۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۷۷۰۷۵
استاد حوزه و دانشگاه:

حضرت خدیجه در فضیلت بی‌مانند است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که حضرت خدیجه(س) هیچ‌گاه بت پرست نبودند، گفت: این بانوی بزگوار در زمان جاهلیت به قدری پاک زندگی می‌کردند که به ایشان مطهره گفته می‌شد، ایشان عالمه بودند.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جمع زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(ع) به بررسی ابعاد مختلف شخصیت حضرت خدیجه(س) پرداخت و گفت: در طول تاریخ زنان در کنار مردان نقش آفرین بودند.

وی ادامه داد: حتی در برخی موارد زنان در کنار پیامبران و اولیا الهی نقش آفرین بوده و آن‌ها را در انجام رسالتشان یاری می‌کردند، برای نمونه مادر حضرت موسی(ع)، مادر حضرت عیسی(ع)، حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) از جمله بانوانی بودند در کنار پیامبران و اولیا الهی بوده و آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان یاری می‌کردند.

خطیب توانای کشور با اشاره به این‌که مرحوم مجلسی در بحار‌الانوار حضرت خدیجه(س) را وزیر رسول‌الله(ص) می‌نامد، اظهار داشت: منظور مجلسی این است که ام‌المومنین(س) همیشه در کنار پیامبر(ص) بوده و ایشان را یاری می‌کردند.

وی افزود: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «هرگاه بار رسالت بر من سنگین می‌آمد، به خانه می‌آمدم و با دین چهره خدیجه(س) و فاطمه(س) آرام شده و غصه‌ها از من دور می‌شد».

حجت‌الاسلام مؤمنی با تأکید بر این‌که حضرت خدیجه(س) هیچ‌گاه بت پرست نبودند، خاطرنشان کرد: این بانوی بزگوار در زمان جاهلیت به قدری پاک زندگی می‌کردند که به ایشان مطهره گفته می‌شد، ایشان عالمه بودند.

وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات بنده حضرت خدیجه(س) قبل از پیامبر(ص) همسری نداشته و اختلاف سنی ایشان به نبی‌اکرم(ص) بیش از پانزده سال نبوده و حتی احتمال دارد که کمتر نیز بوده است، در تاریخ نقل است که حضرت خدیجه(ص) به سبب شرافت، امانت‌داری، راست‌گویی و خوش‌ اخلاقی پیامبر(ص)، با ایشان ازدواج کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که جوانان باید در هنگام ازدواج به دیندرای همسر خود توجه داشته و از حضرت خدیجه(س) الگو بگیرند، گفت: جوانان باید با بینش و عقل ازدواج کنند، نه احساسات و عواطف، چرا که صحبت یک عمر زندگی مشترک است و متأسفانه بیشتری ازدواج‌های که با احساسات و عواطف صورت می‌گیرد، منجر به شکست می‌شود.

حجت‌الاسلام مؤمنی در ادامه با بیان این‌که حضرت خدیجه(س) نخستین بانوی مسلمان بودند، اظهار داشت: پیامبر(س) روز دوشنبه به نماز ایستادند و حضرت خدیجه(س) در غروب همان روز به ایشان ایمان آورده و نماز خواندند، در روایت آمده «حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س)، حضرت‌ مریم و آسیه چهار بانوی برتر بهشت هستند».

وی افزود: از میان زنان پیامبر(ص)، حضرت خدیجه برترین آن‌ها بود، امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «خدیجه افضل زنان پیامبر(ص) بود»، امام حسین(ع) نیز در روز عاشورا به لشکر کفر می‌فرمایند «منم، فرزند خدیجه کبری(ع)»، یعنی سیدالشهدا(ع) نیز به ایشان افتخار می‌کردند.

این مبلغ حوزوی با اشاره به آیه «السابقون و السابقون،‌ اولئک المقربون»، یکی از مصادیق این آیه را حضرت خدیجه(س) هستند، خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(ص) فردی بودند که خدا و جبرئیل در شب معراج به پیامبر(ص) گفتند که از طرف آن‌‌ها به این بانوی بزرگوار سلام برسانند.

وی تأکید کرد: ایثار و فداکاری از دیگر صفات حضرت خدیجه(ص) بود، حضرت خدیجه(س) مال، جان و آبروی خود را برای رضای خدا و رسول‌الله(ص) فدا کردند، نخستین زنی بودند که به ولایت امیرمؤمنان(ع) اقرار و اعراض کردند، پیامبر(ص) در روایت می‌فرمایند «اسلام محکم نشد،‌ مگر به شمشیر علی بن ابی‌طالب و مال خدیجه».

حجت‌الاسلام م‍ؤمنی در پایان با اشاره به علاقه شدید پیامبر(ص) به ام‌المومنین(س)، گفت: در تاریخ نقل شده، روزی یکی از زنان به رسول‌الله(ص) گفت «هر چند خدا خدیجه را از تو گرفت ولی من که جوان هستم را به تو داد»، وقتی پیامبر(ص) این سخن را شنیدند به قدری عصبانی شدند که موهای جلو سر ایشان شروع به لرزه کرد و فرمودند «در فضیلت خدیجه همین بس که وقتی همه مرا تکذیب می‌کردند،‌ او مرا تصدیق کرد، خدیجه لیاقت داشت که از من صاحب فرزندی شود،‌ ولی تو لیاقت فرزند داشتن از من را نداری»./993/پ202/ی

ارسال نظرات