قاتلوهم حتی ان تکون فتنه که این آیه ادیان دیگر را ناحق و فتنه معرفی می‌کند.
2. روایات مختلفی که اظهار می‌دارد امام زمان(عج) در زمان ظهور همه اهل کتاب را از بین می‌برد.
3. امام زمان(عج) رسالت خاصی دارد، ایشان حکومت جهانی می‌خواهد ایجاد کند که هیچ پیامبری ایجاد نکرده و به خاطر رسالت خاص، برنامه‌های خاصی نیز دارد از جمله فراگیر کردن دین اسلام.
نتیجه بحث
وی در پایان با جمع‌بندی مطالب مطرح شده بیان داشت: با این تفاسیر می‌توان چنین نتیجه گرفت که سرنوشت ادیان ممکن است به چهار قسم تقسیم شود:
1. همه اهل کتاب مسلمان می‌شوند.
2. همه اهل کتاب کشته می‌شوند.
3. اهل کتاب وجود دارند و تعدیل اعتقادی می‌شوند و جزیه می‌دهند.
4. اهل کتاب وجود دارند، جزیه می‌دهند و با همان تفکر خود باقی هستند بدون تعدیل اعتقادی.
در این چهار دیدگاه بهترین دیدگاه این است که تعدیل اعتقادی می‌دهند اما تحت لوای نظام جهانی قرار می‌گیرند و به عنوان اقلیت مالیات می‌دهند./9191/د101/ن
ارسال نظرات