۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۷۶۹۷۴
کارشناس حوزوی:

آزادی از قید و بند نفس از برکات روزه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی معارف قرآن و حدیث گفت: یکی از برکاتی که ماه رمضان برای ما می‌آورد، آزادی است، آزاد شدن از گناهان و قید و بند نفس.
ماه رمضان، ختم قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فلاح، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه پرسمان اعتقادی که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث فلسفه روزه پرداخت و گفت: یکی از نکاتی که در فلسفه روزه می‌شود به آن توجه کرد مزایا و دریافت‌های است که به واسطه ماه رمضان اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: انسان همواره نیازمند تذکر است تا بار خودش را سبک کند و برای سیر عبودی و رسیدن به معنویت در زندگی‌اش ظرفیت ایجاد کند، بحث روزه در ماه رمضان یکی از تذکرات مهم است، که انسان بتواند یک مسیر اخلاقی را طی کند، یکی از ابعاد مهمی که ماه رمضان می‌تواند در اختیار انسان قرار دهد، بعد اخلاقی و ترکیه انسان است، ماه رمضان مانند یک اتفاق و حادثه می‌تواند ما را متنبه و وادار به یک رشد اخلاقی کند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: پیامبر اکرم (ص) در خطبه ای فرمود «ای مردم شما در رهن اعمال خودتان هستید، پس خودتان را به واسطه استغفاری که در این ماه می‌کنید رها کنید و نجات دهید»، اگر کسی دچار گناه، معصیت، غیبت و تهمتی است، دچار ابتلای به بیماری‌های اخلاقی مثل نگاه حرام یا لذت‌های حرام است، ماه رمضان ظرفیت دوری و رهایی از گناهان را ایجاد می‌کند.

وی افزود: ظرفیت ماه رمضان یک روزه ظاهری دارد، که زبانمان از خوردن و آشامیدن دوری می‌کند، اما فضای کامل‌تری هم دارد، در روایت داریم «ای بسا روزه داری که برایش فقط گرسنگی و تشنگی است، اما نتوانسته به آن مقامات عالی که در ماه رمضان بوده نائل شود»، این یک تنبیه برای سیر عبودی ما، برای اینکه بتوانیم گناهان را ترک کنیم، است.

حجت‌الاسلام فلاح ادامه داد: کسی که چشمش به حرام، زبانش به تهمت و دروغ یا دلش به گمان بد آلوده شود، قطعاً نمی‌تواند به درک والای ماه رمضان برسد، ما اگر خودمان را از تعلقات دنیا و عادات بد جدا کنیم، آرام آرام لذت بندگی در ماه رمضان را خواهیم چشید.

این کارشناس قرآنی اظهار داشت: یکی از برکاتی که ماه رمضان برای ما می‌آورد، آزادی است، آزاد شدن از گناهان و قید و بند نفس، در روایت داریم «آیا آزاد مردی پیدا می‌شود که این لذات دنیایی را به اهل خودش واگذارد و نجات یابد»، ماه رمضان برای این است که پاسخ منفی به خواسته های نفسانی‌مان بگوییم، روزه  نفس سرکشی که دائماً می‌خواهد در این دنیا بچرد را کم کم رام می‌کند.

وی ادامه داد: اگر انسان به این حالت رسید، می‌تواند بگوید من انسان آزاد و مختاری هستم، که بر اساس فرمان‌های الهی، مسیر عبودیت را طی می‌کنم، به تعبیر بزرگان می‌گویند اگر کسی بگوید من آزادم، اما آزادی منفی را در وجودش رشد داده باشد، تسلیم خدا نباشد و از فرمان‌های خدا سرپیچی کرده باشد، در حقیقت، در قید و بند شهواتش است.

حجت‌الاسلام فلاح در پایان خاطر نشان کرد: کسی که از شهوات، گناهان، اماره های سوء و خواهش‌های نفسانی خودش را دور کند و بتواند آن‌ها را کنترل کند، لذت‌های معنوی در او رشد می‌یابد و کمتر زیر بار گناه می‌رود، ماه رمضان این فرصت را به ما می‌دهد که از گناه و تباهی دوری کنیم و لذت عبادت خدا را بچشیم. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات