۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۱۷۷۱۵۶
استاد حوزه علمیه قم:

ماه رمضان فرصتی برای تمرین سبک زندگی دینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به فضیلت ماه رمضان و نقش این ماه برای گسترش سبک زندگی دینی گفت: ماه رمضان فرصت خوبی برای تمرین سبک زندگی دینی است، چون در این ماه، زندگی انسان دارای برنامه‌ریزی در اعمال خود می‌شود.
محمد علي شريعت زاده
حجت‌الاسلام محمد علی شریعت زاده، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فضیلت ماه رمضان و استعداد این ماه برای گسترش سبک زندگی دینی گفت: سبک زندگی و عمل به آن، سبب سازندگی در جامعه، رفتار و گفتار انسان می‌شود.

وی افزود: برخلاف دیگر ادیان، در دین اسلام، درباره سبک زندگی سفارش‌ و توصیه‌های زیادی شده است و افراد را به گرایش به سبک زندگی اسلامی ترغیب کرده‌ است و این در حالی است که تفکر سبک زندگی در غرب وجود ندارد و به هیچ‌وجه به آن پرداخته نمی‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیات وارد شده در این زمینه گفت: در قرآن کریم، خداوند متعال برای نوع غذا خوردن، رفتار و کردار دستوراتی فرموده‌ است که این نشان از اهمیت و جایگاه سبک زندگی در دین اسلام دارد.

وی درباره سبک زندگی سازنده ماه رمضان اظهار داشت: سبک زندگی سازنده همان اخلاق و عمل انسان است و ماه رمضان فرصت خوبی برای تمرین سبک زندگی دینی است، چون در این ماه، زندگی انسان دارای برنامه‌ریزی دقیقی در تمام اعمال عبادی و فردی می‌شود.

حجت‌الاسلام شریعت زاده با اشاره به معین بودن اعمال در ماه رمضان گفت: در ماه رمضان، انسان برای تمام اعمال عبادی از قبیل نماز و نیایش خود، برنامه‌ای معین دارد و از طرفی برنامه‌ریزی دقیقی برای سخن‌گفتن و دیگر اعمال خود می‌کند و از انجام هر عملی که با سبک زندگی ماه رمضان منافات داشته باشد، پرهیز می‌نماید.

وی بالا رفتن میزان خلوص جامعه را، ره‌آورد ماه رمضان دانست و افزود: در ماه رمضان، سبک زندگی دینی بر تمام زوایای زندگی انسان مستولی می‌شود و درصد خلوص انسان بالا می‌رود و از میزان خطای انسان در این ماه کاسته می‌شود.

پژوهشگر حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: در ماه مبارک رمضان مقدار ناخالصی‌ها در جامعه کمتر می‌شود، بر طبق آمار موجود در ارگان‌های انتظامی، میزان جرائم در ماه رمضان، نسبت به ماه‌های دیگر، مقدار بسیار کمتری است و این نشان از بازدارندگی این ماه دارد.

وی ماه رمضان را فرصتی برای تمرین سبک زندگی دینی دانست و ابراز داشت: سبک زندگی مردم به واسطه ماه رمضان، دینی و معنوی می‌شود و ماه رمضان فرصت خوبی است تا انسان، تمرینی برای ایجاد سبک زندگی دینی در زندگی خود داشته باشد.

حجت‌الاسلام شریعت زاده یادآور شد: فضیلت‌های ماه رمضان وقتی مشخص می‌شود که سبک زندگی این ماه را با سبک زندگی غربی مقایسه و تفاوت زندگی مصرفی در غرب را با معنویت سبک زندگی اسلامی سنجیده شود.

وی در پایان افزود: ماه رمضان را بهار قرآن می‌گویند و بر همین اساس انسان می‌تواند با تأسی از قرآن، سبک زندگی خود را به تدریج، با سبک زندگی قرآنی منطبق کند و اگر جامعه به این سو حرکت کند، بیشتر مشکلات مادی و معنوی مورد نیاز جوامع، حل خواهد شد./979/ت303/ن

 

ارسال نظرات